(تصاویر) زهرا اشراقی کیست؟/ عروس خانواده سید محمد خاتمی چه ارتباط و نسبتی با امام خمینی (ره)دارد؟

انتشار 23 خرداد 1403

طوطیانیوز:زهرا اشراقی متولد اردیبهشت 1342 در تهران، فعال سیاسی است فارغ التحصیل لیسانس رشته فلسفه از دانشگاه تهران می باشد.

(تصاویر) زهرا اشراقی کیست؟/ عروس خانواده سید محمد خاتمی چه ارتباط و نسبتی با امام خمینی (ره)دارد؟

به گزارش پایگاه خبری طوطیا نیوز به نقل از روزنامه شرق:زهرا اشراقی نوه دختری حضرت امام (ره) در 27 اردیبهشت 1342 در قم به دنیا آمده است.زهرا اشراقی فعال سیاسی اصلاح‌طلب و سیاست‌مدار ایرانی است. او نوهٔ دختریِ سید روح‌الله خمینی و دختر شهاب‌الدین اشراقی است. همسر وی محمدرضا خاتمی عضو شورای مرکزی جبهه مشارکت ایران اسلامی وبرادر رئیس‌جمهور پیشین ایران سیدمحمدخاتمی است.

1

نوه امام و دختر صدیقه

زهرا فرزند صدیقه خمینی (دختر امام) می باشد.او بعد از حسن خمینی شاخص ترین و جنجالی ترین نوه امام خمینی می باشد که همسرش محمدرضا خاتمی برادر سید محمد خاتمی رئیس جمهور سابق می باشد.

فضای خانه انقلابی نبود

می گوید قبل از انقلاب فضای خانه ما به هیچ وجه انقلابی نبود.اگر بابام کار سیاسی می کردند در زندگی خانوادگی ما انعکاسی نداشت چون مادرم هم اصلا سیاسی نبود من بین خواهر و برادرهایم به سیاسی بودن معروف بودم.

اقامت در فرانسه

در زمان تبعید امام به فرانسه خانوادگی به نوفل‌ لوشاتو رفتند با اینکه مادرش به ایران بازگشت اما او به همراه پدر و نعیمه اشراقی خواهر و علی برادرش در فرانسه ماندند.می گوید. یکی از شیرین ترین اتفاقات زندگی اش دوستی با دختران همسایه های فرانسوی بود که پدرش برای ارتباط بهتر معلم فرانسوی برایشان گرفته بو.ددر نهایت بعد از 2 ماه به همراه امام به کشور بازگشتند.

1

همسر زهرا اشراقی

وی با محمدرضا خاتمی ازدواج کرده و دارای دو فرزند به نام های علیرضا و فاطمه می باشد.البته در مورد ازدواجش با محمدرضا خاتمی می گوید: از میان تمام کسانی که در سمت وزارت یا صدارت بودند یا بعدها وزیر شدند و به خواستگاری اش آمدند، او را انتخاب کرده است.خانوادگی آشنا بودیم، اما او را ندیده بودم.
بار اول رضا را در مکه دیدم. سال 61 بود که از طرف بعثه به حج مشرف شدیم.

1

2

من به‌همراه لیلی، دخترخاله‌ام، در هتل منتظر رسیدن آسانسور بودیم. رضا هم چون مجروح جنگی بود، با پای گچ‌گرفته و عصابه‌دست و البته سر تراشیده آمد!
باهم که برخورد کردیم، لیلی هم به من سقلمه زد و گفت: «این رضا بود»، گفتم: «فهمیدم!»
ناخودآگاه او را دوست داشتم، ولی وقتی او را دیدم، عاشقش شدم. رضا، روشن‌ترین نقطه زندگی من است.زندگی غیرسیاسی را تجربه نکرده ام.

ثمره این زندگی یک پسر بنام علیرضا و یک دختر بنام فاطمه می باشد.

فاطمه حالا عروس صادق خرازی سفیر سابق ایران در فرانسه می باشد و علی کارمند شهرداری با رد صلاحیت شدن در مجلس هشتم از سیاست به کل کناره گیری کرده است.

خواهران زهرا اشراقی

1

نفیسه دو سال از من بزرگ‌تر است. نعیمه هم یک سال و هفت، هشت ماه [از من کوچک‌تر است].

نظر درباره خود

من اگر بخواهم خودم را تعریف کنم، می گویم از اول که دختر بودم تا الان که صاحب دو فرزند و عروس و داماد هستم، فوق العاده قوی بودم و هستم و علتش هم یک قدرت بیش از حدی بود که باعث شد من خودم را بشناسم و روی پای خودم بایستم، تصمیم بگیرم و عمل کنم.

دوران جوانی

جوانی خودم که انقلاب و جنگ و شوهرداری بود.
حقیقتش من از جوانی ام لذت نبردم و بهترین لحظات زندگی ام مربوط به کودکی و نوجوانی ام است.
من به واسطه نسبتی که داشتم، جوانی نکردم.
من به همراه دختر خاله ام لیلی گاهی ماشین را برمی داشتیم و می رفتیم بیرون. سینما، پارک و گردش.
یک بار جلوی ایست بازرسی جماران ما را گرفتند و خبر به امام رسید و همانجا بود که دعوایی اساسی صورت گرفت و مواخذه شدیم.

پایگاه خبری طوطیانیوز را در تلگرام دنبال کنید.
دیدگاه ها
  ارسال به دوستان:

نظرات و دیدگاه های کاربران
پربازدیدترین مطالب