(ویدئو) آیا میدانستید کارتون پروفسور بالتازار از یک فرد واقعی ساخته شده است؟!/ روایت پروفسوری که ایران را از طاعون و وبا نجات داد!

انتشار 10 مرداد 1403

طوطیا نیوز: پروفسور بالتازار یک سریال کارتونی قدیمی محصول یوگسلاوی سابق (کرواسی) با الهام از زندگی پروفسور مارسل بالتازار ساخته شد

(ویدئو) آیا میدانستید کارتون پروفسور بالتازار از یک فرد واقعی ساخته شده است؟!/ روایت پروفسوری که ایران را از طاعون و وبا نجات داد!

به گزارش طوطیا نیوز، مارسل بالتازار (به فرانسوی Marcel Baltazard) (زاده 13 فوریه 1908 –مرگ 1 سپتامبر 1971) پزشک و محقق علوم پزشکی فرانسوی بود. او به‌خاطر فعالیت‌هایش در زمینه بیماری طاعون و هاری معروف می‌باشد. بالتازار در بین سال‌های 1946 الی 1961 ریاست انستیتو پاستور ایران در تهران را بعهده داشت، وی در کنار میرزا ابولقاسم رئیسی وانانی چند سالی فعالیت و طبابت داشت و پس از تاسیس بخش همه‌گیرشناسی رئیس در انستیتو پاستور پاریس شد.

پروفسور بالتازار برای انجام تحقیقات پزشکی به مأموریتی در روستای اکنلو شهرستان کبودراهنگ ایران فرستاده شد. این پروفسور فرانسوی هم‌زمان با سومین موج شیوع طاعون در سال 1332 از فرانسه به ایران آمد و با همکاری پزشکان ایرانی پایگاه تحقیقاتی انستیتو پاستور ایران را با حمایت مالی یک فرد خیر به نام جمشید قراگزلو در روستای اکنلو کبودراهنگ تأسیس کرد و به آزمایش‌های مختلفی در این منطقه مشغول شد و توانست با تحقیقاتی که انجام داده بود، بیماری طاعون را ریشه‌کن کند. سازماندهی واکسیناسیون جمعی علیه بیماری آبله و سل هم از دیگر اقدامات او بود. آزمایشگاه و دفتر کار پروفسور بالتازار در کبودرآهنگ همدان گردشگرانی را به خود جذب می‌کند.

پایگاه خبری طوطیانیوز را در تلگرام دنبال کنید.
دیدگاه ها
  ارسال به دوستان:

نظرات و دیدگاه های کاربران
همچنین بخوانید
پربازدیدترین مطالب