(ویدئو) بزرگترین بمب افکن جهان که قادر به از بین بردن یک کشور در چند دقیقه

انتشار 16 مهر 1403

طوطیا نیوز: ویدئویی از بزرگترین بمب افکن جهان که قادر به از بین بردن یک کشور در چند دقیقه را تماشا بفرمایید.

فهرست []
(ویدئو) بزرگترین بمب افکن جهان که قادر به از بین بردن یک کشور در چند دقیقه

به گزارش طوطیا نیوز، بی-2 اسپیریت (به انگلیسی: B-2 Spirit) (به معنای روح)، نام یک بمب‌افکن رادارگریز چندمنظوره ساخت شرکت نورثروپ گرومن با کمک شرکت بوئینگ است که توانایی پرتاب جنگ‌افزار هسته‌ای و متعارف را دارد. این هواپیما قابلیت حمل 80 بمب هوشمند 230 کیلوگرمی JDAM با سیستم جی‌پی‌اس یا 16 بمب هسته‌ای 1100 کیلوگرمی کلاس B83 را دارد.

بی-2، با سوخت‌گیری اولیه بیش از 11 هزار کیلومتر را طی می‌کند و اگر سوخت‌گیری هوایی کند، می‌تواند به هر نقطه‌ای از زمین برود. این بمب افکن در ارتفاع 50000 پایی یا 15.24 کیلومتری از سطح زمین به دور از چشم رادارهای دشمن می‌تواند بمب‌های زیادی را رها کند.

هزینه‌های بسیاری بالای این هواپیما موجب شد که پروژه بی-2 در کنگره آمریکا و ستاد مشترک وزارت دفاع بسیار بحث‌انگیز باشد. در ابتدا سفارش تولید 132 فروند از این بمب‌افکن به نورثروپ داده شده‌بود اما پایان جنگ سرد و فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی نیاز به این هواپیما را که برای نفوذ به فضای هوایی شوروی و بمباران مراکز حساس آن طراحی شده بود، به شدت کاهش داد و در نهایت تنها 21 فروند از این بمب‌افکن تولید شد. حادثه پایگاه اندرسن در سال 2008 منجر به نابودی یکی از آن‌ها شد و در حال حاضر، 20 فروند دیگر در خدمت نیروی هوایی آمریکا قرار دارند. ارتش آمریکا نخستین بار از این بمب‌افکن در سال 1999 در جنگ کوزوو استفاده کرد و سپس در جنگ افغانستان، جنگ عراق و جنگ 2011 لیبی نیز از آن‌ها بهره برد.

ویژگی‌ها

نسل دوم این بمب‌افکن، دارای ویژگی رادارگریزی بهتری است که می‌تواند در برابر تهدیدهای سیستم‌های ضدهوایی ایمن باشد. بدنهٔ این بمب‌افکن از مواد خاصی ساخته شده که امواج رادار را جذب می‌کند. دودهای حاصل از احتراق موتور بی-2 قبل از اینکه خارج شوند، کاملاً سرد می‌شوند تا رادارهای حرارتی نتوانند مسیر آن را پیدا کنند. همان‌طور که در تصاویر بی-2 پیداست، در این بمب‌افکن سکان عمودی وجود ندارد. به این نوع طراحی، بال‌دیس می‌گویند که در آن همه تجهیزات و محموله درون بال هواپیما قرار دارد. بی-2 برای چرخش و غلت زدن، مرکز ثقل خود را تغییر می‌دهد. تمام این ویژگی‌ها سبب شده‌اند که بی-2 مانند یک روح با آزادی عمل بالا، آسمان را طی کند.

این بمب افکن در سال 1997 معرفی شد و تعداد 21 فروند از آن تاکنون ساخته شده‌است. نام مستعاری که برای هر فروند از این 21 فروند انتخاب شده، به صورت ترکیب کلمه شبح (spirit) به علاوهٔ نام یکی از ایالت‌های آمریکا است (مانند شبح نیویورک، شبح اوهایو، شبح پنسیلوانیا و…).
از میان این 21 فروند، یک فروند به‌نام «شبح کانزاس» در 23 فوریه 2008، مدت کمی پس از برخاستن از باند فرودگاه پایگاه هوایی اندرسن، بر اثر نقص فنی با باند پرواز برخورد کرد و کاملاً نابود شد. دو خلبان این بمب‌افکن، بعد از برخورد بال چپ به زمینِ کنار باند، اقدام به خروج اضطراری (ایجکت) از بمب افکن کردند و از این سانحه جان سالم به در بردند. این حادثه از پرهزینه‌ترین حادثه‌های هوانوردی دنیا به‌شمار می‌آید.

هزینه‌های نگهداری این هواپیما هم بسیار زیاد است. هزینه نگهداری هر فروند بی-2 در هر ماه 3٫4 میلیون دلار است و پس از هر ساعت پرواز باید 60 ساعت فعالیت تعمیراتی و نگهداری بر روی آن انجام شود. با توجه به اینکه عملیات‌های بی-2 معمولاً بیش از 30 ساعت طول می‌کشند، پس از هر مأموریت باید ده‌ها روز فعالیت تعمیراتی بر روی آن‌ها انجام شود.[5] نمونه توسعه یافته این بمب‌افکن با نام نورثروپ گرومن بی-21 ریدر (به انگلیسی: Northrop Grumman B-21 Raider) (به معنای مهاجم)، در حال تکمیل، توسعه و گذراندن آزمایش‌ها است. انتظار می‌رود این بمب افکن تا سال 2025 وارد خدمت شود. بی-2 اسپیریت به دلیل ساختار ترکیبی، مجبور است برای جلوگیری از «تخلیه الکترواستاتیکی و برخورد صاعقه» تا فاصلهٔ 40 مایل (64 کیلومتر) از توفان‌های تندری فاصله بگیرد

دیدگاه ها
  ارسال به دوستان:
نظرات و دیدگاه های کاربران
همچنین بخوانید