دسته بندی ها

اخبار اجتماعی
اخبار حوادث
آموزش و سرگرمی
ویدئو
عکس
بازارگردی
آموزش و سرگرمی / آرایشگاه /

فواید معجزه آسای ماساژ صورت برای جوانسازی و حفظ زیبایی پوست که از آن غافل بودید / ماساژ صورت رو حتما در روتین خود داشته باشید

سه شنبه، 16 مرداد 1403
تکنیک‌های ماساژ صورت در فرهنگ‌های مختلف برای کاهش استرس، افزایش گردش خون و بهبود سلامت پوست نیز محبوبیت زیادی پیدا کرده‌اند. ما در این مقاله به بررسی مزایا و تکنیک‌های ماساژ صورت خواهیم پرداخت و نحوه انجام آن را به شما آموزش خواهیم داد. با ما همراه باشید.

ماساژ صورت چیست و چه تأثیری روی پوست دارد؟

ماساژ صورت تکنیکی است که در آن از دست یا یک ابزار خاص برای ماساژ ملایم صورت استفاده می‌شود. این تکنیک به افزایش گردش خون، ریلکس‌کردن ماهیچه‌‌های صورت و کاهش پف آن کمک کرده و باعث درخشندگی طبیعی پوست می‌شود. متخصصان توصیه می‌کنند که برای داشتن پوستی درخشان، صورت خود را 2 یا 3 بار در هفته ماساژ دهید.

مطالعات انجام‌شده نشان داده‌اند که ماساژ صورت می‌تواند جریان خون را بهبود ببخشد و به جوانسازی و توپر شدن صورت کمک کند. داشتن یک روتین مراقبت پوستی بی‌شک در محافظت از پوست تأثیر دارد؛ اما مزایای انجام ماساژ صورت بسیار بیشتر از آن است.

فواید ماساژ صورت

ماساژ صورت علاوه‌بر ایجاد حس خوب، با تقویت عضلات صورت و به جریان درآوردن خون، باعث شفافیت پوست و رفع لک‌های پوستی می‌شود. این روش با پاکسازی منافذ، به جذب بهتر محصولات مراقبت از پوست کمک می‌کند. ماساژ صورت همچنین در تخلیه مایع راکدی که باعث پف صورت می‌شود، تأثیر دارد.

بهبود گردش خون

ماساژ برای صورت نوعی ورزش محسوب می‌شود و به بهبود خون‌رسانی به پوست کمک می‌کند. تحقیقات نشان می‌دهند که 5 دقیقه ماساژ صورت برای یک دوره ثابت می‌تواند جریان خون را تا حد زیادی بهبود بخشد و به درخشندگی پوست کمک کند.

تسکین اعصاب صورت

مراجعه به سالن‌های اسپا برای گرفتن ماساژ صورت، همیشه حس خوبی به‌دنبال دارد؛ چراکه ماساژ صورت با فعال‌کردن بخشی از سیستم عصبی که به بدن برای مقابله با موقعیت‌های استرس‌زا کمک می‌کند (سیستم عصبی سمپاتیک)، استرس را کاهش می‌دهد.

دفع سموم

ماساژ صورت با حرکت دادن مایع لنفاوی، به پاکسازی پوست از سموم کمک می‌کند. سیستم لنفاوی به مجموعه‌ای از بافت‌ها و اندام‌ها می‌گویند که سموم و سایر مواد زائد را از بدن خارج می‌کند.

رفع جای جوش

شاید ماساژ صورت به‌تنهایی سبب رفع جای جوش نشود؛ اما در کنار سایر روش‌های درمانی می‌تواند به از بین بردن جای جوش و زخم کمک می‌کند. هرچند که در حال حاضر، پژوهش گسترده‌ای درباره ارتباط بین ماساژ صورت و کاهش جای جوش انجام نشده است؛ اما به هر حال ماساژ صورت فوایدی مانند کاهش التهاب و کاهش سطح استرس دارد.

