(تصاویر) مهم‌ترین و قدیمی ترین شهرهای غرق‌شدۀ جهان که به تازگی کشف شده‌اند/ فقط اون مجسمه برنزی عجیب

انتشار 11 مرداد 1403

طوطیانیوز: این تمدن‌های ساحلی مدت‌ها قبل زیر امواج ناپدید شدند، اما فناوری جدید، باستان‌شناسی زیر آب را متحول کرده و بقایای آن‌ها را به شکلی بی‌سابقه‌ای، به سطح آورده است.

(تصاویر) مهم‌ترین و قدیمی ترین شهرهای غرق‌شدۀ جهان که به تازگی کشف شده‌اند/ فقط اون مجسمه برنزی عجیب

به گزارش طوطیا نیوز، شهرهای گمشده غرق‌شده زیر امواج فقط افسانه نیستند. بسیاری از جوامع ساحلی دنیای باستان توسط دریاها بلعیده شدند: خیابان‌ها، خانه‌ها و معابد آن‌ها همگی زیر جزر و مد بی‌امان دریاها غرق شدند.هزاران سال، افسانه‌هایی درباره این مکان‌ها بر سر زبان‌ها بوده، اما پیشرفت‌های اقیانوس‌شناسی و علوم دریایی که از قرن بیستم آغاز شدند، راه را برای باستان‌شناسی زیر آب باز کردند و به محققان اجازه نقشه‌برداری از مکان‌ها، جمع‌آوری آثار باستانی و آشکار کردن دوباره داستان‌های این شهرهای غرق‌شده را دادند.

برخی از نخستین سکونتگاه‌های ساحلی بشریت به دلیل تغییرات آب و هوایی از بین رفتند. دانشمندان با استفاده از داده‌های زمین‌ریخت‌شناسی، رسوب‌شناسی و دیرین‌شناسی از بستر دریا، دریافتند که بین 30000 تا 20000 سال پیش، در طول آخرین بیشینه‌ی یخچالی، سطح دریا حدود 425 فوت کمتر از امروز بوده است. در پایان این دوره، با ذوب شدن توده‌های یخ‌های قطبی، سطح دریا به طور ناگهانی بالا رفت. بسیاری از سکونتگاه‌های ماقبل تاریخ که در امتداد خطوط ساحلی ساخته شده بودند، سیل‌زده و متروک شدند. در پروژه «باستان‌شناسی ماقبل تاریخ زیرآبی و مناظر فلات قاره»، به تازگی 2600 مکان غوطه‌ور در 19 کشور شمارش شده است.

کشفیات

در طول تاریخ، این فرآیندهای طبیعی روی بسیاری از جمعیت‌های ساحلی اثر گذاشته و سبب ناپدید شدن آن‌ها به طور کامل یا جزئی شده‌اند. از آنجا که ویرانه‌های آن‌ها زیر آب است، باستان‌شناسان تا قرن گذشته نتوانسته بودند آن‌ها را به طور دقیق و کامل مطالعه کنند. حوضه مدیترانه از جمله دریای سیاه، مکان‌های متعددی زیر امواج خود دارد. امروزه این مکان‌های غرق‌شده «شکارگاه‌های» باستان‌شناسان زیر آبی هستند که از آخرین فناوری‌ها استفاده می‌کنند: سونار، روباتیک، اسکن سه‌بعدی و دوربین‌های زیرآبی. در ادامه، پنج شهر غرق‌شده از دنیای باستان را که در حال آشکار شدن هستند، معرفی می‌کنیم.

