گشتی در تماشایی‌ترین کوچه‌پس‌کوچه‌های جهان

21 تصویر دیده نشده از خاص‌ترین محله‌های دنیا/ از ماساچوست امریکا تا یزد و تهران ایران/ ایده‌های ساده‌ای که شهرت جهانی یافت

انتشار 18 مهر 1403

طوطیا نیوز: این خیابان ها چه به خاطر رنگشان معروف باشند و چه به خاطر تاریخ و پیشینه شان، در یک چیز مشترک هستند: شما می خواهید در همه ی آنها پرسه بزنید.

21 تصویر دیده نشده از خاص‌ترین محله‌های دنیا/ از  ماساچوست امریکا تا یزد و تهران ایران/ ایده‌های ساده‌ای که شهرت جهانی یافت

به گزارش طوطیا نیوز، ما در این مطلب به زیباترین و تاریخی ترین محله های دنیا خواهیم پرداخت: از خیابانهای دیدنی پردرخت گرفته تا بلوارهایی که پر از قصه های ناگفته اند و کوچه هایی که نمیشه ازشون دل کند.

1- خیابان اکورن، بوستون، ماساچوست، ایالات متحده

خیابان اکورن که در محله تاریخیBeacon Hill بوستون واقعی شده است، اغلب به عنوان خیابانی یاد می-شود که بیشترین تعداد عکاسی در آن اتفاق می افتد. تجار ثروتمند و هنرمندان در قرن 19 میلادی در این محله زندگی می کردند و امروزه این خیابان، یکی از مشهورترین جاذبه های بوستون محسوب می شود و هر کس که آن را ببیند، فورا آن را می شناسد که بیشتر به خاطر ردیف خانه های آجری سبک فدرال و چراغ گازهای آن است.

.

2-خیابان شانزه لیزه، پاریس، فرانسه

گمان می رود که هر روزه، حدود 300000 نفر از خیابان شانزه لیزه که به معنی واقعی خوش منظره است، دیدن می کنند. این خیابان که کمی بیش از 2 کیلومتر طول دارد، راسته خیابانی است که در دو سویش درخت کاری شده است و دو جاذبه اصلی پاریس را به یکدیگر متصل می کند: میدان کنکورد و طاق پیروزی (نصرت). این خیابان که محلی ها به آن شانزه می گویند، میزبان برخی از منحصربفردترین فروشگاههای برند در شهر و همچنین، شیرینی فروشی معروف Ladurée است.

.

3- ویا گیودکا، بورانو، ایتالیا

ویا گیودکا، بدون شک محبوب ترین نقطه در جزیره ی بورانوی ایتالیاست، جاییکه مشرف به تالاب است و خانه هایی با رنگهای سرزنده در دو سوی خیابانها و کانالها صف کشیده اند. گمان می رودکه دلیل شکل و رنگهای درخشان این جزیره به زمانی برمی گردد که ماهیگیران خانه هایشان را تا جای ممکن درخشان و براق رنگ می کردند تا بتوانند راحتتر خانه هایشان را از میان مه غلیظی که در همیشه در تالاب بوده است، تشخیص دهند. بورانو که برای مسافران مقصدی یک روزه از ونیز محسوب می شود، به توری دوزی اش نیز مشهور است.

.

4- خیابان بوربون، نئواورلئان، لوئیزیانا، ایالات متحده
خیابان بوربون که پرسروصداترین و شلوغ ترین گذرگاه اصلی نئواورلئان لقب گرفته است، برای مردم مفهوم جشن زندگی را دارد. نورهای درخشان، موسیقی های تپنده و بالکن های آهن کاری شده، شاخصه اصلی 13 بلوکی است که در طول محله NOLA’s French کشیده شده اند. اگرچه ممکن است برخی فکر کنند که نام این محل از مشروب محبوب آمریکایی گرفته شده است ولی در واقع اینجا به افتخار خانه ی بوربون (خانواده حاکم فرانسوی اینجا) نامگذاری شده است. مهندس ادرین دو پاگر، طراح خیابانهای شهر بود. لوئیزیانا در سال 1721 و زمانیکه تحت حاکمیت فرانسوی ها بود، ساخته شد.

