اولین تصویر از لباس و کفش های فرنگی زنان قاجار/ حیف لباس های سنتی و کت های قشنگشون نبود!

انتشار 16 خرداد 1403

طوطیا نیوز: در اواخر دوره‌ی قاجاریه، چنان‌که از تصاویر و توصیفات برمی‌آید، پوشیدن البسه‌ی فرنگی، از جمله کت‌و‌دامن و شلوار غربی، در عرصه‌ی عمومی نیز رواج پیدا کرد.

اولین تصویر از لباس و کفش های فرنگی زنان قاجار/ حیف لباس های سنتی و کت های قشنگشون نبود!

به گزارش طوطیا نیوز، در اواخر دوره‌ی قاجاریه، چنان‌که از تصاویر و توصیفات برمی‌آید، پوشیدن البسه‌ی فرنگی، از جمله کت‌و‌دامن و شلوار غربی، در عرصه‌ی عمومی نیز رواج پیدا کرد. هر چند این مسئله محل اختلاف است؛ برخی از جامعه شناسان از پوشیدن توأمان چادر و البسه‌ی فرنگی خبر می‌دهد و برخی می‌گویند که گروه قلیلی غرب‌زده، اقدام به رفع حجاب کرده‌اند . در هر حال نمی‌توان رواج البسه‌ی فرنگی در عرصه‌ی عمومی و همچنین رفع حجاب توسط بانوان را نادیده انگاشت، اما در تعداد آنان تردید وجود دارد.

در این بین، بیشتر جوانان پیرو پوشش غربی بوده و میان‌سالان از پوشش سنتی استفاده می‌کردند، اما از قاعده‌ی تغییر مستثنی نبودند؛ چنان‌که از طول و عرض چادر آنان کاسته شد، چاقچور حذف و به‌جای روبنده، پیچه مورد استفاده قرار ‌گرفت. جان کلام آن‌که در دوره‌ی قاجاریه، شاهد گذار پوشاک بانوان از حالت سنتی به غربی هستیم که در بُعد اندرونی، این تغییرات از ظهور و بروز بیشتری برخوردار بودند و در بُعد بیرونی، به سبب بست‌وبندهای فقهی، تغییرات چندان عمیق نبوده‌است، اما در دوران پهلویِ اول، با استفاده از بال‌های زور و ایدئولوژیِ دولت مدرن، این مسئله شتاب بیشتری پیدا کرد.

پوشش زنان قاجار

پایگاه خبری طوطیانیوز را در تلگرام دنبال کنید.
دیدگاه ها
  ارسال به دوستان:

نظرات و دیدگاه های کاربران
پربازدیدترین مطالب