پاولوپتری: قدیمی‌ترین شهر غرق‌شده

پاولوپتری (Pavlopetri) (نام امروزی این مکان) در شبه‌جزیره پلوپونز جنوبی واقع شده و حدود 3500 قبل از میلاد یک سکونتگاه نوسنگی بوده و به یک مرکز تجاری مهم برای یونان مسینی (1650-1180 قبل از میلاد) تبدیل شد. این منطقه از دریای اژه مستعد زمین‌لرزه و سونامی است و همین رویدادهای طبیعی سبب غرق شدن تدریجی شهر شدند. ساختمان‌های نزدیک به ساحل بخاطر طوفان‌های دریایی و سونامی آسیب دیدند و افزایش آهسته سطح دریا در مدیترانه بیش از 3000 سال پیش شهر را به زیر آب برد.

هزاران سال، بقایای شهر زیر حدود 13 فوتی آب بود و با لایه‌ی ضخیمی از ماسه در جزیره لاکونیا پوشانده شده بود. در دهه‌های اخیر، جریان‌های متغیر و تغییرات آب و هوایی، مانع طبیعی محافظ پاولوپتری را از بین برده‌اند. سال 1967 در یک بررسی علمی از سواحل پلوپونز، محققان داده‌هایی را برای تجزیه و تحلیل تغییرات سطح دریا جمع‌آوری می‌کردند که اقیانوس‌شناس بریتانیایی، نیکلاس فلمینگ برای نخستین بار ساختارهای زیر آب را مشاهده کرد. یک سال بعد، او با چند دانشجو بازگشت تا مکان را بررسی کرده و از آن نقشه‌برداری کند. این تیم حدود 15 ساختمان، حیاط، شبکه‌ای از خیابان‌ها و دو مقبره اتاقکی را شناسایی کردند.

شالوده‌های قوی- ویرانه‌های پاولوپتری در سواحل لاکونیا در جنوب یونان، سال 1967 توسط اقیانوس‌شناس بریتانیایی، نیکلاس فلمینگ کشف شدند. سازه‌های غوطه‌ور پاولوپتری دارای شالوده‌های سنگی بودند که هزاران سال زیر دریا دوام آورده‌اند

کشفیات

کشفیات

سال 2009، باستان‌شناسان کریسانتی گالو و جان هِندرسون کاوش پاولوپتری را با همکاری وزارت فرهنگ یونان از سر گرفتند. از دهه 1960، تکنیک‌ها و ابزارهای باستان‌شناسی زیر آبی، پیشرفت‌های زیادی کرده است. این تیم از روباتیک، نقشه‌برداری سونار و گرافیک‌های پیشرفته برای بررسی محوطه استفاده کرد. از سال 2009 تا 2013 آن‌ها توانستند پرده از این شهر زیر آبی بردارند. سه جاده اصلی پاولوپتری با مساحتی حدود دو و نیم هکتار، حدود 50 ساختمان مستطیلی را به هم متصل کردند که همگی دارای حیاط باز بودند. حفاری‌ها منجر به کشف تعداد زیادی وزنه بافندگی به سبک مینوانی شده که نشان می‌دهد پاولوپتری یک مرکز تجاری پررونق با صنعت نساجی قوی بوده است.

فاناگوریا: زیر دریای سیاه

حدود 540 ق. م. یونانیان آیونی که از امپراتوری ایران می‌گریختند شهری را در سواحل دریای سیاه، در شبه‌جزیره تامان نزدیک شهر مدرن روسی، کراسنودار، تأسیس کردند. این شهر به نام یکی از مهاجران، فاناگوریا نامیده شد و از راه تجارت دریایی ثروتمند شد و رونق یافت. در قرن چهارم قبل از میلاد، این شهر بخشی از پادشاهی بوسپوران شد، یک ایالت یونانی-سکایی که بر بسیاری از قلمروهای اطراف حکومت می‌کرد. فاناگوریا صاحب اعتبار و در نهایت به پایتخت شرقی پادشاهی تبدیل شد. این منطقه تحت کنترل رومیان درآمد، اما فاناگوریا به پیشرفت خود ادامه داد.

