دسته بندی ها

اخبار اجتماعی
اخبار حوادث
آموزش و سرگرمی
ویدئو
عکس
بازارگردی
ویدئو /

(ویدئو) لحظه هیجان انگیز وقوع 1800 صاعقه در آسمان یکی از شهر‌های برزیل

شنبه، 07 مهر 1403
طوطیانیوز: بر اساس گزارش موسسه ملی تحقیقات فضایی برزیل، شهر اورگوآیانا بیش از 1800 صاعقه را در یک بازه زمانی تنها چهار روزه تجربه کرده است. مقامات محلی به ساکنان توصیه کرده‌اند از حضور در فضای باز به شدت خودداری و در طول وقوع طوفان وسایل الکتریکی را از شبکه برق قطع کنند.

به گزارش طوطیانیوز، آذَرَخش رخدادی طبیعی است که بر اثر تخلیه بارهای الکتریکی موجود در ابر رخ می‌دهد. به دلیل شباهت شکل و رنگ آذرخش به سنگ الماس در زبان فارسی افغانستان به آن الماسک می‌گویند. بارهای الکتریکی در ابر تحت فرایندی به نام باردارسازی غیرالقایی در ذرات بارشی ابر نظیر بلور یخ و گویچه برف ایجاد شده و پس از جدایی بارها و تشکیل شدن مناطق با بارهای مثبت و منفی قابل ملاحظه، اختلاف پتانسیل بارهای مثبت و منفی افزایش یافته و با رسیدن به یک مقدار آستانه آذرخش‌های درون ابری رخ می‌دهند.

گرمای حاصل از تخیله الکتریکی آذرخش می‌تواند تا پنج برابر دمای سطح خورشید نیز بالا برود و در نتیجه موج صوتی حاصل از گرمای ناگهانی مولکول‌های هوا به سرعت شکل گرفته و صدای مهیبی را به وجود می‌آورد که تندر نامیده می‌شود. اگر اختلاف پتانسیل بین بارهای منفی موجود در ابر با بارهای مثبتی که روی سطح زمین القا شده‌اند از مرتبه چند میلیون ولت باشد، آذرخش‌های ابر به زمین نیز می‌توانند رخ دهند. به این نوع آذرخش که باعث تخلیه بارهای منفی ابر به زمین می‌شود آذرخش‌های ابر به زمین منفی می‌گویند. شکل‌گیری آذرخش ابر به زمین معمولاً از ابر نشأت می‌گیرد و با نزدیک شدن به سطح زمین به شاخه صعودی شکل گرفته از زمین رسیده و آذرخش راه را شکل می‌دهد. البته گاهی در موارد نادر ممکن است شروع شکل‌گیری آذرخش ابر به زمین از زمین باشد.



تصاویر فوق دیدنی از دیزاین عروسی و ژست‌ عکاسی عروس و دامادهای دهه 60
(عکس) انگشتر یکی از شهدا در محل ترور سید حسن نصرالله
(ویدیو) جنجال جدید و باورنکردنی سریال گردن زنی/ شاید باورتون نشه ولی تو سریال گوش های مهران غفوریان رو با چسب چسبوندن به سرش😲😲
10 مورد از عجیب ترن آدم های دنیا، که از شنیدنشون شاخ درمیآرید! از حامله بودن یک مرد هندی تا خوردن شیشه!+تصاویر
با این خودرو پرواز کردن را تجربه کنید!+ جزئیات و تصویر
(ویدیو) خاطره باحال حاج آقا از هدیه ای که به مکبر داد و تهش معلوم شد تو هدیه ش دو تا اسکناس صد دلاری بوده و خبر نداشته 😂😂😂 / تا آخر ببینید عالیه