جوانسازی پوست

انقباض عضلات صورت‌ می‌تواند باعث ایجاد چین‌وچروک شود. با ماساژ صورت، ماهیچه‌های آن ریلکس شده و به این ترتیب، چین‌وچروک‌‌ها کمتر نمایان می‌شوند. علاوه‌بر این، ماساژ با بهبود خون‌رسانی به صورت، منجر به افزایش تولید کلاژن می‌شود. کلاژن پروتئینی است که با سفت کردن پوست، از افتادگی آن جلوگیری می‌کند.

در یک مطالعه در سال 2018، گونه راست شرکت‌کنندگان برای پنج هفته با غلتک ماساژ داده شد. نتایج این مطالعه حاکی از گشادشدن عروق خونی و درنتیجه بهبود خون‌رسانی در این قسمت از صورت بودند. از لحاظ تئوری، این تکنیک می‌‌تواند باعث انتقال مواد مغذی به پوست، توپر شدن صورت و تسریع روند بهبود آن شود. با این حال، این مطالعه بسیار محدود بوده و برای اثبات آن به تحقیقات بیشتری نیاز است.

مطالعه دیگری نشان داد که ماساژ صورت می‌تواند مانند لیفت گونه عمل کند. محققان با استفاده از تصاویر سی‌تی‌اسکن به این نتیجه رسیدند که ماساژ می‌تواند منجر به افزایش حرکت ماهیچه‌های صورت و درنتیجه جوان‌سازی و لیفت پوست شود.

براساس نتایج مطالعه‌ای که در سال 2017 و در شرایط آزمایشگاهی انجام شد، ماساژ صورت منجر به افزایش ساخت پروتئین‌هایی که باعث حفظ ساختار پوست شده و به آن خاصیت ارتجاعی می‌بخشند، می‌شود. نتایج مطالعه دیگری نشان داد که اگر کرم‌های ضدچروک همراه با ماساژ استفاده شوند، تأثیر بهتری خواهند داشت.

باید توجه داشت که مطالعات ذکرشده در بالا نقص‌هایی داشتند و درنتیجه نتایج به‌دست‌آمده از این تحقیقات در زمینه جوان‌سازی پوست چندان قابل استناد نیستند.

انواع ماساژ صورت

ماساژ صورت انواع گوناگونی دارد که رایج‌ترین آن‌ها عبارتند از:

ماساژ تخلیه لنفاوی صورت

لنف، مایعی است که سموم و مواد زائد را از بدن دفع می‌کند. این مایع از آب، پروتئین و نمک ساخته شده است. ماساژ به تخلیه لنف جمع‌شده در صورت کمک می‌کند. درنتیجه این ماساژ، یک تکنیک فوق‌العاده برای جوا‌نسازی پوست ازطریق پاکسازی عمقی صورت است.

ماساژ صورت با فشار انگشت (شیاتسو، Shiatsu)

این نوع ماساژ شامل اعمال فشار بر نقاط خاصی از صورت به‌نام چاکراه‌های انرژی است. در این تکنیک از دستگاه‌‌های مخصوص، انگشتان یا کف دست به‌منظور تقویت عضلات و کاهش چین و چروک‌های صورت استفاده می‌شود.

ماساژ صورت کلاسیک

این روش رایج‌ترین شکل ماساژ است که متخصصان زیبایی در سراسر جهان از آن استفاده می‌کنند. ماساژ کلاسیک شامل حرکاتی مانند نوازش، ضربات آرام، ورز دادن و نیشگون گرفتن است. این روش با افزایش تولید کلاژن، به ریلکس‌شدن پوست شما کمک می‌کند.

ماساژ صورت کوبیدو (Kobido)

کوبیدو قدیمی‌‌ترین نوع ماساژ صورت است که به تسکین درد نیز کمک می‌کند. این روش برای ریلکس کردن عمقی صورت است که در آن 16 ماهیچه صورت ماساژ داده می‌شوند.

ماساژ گواشا (Gua Sha)

در این روش از یک ابزار کریستالی تخت برای ماساژ خطوط برجسته صورت استفاده می‌شود. علاوه‌بر این، گواشا برای رفع گرفتگی‌های عضلانی مانند گرفتگی در شانه‌ها، پاها و کمر مفید است. همچنین می‌تواند در کاهش سردردهای میگرنی، گردن درد یا ورم بدن مؤثر باشد. برخی نیز از گواشا برای کاهش اضطراب و رفع خستگی و بی‌خوابی استفاده می‌کنند.