در طول هزاره اول پس از میلاد، سرنوشت فاناگوریا شروع به تغییر کرد. فعالیت‌های لرزه‌ای قابل‌توجه منطقه و فوران‌های آتشفشانی گل سبب شد بستر دریا و زمین زیر خود شهر ضعیف و غرق شود. بخشی از شهر با ورود ناگهانی آب‌های دریای سیاه به زیر آب رفت. آنچه از شهر باقی مانده بود نیز توسط تهاجمات آسیب دید و اهمیت آن در منطقه کمرنگ شد.

خرابه‌های فاناگوریا در دهه 1800 شناسایی شدند و فقط مناطق بجامانده در خشکی قابل‌کاوش بودند. سپس، در دهه 1950، پیشرفت‌های فناوری زیر آبی به تأیید این موضوع کمک کردند که تقریباً 60 هکتار از شهر باستانی کشف‌نشده زیر آب است. با پیشرفت فناوری، یافته‌های فاناگوریا نیز پیشرفت داشته است. سال 2004 بقایای یک سازه بزرگ ساحلی، شاید یک فانوس دریایی یا برج دیده‌بانی، پیدا شد که مربوط به قرن سوم و چهارم پس از میلاد بود. سال 2012 باستان‌شناسان توانستند بخشی از بندر شهر را شناسایی کنند و همچنین یک کشتی جنگی کوچک قرن نخست قبل از میلاد را کشف کردند که هنوز در وضعیت عالی است.

مجسمه

مجسمه برنزی قرن دوم پس از میلاد که در فاناگوریا یافت شده، خدایی است که ترکیب زئوس و آسکلپیوس است

مجسمه

تونیس-هراکلیون و کانوپوس: بندرهای گمشده مصر

دو بندر مهم مصر باستان حدود 1200 سال پیش در آب‌های خلیج ابوکر غرق شدند. محققان باور دارند که تونیس-هراکلیون و کانوپوس که در دلتای نیل واقع شدند، قربانی ترکیبی از بالا آمدن سطح دریا و فعالیت‌های لرزه‌ای مزمن شده‌اند که سبب روان شدن زمین زیر آن‌ها شده است.

رویارویی با چالش

این ستون دوریک متعلق به یک معبد دایره‌ای یونانی یا تولوس در قرن چهارم قبل از میلاد در تونیس-هراکلیون، بندری باستانی در دهانه رود نیل ساخته شد. پس از جمع‌آوری و تجزیه و تحلیل تاریخ شناخته‌شده تونیس-هراکلیون به کمک متون باستانی و بررسی‌های متعدد، باستان‌شناس زیر آبی، فرانک گودیو با چالش مکان‌یابی ویرانه‌های زیر آبی روبرو شدند. او و تیمش از تجهیزات پیشرفته اکتشاف ژئوفیزیک زیر آبی برای ردیابی منطقه‌ای به وسعت 60 مایل مربع با میدان دید بسیار ضعیف استفاده کردند. این پروژه توسط یک تیم چندرشته‌ای از موسسه اروپایی برای باستان‌شناسی زیر آبی با همکاری شورای عالی آثار باستانی مصر و دانشگاه آکسفورد انجام شد و بنیاد هیلتی از آن حمایت کرد.

تونیس-هراکلیون یکی از مهم‌ترین شهرهای بندری مصر بود. اینجا مرکزی تجاری و دروازه‌ای برای کالاها از سراسر دریای مدیترانه بود. تونیس-هراکلیون که از قرن هشتم قبل از میلاد مستند شده بود، با افزایش اهمیت اسکندریه در سال 331 قبل از میلاد رو به زوال رفت. سال 2000، فرانک گودیو، باستان‌شناس زیر آبب و موسسه اروپایی باستان‌شناسی زیر آبی، ویرانه‌های آن از جمله معبد معروف آمون گرب با دیوارهای بیرونی و سه مجسمه عظیم با بیش از 16 فوت ارتفاع را در ورودی آن یافتند. بیش از دو دهه تحقیقات باستان‌شناسی در آنجا منجر به کشف بسیاری از اسرار این شهر شده است. کانال‌های قابل‌کشتیرانی، معابد کوچک، بقایای کشتی‌های متعدد و صدها لنگر سنگی گواه این هستند که این بندر روزگاری مرکز تجاری شلوغی برای بازرگانان یونانی بوده است.

