دسته بندی ها

اخبار اجتماعی
اخبار حوادث
آموزش و سرگرمی
ویدئو
عکس
بازارگردی
اخبار اجتماعی /

فخرفروشی های تمام نشدنی خاندان پهلوی اینبار با لباس عروس های زنان محمدرضا شاه ؛ از لباس عروس فوریه تا لباس طراحی شده 30 کیلویی ثریا اسفندیاری از ابریشم و طلا !+تصاویر

یکشنبه، 01 مهر 1403
طوطیا نیوز: در این مطلب می پردازیم به لباس عروس های سه همسر شاه پهلوی متعلق به زمان برده داری مدرن طوری که در روایت آمده خاندان پهلوی بیش از هر کاری دائما مشغول تدارک برای مهمانی و جشن های درباری بودند و به جای رسیدگی به امور مملکت، به فکر چسباندن زرق و برق روی لباس هایشان بودند.

به گزارش طوطیا نیوز،برگزاری یک مجلس عروسی آن هم در قامت یک مهمانی سلطنتی به اندازه یک مراسم تاج‌گذاری از بیت المال به پول نیاز دارد. لباسی که برای عروسی ملکه دوخته می‌شود هم باید چشم بازار را کور کرده باشد و اصلا در مورد خاندان پهلوی ریخت و پاش و هزینه گزاف برای خوش گذرانی اصلی اساسی است. این پدر و پسر منحوس تا زمانی که در ایران بودند خوردند و چاپیدند و ریخت و پاش کردند و وقتی خواستند بروند فرح پهلوی به اندازه هفت پشتشتان از سرمایه های این مملکت برداشت و فرار کرد.

الغرض در این مطلب به گوشه ای از ریخت و پاش های خاندان پهلوی در فقره لباس عروسی می پردازیم تا بدانید اینان تا کجا قائل به تجملات بودند و بیچاره مردمی که در دوره حکومت آن ها از ساده ترین امکانات رفاهی، آموزشی، بهداشت، مسکن و ... بی بهره بودند.

فوزیه

شاه پهلوی سال 1317 در سن 19 سالگی، با فوزیه فواد، شاهدخت مصری، فرزند ملک فواد و خواهر ملک فاروق، پادشاه مصر، ازدواج کرد.

خطبه عقد عروس و داماد جوان 24 اسفند 1317 در قاهره خوانده شد.

فوزیه در مراسم ازدواجش با محمدرضا پیراهن دنباله‌دار آستین کوتاهی به تن داشت که با جواهرات سلطنتی و دسته گلی پرپشت به زیبایی هماهنگ شده بود. طراحی پیراهن عروس در آن سال‌ها شامل لباس‌های کرم‌رنگ کمرباریک با آستین‌‌های بلند و پیراهن‌هایی با دنباله‌های بلند و پهن گلدوزی یا توری بود

ثریا بختیاری در پیراهنی مزین شده با ابریشم و طلا

ثریا اسفندیاری بختیاری سال 1329 با محمدرضا شاه پهلوی ازدواج کرد

دربار امیدوار بود مراسم ازدواج ثریا و محمدرضا به‌سرعت برگزار شود، اما نامزد شاه ناگهان به بیماری حصبه مبتلا شد و مراسم ازدواج به تعویق افتاد.

پس از طی دوران نقاهت، تشریفات عقد و ازدواج به شکوه و زیبایی تمام در یک روز برفی در تهران برگزار شد. نشریات ایرانی تا هفته پیش از عروسی مطمئن نبودند آیا لباس‌عروس در تهران دوخته شده است یا از فرانسه خواهد آمد. اطلاعات هفتگی در روزهای منتهی به عروسی اعلام کرد: دیور«لباس‌عروس، ملحقات و لباس دختربچه‌های همراه عروس» را آماده کرده و به تهران فرستاده است.

کریستین دیور لباس‌عروس ملکه ثریا را طوری طراحی کرده بود که نزدیک به 20 متر ابریشم سفیددوزی‌شده با طلا که بیش از 30 کیلوگرم وزن داشت، بر تن ملکه بدرخشد.

محمدرضا در شب‌نشینی قبل از عروسی و روز مراسم، لباس فرماندهی نیروی هوایی را پوشیده بود؛ با این تفاوت که در لباس مراسم عقد، شانه‌های کت نظامی با شرابه‌های گلابتون تزیین شده بود.

فرح پهلوی

لباس‌عروس فرح کار دست و طراحی مارک بوهان، از خانه مد دیور بود. با هر کوک و بخیه که بوهان بر لباس دوخته بود، جوهره سلطنت به تصویر کشیده شد

پیراهنی بدون‌آستین که از پولک‌دوزی، مروارید، نخ نقره و بدلیجات پوشیده شده بود و عروس جوان با پوشیدن یک کت آستین سه‌ربع با طراحی ایو سن لوران از خانه دیور ظاهرش را تکمیل کرده بود.

بر پارچه این پیراهن باشکوه و ابریشمین که امروز در موزه پوشاک ملی نگهداری می‌شود، الگوهای متراکمی از نقوش ایرانی همچون بته‌جقه و گل‌های پنج‌‌پر و هشت‌پر با نخ‌های گلابتون‌دوزی به چشم می‌خورد و در جای‌جای لباس مرواریددوزی و سنگ‌دوزی‌های متنوعی دیده می‌شود. در حالی که پیراهن ملکه‌های پیش از فرح از عناصری سنتی‌ و کلاسیک پیروی می‌کرد، لباس فرح دیبا یک زیبایی معاصر و بین‌المللی‌تر را در خود حفظ کرده بود که یک دوره جدید همراه با ظرافت مدرن را با پیچیدگی اشرافی ترکیب می‌کرد.



(تصاویر) 7 ایده‌ی ایرانی‌پسند و اشتهاآور برای تزیین میز غذا با قورمه سبزی/ چه سفره‌غذای شیکی بشه با این تزئینها👌
(عکس) چیدمان بخصوص و مجلل اتاق آرایش فرح پهلوی به سبک کلاسیک سلطنتی/ در روزهایی که مردم ایران خونه برای زندگی نداشتن ببین چه هزینه‌ای فقط صرف اتاق آرایش فرح شده
(ویدئو) انواع پرسش و پاسخ شفاهی در مدرسه/ فقط جاااان گفتن رضا نیکخواه/ مدیری دیگه ادامه نداد😂😂😂
زیبایی حیرت‌انگیزِ گران‌قیمت‌ترین خانه‌های دنیا در سال 2024 /+ مقایسه‌ی معماری این خانه‌ها با گرانترین خانه‌ی تهران که از شنیدن قیمتش شاخ درمیارید😱