.

5-خیابان بیل، ممفیس، تنسی، ایالات متحده
سه بلوک از خیابان بیل در مرکز شهر ممفیس تبدیل به یک نماد آمریکایی شده است و مترادف است با موسیقی. اینجا همان جاییست که سبک های بلوز، جاز، راک اند رول، کانتری و R&B در کنار یکدیگر قرار دارند و برخی از مشهورترین نام های تاریخ موسیقی در اینجا اجرا داشته اند. همانطور که در خیابان بیل قدم میزنید، انواع موسیقی ها را می شنوید که از کلاب ها، بارها و رستورانهای بیشمار اینجا به گوش می رسد و شاهد گردشگرانی هستید که در کنار تابلوی آبی رنگی که شروع این خیابان را نشان می دهد، برای عکس گرفتن فیگور گرفته اند.

.

6-خیابانهای آلبربلو، ایتالیا
امکان ندارد که در کل محله البربلو که جز مجموعه های میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است، خیابانی زیبا و خوش منظره پیدا نکنید. پوگلیا، شهری کوچک در پاشنه کفش ایتالیا (استعاره از به شکل چکمه بودن نقشه ایتالیا) قرار دارد، بخاطر خانه های ترولی شکلش که از سنگ آهک محلی سفید و سقف هایی مخروطی شکل ساخته شده اند، مشهور است. قشنگترین خیابانها در قلب تاریخی این شهر قرار دارند. ریون مونتی بخش تجاری تر شهر است که پر از هتل، رستوران و مغازه است، در حالیکه ریو ایا پیکولا، بخش آرامتری است و عمدتا محل زندگی مردم شهر است.

.

7- بالات، استانبول

«بالات» (Balat) به عنوان محله یهودی‌نشین قدیم استانبول شناخته می‌شود و شهرفرنگی از رنگ‌ها است که در سواحل «گلدن هورن» (Golden Horn) قرار دارد. یهودی‌ها بعد از رانده شدن از اسپانیا در قرن 15 در این منطقه ساکن شدند. رنگ‌آمیزی این خانه‌های قدیمی شکوه و جلال آن‌ها را زنده کرده و تغییر چهره‌ی آن باعث شده که یکی از بهترین مقاصد گردشگری برای سفرهای تابستانی باشد. همچنین چندین کافه، بوتیک و گالری هنری نیز در گوشه و کنار خیابان‌های پیچ‌ در پیچ این محله وجود دارد.

.

8- شفشاون، مراکش

بر دامنه کوه‌های ریف در کشور مراکش، شهر ساحلی «شفشاون» (Chefchaouen) با عنوان «مروارید آبی» و به خاطر داشتن یک محله‌ای قدیمی به رنگ آبی معروف است. همانند محله بالات ترکیه، شفشاون نیز پناهگاهی برای یهودیان بوده که از تفتیش عقاید اسپانیا گریختند. این مردم برای اینکه خانه‌هایشان را خنک و مصون از حشرات موذی نگه دارند، خانه‌هایشان را آبی رنگ آمیزی کردند.

.

9- Setenil de las Bodegas، اسپانیا

کـه در جنوب اسپانیا، مستقیماً بین سویا و مالاگا واقع شده اسـت، شهر کوچکی اسـت کـه تقریبا 3000 نفر جمعیت دارد. خانه های‌ سفید رنگ زیبا هستند، اما این چیزی نیست کـه این شهر را بسیار خاص می کند. این اسـت کـه سازه ها مستقیماً در صخره های‌ سنگی اطراف منطقه ساخته شده اند. نتیجه، صخره‌های‌ طبیعی زیبایی اسـت کـه بر روی خیابان‌ها آویزان شده‌اند و سایه و مناظر خیره‌کننده را فراهم میکنند.