کانوپوس یک مرکز معنوی مهم در مصر بطلمیوسی بود و معبدی به یاد ماندنی برای سراپیس، خدایی ترکیبی که صفات خدایان یونانی و مصری را داشت. این شهر زائرانی از سراسر جهان باستان را به خود جذب می‌کرد که برای عبادت در معبد به کانوپوس می‌آمدند. سال 1933، شاهزاده عمر توسون، محقق مصری، نخستین مطالعه باستان‌شناسی این مکان را به لطف اشاراتی از ماهیگیران و یک هوانورد انگلیسی انجام داد. سال 1999 تیم گودیو که آب‌های خلیج ابوکر را بررسی می‌کردند، این مکان را یافتند و توانستند هویت آن را به عنوان شهر گمشده کانوپوس (Canopus) تأیید کنند.

اپیداوروس: خانه‌ای کنار دریا

شهر یونانی اپیداوروس که در سراسر دنیا به خاطر تئاتر باشکوهش شناخته می‌شود، یکی از مهم‌ترین بنادر تجاری در شبه‌جزیره آرگولید بود. زمان رومیان، ویلاهای دریایی مختلف در امتداد ساحل اینجا ساخته شدند که از زمین حاصلخیز و دسترسی آسان به دریا بهره می‌بردند. این املاک که خارج از شهرها واقع شده بودند به کشاورزی و تولید شراب، روغن و گارم اختصاص داشتند، سس ماهی که بسیار مورد توجه رومیان بود. ساکنان سخت‌کوش بودند، اما املاکشان دارای یک منطقه راحت و حتی مجلل خانگی بود که شامل حمام‌ها و مکان‌هایی برای سرگرمی و تفریح میشد. در قرن پنجم پس از میلاد، کمی بیش از یک قرن پس از ساخت، یکی از این ویلاها پس از فعالیت لرزه‌ای بیش از حد معمول منطقه و افزایش عمومی سطح دریا، از آب‌های خلیج آگیوس ولاسیوس غرق شد. سال 1967، نیکلاس فلمینگ، اقیانوس‌شناس، چندین ساختار غرق‌شده در خلیج آگیوس ولاسیوس را مستند کرد. سال 1971، باستان‌شناس کارالامبوس بی. کریتزاس چیزی را شناسایی کرد که مردم محلی آن را به نام شهر غرق‌شده می‌شناختند، شهری که معلوم شد بقایای یک ویلای رومی ساحلی است.

ویرانه‌های ویلا که تنها 150 فوت از ساحل فاصله و تنها 6.5 فوت عمق دارند، از سه فضا تشکیل شدند. یکی از آن‌ها یک انبار بزرگ حاوی قطعاتی از حدود 20 دولیا بود (ظروف سفالی بزرگی که برای نگهداری و گاهی تخمیر مقادیر زیادی شراب استفاده میشد). به نظر می‌رسد فضای دیگر یک شراب‌خانه را در خود جای داده و فضای سوم احتمالاً حمام بوده است.