روغن‌های مورد استفاده برای ماساژ صورت

در جدول زیر به بهترین روغن‌های ماساژ صورت برای هر نوع پوست اشاره شده است:

نوع پوست

  • انواع روغن

  • پوست خشک

  • روغن‌های بادام و آرگان

  • پوست چرب

  • روغن‌های جوجوبا و هسته انگور

  • پوست حساس

  • روغن‌های آلوورا، مورینگا و بابونه

  • پوست نرمال

  • روغن‌های آرگان و رتینول

  • پوست‌های مستعد آکنه

  • روغن‌های دانه میوه گل رز، انار و درخت چای

روش انجام انواع ماساژ صورت

ماساژ صورت انواع مختلفی دارد که هر یک با هدف خاصی مورد استفاده قرار می‌گیرند. در هرکدام از این روش‌ها، قسمت‌های خاصی از صورت ماساژ داده می‌شود.

ماساژ جوانساز صورت

برای ماساژ صورت، اولین قدم آماده‌سازی پوست است. برای این کار:

  • دست‌هایتان را بشویید و موهایتان را با یک کش جمع کنید.

  • صورت خود را با آب ولرم شسته و به‌آرامی با حوله خشک کنید.

  • به پوست‌تان کرم مرطوب‌کننده بزنید.

  • باتوجه به نوع پوست‌تان، یک روغن برای ماساژ صورت خود انتخاب کنید. مقداری روغن، به اندازه یک سکه، کف دست‌تان ریخته و دست‌هایتان را به هم بمالید تا روغن گرم شود. سپس روغن را به صورت و گردن خود بمالید.

  • صورت‌تان را بخور دهید تا منافذ آن باز شده و روغن‌ها راحت‌تر جذب پوست شوند.

  • صورت‌تان را با حرکات دورانی انگشتان به‌آرامی ماساژ دهید. برای سفت‌کردن پوست خود می‌توانید این حرکات را با اعمال فشار بیشتری انجام دهید.

  • اگر پوست حساس، مستعد آکنه یا چرب دارید، ماساژ را با فشار کم ادامه دهید.

  • درصورت تمایل می‌توانید از ابزارهایی مانند غلتک فلزی یا یشمی (جید رولر) برای ماساژ استفاده کنید.

پس از آماده‌سازی پوست، به‌منظور ماساژ صورت مراحل زیر را انجام دهید:

مرحله 1: ماساژ پیشانی

نوک انگشت‌ها را بین ابروها قرار داده و آن‌ها را روی استخوان ابرو به‌سمت بیرون و به‌طرف شقیقه‌ها بکشید. پس از آن انگشتان خود را به‌سمت ابروها برده و این بار آن‌ها را به‌صورت عمودی حرکت داده و از ابروها روبه‌بالا و به‌سمت خط رویش مو بکشید.

مرحله 2: ماساژ دور چشم

با پوست اطراف چشم خود به‌آرامی رفتار کنید؛ چراکه بسیار حساس است. دور چشم خود را با حرکات نرم و چرخشی انگشت حلقه ماساژ دهید.

مرحله 3: ماساژ گونه‌ها

انگشتان خود یا گواشا را روی گونه‌ها و نزدیک پل بینی قرار داده و به‌سمت گوش‌ها بکشید.

مرحله 4: ماساژ دور دهان

با انگشت اشاره و وسط خود، یک شکل V-مانند ایجاد کنید و آن‌ها را طوری روی صورت قرار دهید که انگشت اشاره بالای لب و انگشت وسط زیر لب باشد. انگشت‌هایتان را به‌آرامی فشار دهید و به سمت گوش ‌ها بکشید.

مرحله 5: ماساژ چانه

انگشتان خود را به طرفین چانه حرکت داده و آن‌ها را روی استخوان فک با فشار ملایم به‌سمت بیرون صورت و به‌طرف گوش بکشید.

مرحله 6: ماساژ گردن

در مرحله آخر، انگشت‌هایتان را روی گردن گذاشته و آن‌ها را از استخوان ترقوه به آرامی به بالا و به سمت فک حرکت دهید.

