دسته بندی ها

اخبار اجتماعی
اخبار حوادث
آموزش و سرگرمی
ویدئو
عکس
بازارگردی
آموزش و سرگرمی /

از دل زمین لرزه ها قطعات بزرگ "طلا" می روید!

دوشنبه، 02 مهر 1403
کد خبر: 43917
طوطیا نیوز:زمین‌شناسان دهه‌هاست می‌دانند رگه‌های طلا در میان کانی کوارتز با کمک زمین‌لرزه تشکیل می‌شود، اما اکنون آن‌ها چگونگی ترکیب زمینه و امواج لرزه‌ای برای تشکیل قطعات بزرگ را به طور دقیق محاسبه کرده‌اند.

به گزارش طوطیا نیوز،دانشمندان به طور دقیق کشف کرده‌اند که چگونه زمین‌لرزه‌ها کانی کوارتز را تحریک می‌کنند و قطعات بزرگ طلا را در میان آن شکل می‌دهند. این معما بالاخره پس از اینکه دهه‌ها محققان را درگیر خود کرده بود، حل شد.

طلا به طور طبیعی در لابه‌لای «کوارتز» تشکیل می‌شود؛ کوارتز دومین کانی فراوان در پوسته زمین پس از فِلدسپات است. اما برخلاف انواع دیگر ذخایر طلا، ذخایری که در کوارتز یافت می‌شوند معمولاً در قطعات غول‌پیکر جمع می‌شوند. این قطعات در وسط چیزی که زمین‌شناسان آن را رگه‌های کوارتز می‌نامند شناورند. رگه‌های کوارتز شکاف‌هایی در سنگ‌های غنی از کوارتز هستند که به طور دوره‌ای پر از مایعات گرمابی از اعماق پوسته می‌شوند.

کریس وُیسی، زمین‌شناس دانشگاه موناش استرالیا و نویسنده اصلی مطالعه جدیدی که روز دوشنبه (2 سپتامبر) در مجله Nature Geoscience منتشر شد، گفته: «طلا همیشه در کوارتز شکل می‌گیرد. اما چیز عجیب تشکیل قطعه بزرگی از طلا است. ما نمی‌دانستیم این اتفاق چگونه می‌افتد، نمی‌دانستیم چگونه حجم زیادی از طلا در «سیالات گرمابی اتم‌های طلا را از اعماق حمل می‌کنند و آن‌ها را در رگه‌های کوارتز روان می‌کنند، به این معنا که از نظر تئوری، طلا باید به‌جای تمرکز یافتن به شکل قطعات به طور یکنواخت در شکاف‌ها پخش شود. این قطعات بسیار ارزشمند هستند و 75 درصد از کل طلای استخراج‌شده را تشکیل می‌دهند.»

دو سرنخ جداگانه به وُیسی و همکارانش کمک کرد معمای قطعه طلا را حل کنند. نخستین سرنخ این بود که بزرگترین تکه‌ها در ذخایر طلای کوه‌زادی یافت می‌شوند، یعنی ذخایری که هنگام زلزله شکل می‌گیرند. دومین سرنخ این بود که کوارتز یک کانی پیزوالکتریک است، یعنی بار الکتریکی خودش را در واکنش به تنش‌های زمین‌شناسی، مانند تنش ایجادشده توسط زلزله، ایجاد میکند.

محققان دریافتند زمین‌لرزه سنگ‌ها را می‌شکند و سیالات گرمابی را به داخل رگه‌های کوارتز می‌کشاند و آن‌ها را با طلای محلول پر می‌کند. رگه‌های کوآرتز در واکنش به استرس زلزله، به طور همزمان بار الکتریکی تولید می‌کنند که با طلا واکنش نشان می‌دهد و سبب رسوب و جامد شدن آن می‌شود.

  برچسب ها: طلا زلزله


(تصاویر) 7 ایده‌ی ایرانی‌پسند و اشتهاآور برای تزیین میز غذا با قورمه سبزی/ چه سفره‌غذای شیکی بشه با این تزئینها👌
(عکس) چیدمان بخصوص و مجلل اتاق آرایش فرح پهلوی به سبک کلاسیک سلطنتی/ در روزهایی که مردم ایران خونه برای زندگی نداشتن ببین چه هزینه‌ای فقط صرف اتاق آرایش فرح شده
(ویدئو) انواع پرسش و پاسخ شفاهی در مدرسه/ فقط جاااان گفتن رضا نیکخواه/ مدیری دیگه ادامه نداد😂😂😂
زیبایی حیرت‌انگیزِ گران‌قیمت‌ترین خانه‌های دنیا در سال 2024 /+ مقایسه‌ی معماری این خانه‌ها با گرانترین خانه‌ی تهران که از شنیدن قیمتش شاخ درمیارید😱