پایگاه خبری طوطیانیوز را در تلگرام دنبال کنید.
دیدگاه ها
  ارسال به دوستان:

نظرات و دیدگاه های کاربران
همچنین بخوانید
پربازدیدترین مطالب
(عکس) عاشقانه‌ی خاص نیکی کریمی، شاپرک سریال "سرزمین مادری"، ویژه‌ی خواهر خوش‌خنده‌ و خواهرزاده‌ی نازش در خارج از کشور/ باورتون میشه خواهر باشن؟ دریغ از یه نوک سوزن شباهت
(عکس) عاشقانه‌ی خاص نیکی کریمی، شاپرک سریال "سرزمین مادری"، ویژه‌ی خواهر خوش‌خنده‌ و خواهرزاده‌ی نازش در خارج از کشور/ باورتون میشه خواهر باشن؟ دریغ از یه نوک سوزن شباهت
(تصاویر) 12 لباس‌عروس‌ خیره‌کننده‌ی مادربزرگها در 100 سال پیش که اینروزها دوباره حسابی مُد شدند/ لباس‌عروس‌های الهام بخش برای طراحان مُد
(تصاویر) 12 لباس‌عروس‌ خیره‌کننده‌ی مادربزرگها در 100 سال پیش که اینروزها دوباره حسابی مُد شدند/ لباس‌عروس‌های الهام بخش برای طراحان مُد
(ویدیو) ماجرای تصادف وحشتناک هومن برق نورد و ماشین بهنام تشکر در دورهمی با شهاب عباسی و نصرالله رادش
(ویدیو) ماجرای تصادف وحشتناک هومن برق نورد و ماشین بهنام تشکر در دورهمی با شهاب عباسی و نصرالله رادش
(ویدیو) خواستگاری جنجالی هومن برق نورد از بهنام تشکر!/فقط نگاه عمیق بهنام تشکر و لب زدنش
(ویدیو) خواستگاری جنجالی هومن برق نورد از بهنام تشکر!/فقط نگاه عمیق بهنام تشکر و لب زدنش
(تصاویر) مردی که برای فرار از خانه دزدی کرد!/ سرنوشت خنده دار و تلخ این مرد آمریکایی!
(تصاویر) مردی که برای فرار از خانه دزدی کرد!/ سرنوشت خنده دار و تلخ این مرد آمریکایی!
(عکس) اسب سفید پرافتخارترین بانوی ایرانی، ناهید کیانی
(عکس) اسب سفید پرافتخارترین بانوی ایرانی، ناهید کیانی
(ویدئو) خاطره جالب و عجیب مهران مدیری در سریال “خائن کشی” به کارگردانی مسعود کیمیایی / یه چیزایی سر صحنه میگفت قند تو دل آدم آب میشد
(ویدئو) خاطره جالب و عجیب مهران مدیری در سریال “خائن کشی” به کارگردانی مسعود کیمیایی / یه چیزایی سر صحنه میگفت قند تو دل آدم آب میشد
(ویدئو) تیکه جنجالی مهران مدیری به محمدرضا علیمردانی در برنامه دورهمی / میگه از 43 سال 42 سالشو مشغول سنگ دفع کردنه، یه سنگ دفع کن ببینیم؛ رب تخم گل نسترن معجزه رفع سنگ🤣
(ویدئو) تیکه جنجالی مهران مدیری به محمدرضا علیمردانی در برنامه دورهمی / میگه از 43 سال 42 سالشو مشغول سنگ دفع کردنه، یه سنگ دفع کن ببینیم؛ رب تخم گل نسترن معجزه رفع سنگ🤣
(عکس) پِپه همزاد خارجی مهدی طارمی و پیام احساسی طارمی برای او / این حجم از شباهت واقعا غیر ممکنه!
(عکس) پِپه همزاد خارجی مهدی طارمی و پیام احساسی طارمی برای او / این حجم از شباهت واقعا غیر ممکنه!