ماساژ سینوس

احتقان بینی (گرفتگی بینی) یکی از علائم شایع عفونت‌های تنفسی و آلرژی است. اگرچه احتقان بینی یک مشکل جدی پزشکی نیست، اما می‌تواند منجر به آبریزش بینی، درد صورت و سردرد شود.

در ماساژ سینوس از گرما و فشار ملایم انگشتان برای آزادسازی مخاط جمع‌شده در سینوس‌ها استفاده می‌شود. این روش می‌تواند به تسکین علائم سینوزیت کمک کند. این علائم ممکن است شامل موارد زیر باشند:

  • فشار و درد صورت

  • آبریزش یا گرفتگی بینی

  • سردرد

ماساژ سینوس را می‌توان به‌راحتی در خانه انجام داد.

ماساژ سینوس پیشانی (فرونتال)

سینوس‌های فرونتال در وسط پیشانی قرار گرفته و از استخوان ابرو تا بالای بینی امتداد دارند. التهاب این سینوس‌‌ها می‌تواند به فشار یا درد شدید در پشت چشم‌ها یا پیشانی منجر شود.

برای انجام ماساژ سینوس فرونتال، مراحل زیر را دنبال کنید:

  1. دست‌‌ها را با گرفتن زیر آب گرم یا مالیدن به هم، گرم کنید.

  2. انگشت‌های اشاره و وسط هر دو دست را وسط استخوان ابرو قرار دهید.

  3. پیشانی خود را به‌آرامی و با حرکت دایره‌ای انگشتان، به‌سمت بیرون و شقیقه‌‌ها ماساژ دهید.

  4. به وسط پیشانی بازگشته و ماساژ دادن به سمت شقیقه‌‌ها را ادامه دهید.

  5. این ماساژ را حدود 30 ثانیه انجام دهید.

ماساژ سینوس ماگزیلاری (فک بالا)

سینوس‌های ماگزیلاری حفره‌‌های هرمی‌شکلی هستند که پشت گونه‌‌ها و در دو طرف بینی قرار دارند. این سینوس‌ها از زیر چشم تا سقف دهان گسترش پیدا کرده‌اند. التهاب سینوس‌‌های ماگزیلاری می‌تواند به درد صورت و ترشحات پشت حلق منجر شود.

برای انجام ماساژ سینوس ماگزیلاری، مراحل زیر را دنبال کنید:

  1. انگشت اشاره و انگشت وسط را در دو طرف بینی، درست در ناحیه زیر استخوان گونه و بالای فک بالا قرار دهید.

  2. ناحیه مورد نظر را به‌آرامی و با حرکات دایره‌ای ماساژ دهید.

  3. ماساژ را حدود 30 ثانیه ادامه دهید.

ماساژ سینوس‌های اسفنوئید و اتموئید

سینوس‌‌های اسفنوئید (پروانه‌ای) در مرکز جمجمه، پشت بینی و بین چشم‌‌ها قرار دارند. سینوس‌‌های اتموئید (پرویزنی) جلوی سینوس‌های اسفنوئید، بین پل بینی و لبه داخلی حدقه چشم قرار گرفته‌اند. التهاب سینوس اسفنوئید و اتموئید نیز می‌تواند به سردرد، درد صورت و ترشحات پشت حلق منجر شود.

برای انجام ماساژ سینوس‌های اسفنوئید و اتموئید، مراحل زیر را دنبال کنید:

  1. انگشت شست و اشاره را روی پل بینی قرار دهید.

  2. فاصله بین بینی و گوشه‌های داخلی چشم را پیدا کنید و حدود 15 ثانیه فشار متوسطی بر این ناحیه وارد کنید.

  3. سپس در حالی که به‌آرامی انگشت شست و اشاره را در امتداد دو طرف بینی به سمت پایین می‌کشید، فشار را ادامه دهید.

  4. این حرکات آهسته و رو به پایین را حدود 30 ثانیه تکرار کنید.