.

10- رسیف، برزیل

رسیف شرقی ترین شهر بزرگ برزیل اسـت و زیبای Rua do Bom Jesus یکی از شرقی ترین بخش های‌ شهر را اشغال می کند. خیابان رنگارنگی کـه با درختان بلند نخل پوشیده شده، مملو از تاریخ اسـت. این خیابان کـه قدمت ان بـه قرن پانزدهم بازمی‌گردد، حاوی نخستین کنیسه ساخته شده در قاره آمریکا، کنیسه کاهال زور اسرائیل بود. این ساختمان هنوز برای بازدیدکنندگان وجوددارد.

.

11- میکونوس، یونان

قدم زدن در خیابان های‌ میکونوس بدون غافلگیر شدن از زیبایی دشوار اسـت. بیشتر این بـه خاطر خیابان های‌ سنگفرش شده اسـت کـه در اطراف خانه های‌ سفید کاری شده می پیچند. دربخش‌های‌ خاصی از جزیره، عابران پیاده در خیابانی می‌پیچند و مناظر بی‌نظیری از دریا دارند.

.

12- آگوئدا، پرتغال

پروژه آسمان چتر Águeda درسال 2011 بـه عنوان بخشی از جشنواره سالانه هنر Ágitagueda شهر پرتغال آغاز شد. هر تابستان کـه دمای هوا افزایش می یابد، تعدادی از خیابان‌های‌ باریک آگوئدا دارای سایبان‌هایی از چترهای رنگارنگ هستند کـه برای عابران پیاده زیر سایه قرار میدهند.

.

13- پرتوریا، آفریقای جنوبی

گر قصد سفر بـه آفریقای جنوبی را دارید، باید زمانی را در اواخر سپتامبر تا نوامبر درنظر بگیرید. این زمانی اسـت کـه درختان جاکاراندای زیبا و خیره کننده در آفریقای جنوبی شکوفا می شوند.

با آویزان شدن شاخه های‌ بنفش در خیابانها، هر رانندگی یا قدم زدن در پرتوریا «جایی کـه بـه نظر میرسد درختان درکنار ژوهانسبورگ در هر گوشه ای رشد می کنند» بـه یاد ماندنی خواهد بود. واقعیت جالب: جاکاراندا در واقع بومی برزیل اسـت و نخستین ان در اواخر قرن نوزدهم در آفریقای جنوبی کاشته شد.

.

14- کولمار، فرانسه

واقع در کولمار، فرانسه، در نزدیکی مرز با کشور آلمان، یکی از جذاب ترین شهر های اروپا اسـت. با این حال، مسلماً زیباترین منطقه در کولمار را می توان در حال سرگردانی در خیابان های‌ شهر قدیمی یافت. معماری کـه بـه نظر زمان دست نخورده بـه نظر می‌رسد، با ساختارهای چوبی رنگارنگ خود، زیبایی شناسی آلزاسی را در خود جای داده اسـت.

.

15- بوداپست، مجارستان

پرتاب سنگ بـه دور از رودخانه قدرتمند دانوب زیبای بوداپست اسـت. خیابان Zrinyi Utca. این خیابان عابر پیاده دارای برخی از بهترین مناظر کلیسای مشهور سنت استفان مجارستان اسـت.

.

16- تهران، ایران

رشته کوه های‌ البرز با شکوه در شمال تهران دریک پرتره عالی توسط ردیفی از ساختمان های‌ مسکونی و تونل مشهور توحید «سومین تونل طولانی خاورمیانه «نزدیک بـه دو مایل طول» قرار گرفته اسـت. این برج با ارتفاع حدود 1427 فوت در هوا، ششمین برج بلند جهان «و بلندترین سازه در ایران» اسـت.

.