(عکس) استقبال عاشقانه‌ی همسر جوان مهروز ساعی، مربی تیم تکواندو بانوان، با دسته گل رویایی و قرمزرنگ از بانوی قهرمانش/ و پاسخ عاشقانه‌تر خانم مربی قهرمان
(عکس) استقبال عاشقانه‌ی همسر جوان مهروز ساعی، مربی تیم تکواندو بانوان، با دسته گل رویایی و قرمزرنگ از بانوی قهرمانش/ و پاسخ عاشقانه‌تر خانم مربی قهرمان
زیباترین نگاه‌های عاشقانه محبوبترین بازیگران سینمای ایران که نمی‌شه ازشون چشم برداشت/ شهاب حسینی و پریناز ایزدیار هم که استاد سکانس‌های عاشقانه و تاثیر‌گذارن👌
زیباترین نگاه‌های عاشقانه محبوبترین بازیگران سینمای ایران که نمی‌شه ازشون چشم برداشت/ شهاب حسینی و پریناز ایزدیار هم که استاد سکانس‌های عاشقانه و تاثیر‌گذارن👌
ترجمه تخصصی مقاله
ترجمه تخصصی مقاله
ترجمه همزمان تخصصی
ترجمه همزمان تخصصی
ترجمه تخصصی مقاله
ترجمه تخصصی مقاله
ویرایش تخصصی نیتیو
ویرایش تخصصی نیتیو
5 نرم‌افزار فوق‌العاده و 3 روش آنلاین برای ترجمه فیلم و ویدئو
5 نرم‌افزار فوق‌العاده و 3 روش آنلاین برای ترجمه فیلم و ویدئو
ویرایش تخصصی نیتیو
ویرایش تخصصی نیتیو
آموزش گام به گام نحوه سابمیت مقاله در مجلات ISI (آی اس آی)
آموزش گام به گام نحوه سابمیت مقاله در مجلات ISI (آی اس آی)
پذیرش و چاپ مقاله در مجلات علمی پژوهشی داخلی
پذیرش و چاپ مقاله در مجلات علمی پژوهشی داخلی
چاپ مقاله در مجله (ISI, SCOPUS, ISC, PUBMED و علمی پژوهشی) معتبر+ صفر تا صد+ ویدئو آموزشی
چاپ مقاله در مجله (ISI, SCOPUS, ISC, PUBMED و علمی پژوهشی) معتبر+ صفر تا صد+ ویدئو آموزشی
اکسپت فوری مقاله برای دوره دکتری
اکسپت فوری مقاله برای دوره دکتری
تبدیل پایان نامه به مقاله
تبدیل پایان نامه به مقاله
هزینه تبدیل پایان نامه به کتاب + ویدئو آموزشی
هزینه تبدیل پایان نامه به کتاب + ویدئو آموزشی
استخراج مقاله از پایان نامه کارشناسی ارشد و دکتری و چاپ در مجلات isi، علمی پژوهشی، Scopus + پاورپوینت آموزشی
استخراج مقاله از پایان نامه کارشناسی ارشد و دکتری و چاپ در مجلات isi، علمی پژوهشی، Scopus + پاورپوینت آموزشی
تعرفه استخراج مقاله از پایان نامه
تعرفه استخراج مقاله از پایان نامه
مراحل سابمیت مقاله + فرم‌های مورد نیاز
مراحل سابمیت مقاله + فرم‌های مورد نیاز
پذیرش تضمینی مقاله علمی پژوهشی
پذیرش تضمینی مقاله علمی پژوهشی
پذیرش و چاپ مقاله در مجلات خارجی ISI، SCOPUS، PUBMED، ISC
پذیرش و چاپ مقاله در مجلات خارجی ISI، SCOPUS، PUBMED، ISC
اکسپت فوری مقاله علمی پژوهشی
اکسپت فوری مقاله علمی پژوهشی
پایان نامه خود را چگونه به مقاله تبدیل کنیم؟
پایان نامه خود را چگونه به مقاله تبدیل کنیم؟
(تصاویر) چیدمان ایرانی پسند خانه ی رحمان عموزاد، دارنده مدال نقره المپیک 2024، و همسر جوان و موقرش با کابینت های چوبی و مبلمان استخوانی/ واای به این میگن حیاط👌 شیک و باصفا