سخن پایانی

ماساژ صورت یک تکنیک قدرتمند برای سلامت پوست و زیبایی صورت است. استفاه درست از این تکنیک می‌تواند فواید زیادی ازجمله بهبود گردش خون، رفع جای جوش و جوانسازی پوست داشته باشد. گنجاندن ماساژ صورت در روتین پوستی، سبب افزایش درخشندگی، شادابی و سفتی پوست صورت می‌شود.



(ویدیو) دلایل موفقیت در زندگی امین زندگانی"بازیگر سریال طوبی" و همسرش الیکا عبدالرزاقی"بازیگر جوکر2" در شب آهنگی/ فقط تعجب و شوکه شدن حامد آهنگی
لباس عروس و دسته‌گل استثنایی یک بانوی گیلانی در سال 1317/ باورتون میشه این لباس‌عروس رویایی و دسته‌گل شیک واسه 86 سال پیش باشه؟/ چه جای قشنگی عکس گرفتن!
قاب زیبایی از خانواده 11 نفره ناهید کیانی، دارنده مدال نقره در المپیک 2024، دور میز غذاخوری خانه/ چه تابلوهای انرژی‌بخش و زیبایی!
(عکس) نظری به چیدمان فوق شیک منزل صبا راد و همسرش در ترکیه / دیزاین فوق العاده پذیرایی با پیانو و لوستر شاهانه/ همبرگر شوهرپز خانم مجری، چه کرده مانی رهنما👍
(ویدیو) شوخی خنده بازارایی‌ها با دلایل سرمربی شدن حمید استیلی در پایتخت/ اقای اسپیلی سرمربی تیم پایتخت
(ویدئو) اجرای زنده و زیبای رضا بهرام از خواننده معروف قدیمی / عمرا کسی با این آهنگ خاطره نداشته باشه / ساعت ها میشه با این آهنگ گریه کرد
(ویدیو) حرکت باورنکردنی و جالب یک خرس باهوش با حلقه ورزشی/ خرس ورزشکار به ایشون میگن!؟
(ویدئو) بدل خارجی مریلا زارعی هم پیدا شد/ حتی نوع نگاه کردنشون هم عین همه😮
(تصویر) مقایسه پنجه های ترسناک خرس گریزلی و سر انسان که دیدنش شما را شوکه میکند!😯
(ویدئو) ببعی کلاه قرمزی اینبار همه رو سوپرایز کرد!/ آخه با بادمجونم میشه بازی کرد؟😂
(تصاویر) زن که 30 سال خواب به چشمانش نیامده است !
(عکس) نگاهی به تصویر قدیمی از پدر زن مجتبی خامنه ای در کنار رهبر معظم انقلاب در دوران جنگ تحمیلی/ آقای حداد عادل چقدر اینجا جوان هستند
اصول مهم ویراستاری تخصصی کتاب چیست؟
آموزش گام به گام نحوه سابمیت مقاله در مجلات ISI (آی اس آی)
پذیرش و چاپ مقاله در مجلات علمی پژوهشی داخلی
چاپ مقاله در مجله (ISI, SCOPUS, ISC, PUBMED و علمی پژوهشی) معتبر+ صفر تا صد+ ویدئو آموزشی
اکسپت فوری مقاله برای دوره دکتری
تبدیل پایان نامه به مقاله
هزینه تبدیل پایان نامه به کتاب + ویدئو آموزشی
استخراج مقاله از پایان نامه کارشناسی ارشد و دکتری و چاپ در مجلات isi، علمی پژوهشی، Scopus + پاورپوینت آموزشی
تعرفه استخراج مقاله از پایان نامه
مراحل سابمیت مقاله + فرم‌های مورد نیاز
پذیرش تضمینی مقاله علمی پژوهشی
پذیرش و چاپ مقاله در مجلات خارجی ISI، SCOPUS، PUBMED، ISC
اکسپت فوری مقاله علمی پژوهشی
پایان نامه خود را چگونه به مقاله تبدیل کنیم؟
چگونه پایان نامه را به کتاب تبدیل کنیم؟
استخراج فوری مقاله از پایان‌نامه برای مجلات ISI با بهترین کیفیت
تعرفه نگارش مقاله از پایان نامه
ترجمه تخصصی کتاب