17- خیابان سانفرانسیسکو، کالیفرنیا

خیابان لومبارد سانفرانسیسکو بـه یکی از پربازدیدترین مکان های‌ شهر تبدیل شده اسـت. گردشگران اغلب گرد هم می‌آیند تا رانندگان را در پیچ های‌ سنجاق سر تماشا کنند. این خیابان کـه درسال 1922 تکمیل شد، برای کاهش سرعت خودروها در تپه شیب دار ان طراحی شد. بـه رانندگان توصیه می شود تا ساعت 5 بعد از ظهر اقدام کنند.

.

18- خیابان هاوانا، کوبا

مهم نیست از نظر سیاسی در کجا ایستاده اید، همه ی می توانند موافق باشند کـه معماری کوبا بـه طرز خیره کننده ای زیبا اسـت. با ساختمان‌های‌ تاریخی کـه با پالت‌های‌ بی‌گمان آبی کبالتی، زرد موزی و صورتی‌های‌ آفتاب‌گرفته رنگ‌شده‌اند، گردشگران از سراسر جهان بـه این منطقه گرمسیری هجوم آورده‌اند.

برای کسانی کـه بـه دنبال ثبت بهترین نمونه‌های‌ معماری شگفت‌انگیز در کشور جزیره هستند، بـه خیابان‌های‌ اطراف پارک مرکزی هاوانا «یا پارک مرکزی» نگاه نکنید. آن جاست کـه عابران پیاده میتوانند با آرامش از کنار ساختمان‌های‌ استعماری تاریخی با طاق‌ها و بالکن‌های‌ رنگ‌آمیزی شده با رنگ‌های‌ روشن قدم بزنند.

.

19- Ballymoney، ایرلند شمالی

جاده Bregagh در Ballymoney، ایرلند شمالی، خیابانی سرسبز اسـت کـه در قرن 18 طراحی شده اسـت. جاده ای کـه با نام مستعار Dark Hedges شناخته می شود، فوراً برای طرفداران سریال HBO Game of Thrones قابل تشخیص خواهد بود.

.

20- سیدی بو سعید، تونس

در نگاه اول، شهر آبی و سفید سیدی بو سعید، کـه بر روی دماغه ای مشرف بـه دریای درخشان مدیترانه قرار دارد، بـه اسانی میتواند با یک روستای جزیره ای جذاب در یونان اشتباه گرفته شود. بـه هرحال، تمام ویژگی های‌ یک جزیره یونانی، از جمله خیابان های‌ سنگفرش، ساختمان های‌ سنگی درخشان با رنگ سفید، و تعداد بی شماری کافه در فضای باز را دارد.

اما شهر تونس دارای عناصر منحصر بـه فرد خود اسـت کـه ارزش بازدید را دارد. حتی می توانید یک روز کامل را بـه سرگردانی در خیابان حبیب تیمور، گشتن در گالری‌ها، کافی‌شاپ‌ها و بوتیک‌ها بگذرانید.

.

21- کوچه های آشتی کنان یزد

کوچه آشتی کنان یکی از نمونه های معماری شهری در فرهنگ ایرانی است. در شهرهای قدیمی مثل یزد یا کرمانشاه، کوچه های آشتی کنان بخشی از بافت قدیمی شهر است.
خشت های خام که با دستان مردم زحمتکش شهر ساخته شده و ساخت ملات با کاهگل، هوشمندی مردم این اقلیم را نشان میدهد.
آنها با هر آنچه از محیط زندگیشان در دسترس بوده و با کمترین آسیب به محیط زیست، ابنیه ای را ساخته اند که عمرش بیانگر قدمت معماران این آب و خاک است.

اما چقدر چند وجهی به محیط زندگیشان نگاه می کردند نیاکانمان. این معماری هم باعث ایجاد نور و سایه و فرم های عارفانه می شده با آن جناقی های متقارن کوچه ها که مو لای درز اندازه گیری اش می رود.

.

.

دیدگاه ها
  ارسال به دوستان:
نظرات و دیدگاه های کاربران
همچنین بخوانید