(تصاویر) چیدمان ایرانی پسند خانه ی رحمان عموزاد، دارنده مدال نقره المپیک 2024، و همسر جوان و موقرش با کابینت های چوبی و مبلمان استخوانی/ واای به این میگن حیاط👌 شیک و باصفا
(ویدیو) عجیبترین پدیده حیات وحش/ خرسی که برای ورود به خانه مردم در می‌زند!
(ویدیو) عجیبترین پدیده حیات وحش/ خرسی که برای ورود به خانه مردم در می‌زند!
(ویدیو)  دلایل موفقیت در زندگی امین زندگانی"بازیگر سریال طوبی" و همسرش  الیکا عبدالرزاقی"بازیگر جوکر2" در شب آهنگی/ فقط تعجب و شوکه شدن حامد آهنگی
(ویدیو) دلایل موفقیت در زندگی امین زندگانی"بازیگر سریال طوبی" و همسرش الیکا عبدالرزاقی"بازیگر جوکر2" در شب آهنگی/ فقط تعجب و شوکه شدن حامد آهنگی
قاب زیبایی از خانواده 11 نفره ناهید کیانی، دارنده مدال نقره در المپیک 2024، دور میز غذاخوری خانه/ چه تابلوهای انرژی‌بخش و زیبایی!
قاب زیبایی از خانواده 11 نفره ناهید کیانی، دارنده مدال نقره در المپیک 2024، دور میز غذاخوری خانه/ چه تابلوهای انرژی‌بخش و زیبایی!
(عکس) نظری به چیدمان فوق شیک منزل صبا راد و همسرش در ترکیه / دیزاین فوق العاده پذیرایی با پیانو و لوستر شاهانه/ همبرگر شوهرپز خانم مجری، چه کرده مانی رهنما👍
(عکس) نظری به چیدمان فوق شیک منزل صبا راد و همسرش در ترکیه / دیزاین فوق العاده پذیرایی با پیانو و لوستر شاهانه/ همبرگر شوهرپز خانم مجری، چه کرده مانی رهنما👍
(ویدیو) شوخی خنده بازارایی‌ها با دلایل سرمربی شدن حمید استیلی در پایتخت/ اقای اسپیلی سرمربی تیم پایتخت
(ویدیو) شوخی خنده بازارایی‌ها با دلایل سرمربی شدن حمید استیلی در پایتخت/ اقای اسپیلی سرمربی تیم پایتخت
(ویدئو) اجرای زنده و زیبای رضا بهرام از خواننده معروف قدیمی / عمرا کسی با این آهنگ خاطره نداشته باشه / ساعت ها میشه با این آهنگ گریه کرد
(ویدئو) اجرای زنده و زیبای رضا بهرام از خواننده معروف قدیمی / عمرا کسی با این آهنگ خاطره نداشته باشه / ساعت ها میشه با این آهنگ گریه کرد
(ویدئو) انتقاد جالب سوسن پرور در برنامه جوکر 2 بیشترین فحش تو پیجم برای چهره منه / تو جوکر 2 ببینید کی خوشگله؛ دل شکستن هنر نیست
(ویدئو) انتقاد جالب سوسن پرور در برنامه جوکر 2 بیشترین فحش تو پیجم برای چهره منه / تو جوکر 2 ببینید کی خوشگله؛ دل شکستن هنر نیست
(ویدیو) حرکت باورنکردنی و جالب یک خرس باهوش با حلقه ورزشی/ خرس ورزشکار به ایشون میگن!؟
(ویدیو) حرکت باورنکردنی و جالب یک خرس باهوش با حلقه ورزشی/ خرس ورزشکار به ایشون میگن!؟
(ویدئو) بدل خارجی مریلا زارعی هم پیدا شد/ حتی نوع نگاه کردنشون هم عین همه😮
(ویدئو) بدل خارجی مریلا زارعی هم پیدا شد/ حتی نوع نگاه کردنشون هم عین همه😮
(تصویر) مقایسه پنجه های ترسناک خرس گریزلی و سر انسان که دیدنش شما را شوکه میکند!😯
(تصویر) مقایسه پنجه های ترسناک خرس گریزلی و سر انسان که دیدنش شما را شوکه میکند!😯
(ویدئو) ببعی کلاه قرمزی اینبار همه رو سوپرایز کرد!/ آخه با بادمجونم میشه بازی کرد؟😂
(ویدئو) ببعی کلاه قرمزی اینبار همه رو سوپرایز کرد!/ آخه با بادمجونم میشه بازی کرد؟😂
(تصاویر) زن که 30 سال خواب به چشمانش نیامده است !
(تصاویر) زن که 30 سال خواب به چشمانش نیامده است !
(عکس) نگاهی به تصویر قدیمی از پدر زن مجتبی 
 خامنه ای در کنار رهبر معظم انقلاب در دوران جنگ تحمیلی/ آقای حداد عادل چقدر اینجا جوان هستند
(عکس) نگاهی به تصویر قدیمی از پدر زن مجتبی خامنه ای در کنار رهبر معظم انقلاب در دوران جنگ تحمیلی/ آقای حداد عادل چقدر اینجا جوان هستند
اصول مهم ویراستاری تخصصی کتاب چیست؟
اصول مهم ویراستاری تخصصی کتاب چیست؟
آموزش گام به گام نحوه سابمیت مقاله در مجلات ISI (آی اس آی)
آموزش گام به گام نحوه سابمیت مقاله در مجلات ISI (آی اس آی)
پذیرش و چاپ مقاله در مجلات علمی پژوهشی داخلی
پذیرش و چاپ مقاله در مجلات علمی پژوهشی داخلی
چاپ مقاله در مجله (ISI, SCOPUS, ISC, PUBMED و علمی پژوهشی) معتبر+ صفر تا صد+ ویدئو آموزشی
چاپ مقاله در مجله (ISI, SCOPUS, ISC, PUBMED و علمی پژوهشی) معتبر+ صفر تا صد+ ویدئو آموزشی
اکسپت فوری مقاله برای دوره دکتری
اکسپت فوری مقاله برای دوره دکتری
تبدیل پایان نامه به مقاله
تبدیل پایان نامه به مقاله
هزینه تبدیل پایان نامه به کتاب + ویدئو آموزشی
هزینه تبدیل پایان نامه به کتاب + ویدئو آموزشی
استخراج مقاله از پایان نامه کارشناسی ارشد و دکتری و چاپ در مجلات isi، علمی پژوهشی، Scopus + پاورپوینت آموزشی
استخراج مقاله از پایان نامه کارشناسی ارشد و دکتری و چاپ در مجلات isi، علمی پژوهشی، Scopus + پاورپوینت آموزشی
تعرفه استخراج مقاله از پایان نامه
تعرفه استخراج مقاله از پایان نامه
مراحل سابمیت مقاله + فرم‌های مورد نیاز
مراحل سابمیت مقاله + فرم‌های مورد نیاز
پذیرش تضمینی مقاله علمی پژوهشی
پذیرش تضمینی مقاله علمی پژوهشی
پذیرش و چاپ مقاله در مجلات خارجی ISI، SCOPUS، PUBMED، ISC
پذیرش و چاپ مقاله در مجلات خارجی ISI، SCOPUS، PUBMED، ISC
اکسپت فوری مقاله علمی پژوهشی
اکسپت فوری مقاله علمی پژوهشی
پایان نامه خود را چگونه به مقاله تبدیل کنیم؟
پایان نامه خود را چگونه به مقاله تبدیل کنیم؟
چگونه پایان نامه را به کتاب تبدیل کنیم؟
چگونه پایان نامه را به کتاب تبدیل کنیم؟
استخراج فوری مقاله از پایان‌نامه برای مجلات ISI با بهترین کیفیت
استخراج فوری مقاله از پایان‌نامه برای مجلات ISI با بهترین کیفیت