دسته بندی ها

اخبار اجتماعی
اخبار حوادث
آموزش و سرگرمی
ویدئو
عکس
بازارگردی
اخبار حوادث /

مصدومیت 27 نفر بر اثر انفجار مواد محترقه از ابتدای اسفند در آذربایجان شرقی/در صورت بروز حادثه ترومای چشم از هر گونه شست‌وشو پرهیز شود

چهارشنبه، 16 اسفند 1402
کد خبر: 197
طوطیا نیوز: سخنگوی اورژانس استان آذربایجان شرقی گفت: از ابتدای اسفند ماه جاری تا به امروز به دلیل انفجار مواد محترقه یک نفر کشته و 27 نفر دیگه دچار مصدومیت شدند.

به گزارش طوطیا نیوز، به نقل از ایسنا/آذربایجان شرقی سخنگوی اورژانس استان آذربایجان شرقی گفت: از ابتدای اسفند ماه جاری تا به امروز به دلیل انفجار مواد محترقه یک نفر کشته و 27 نفر دیگه دچار مصدومیت شدند.

وحید شادی نیا امروز سه شنبه در گفت‌وگو با ایسنا افزود: متاسفانه خطرات بی شمار استفاده از مواد محترقه توسط شهروندان جدی گرفته نمی‌شود و همه ساله شاهد صدمات جبران ناپذیر جسمی و روحی به افراد جامعه هستیم.

وی ادامه داد: سال گذشته در چهارشنبه آخر سال 437 نفر به دلیل انفجار مواد محترقه مصدوم شدند که از این تعداد 335 نفر مرد و 102 نفر زن بودند.

شادی نیا با بیان اینکه در سال گذشته سه نفر از مصدومان چهارشنبه سال دچار نقص عضو شدند، اظهار کرد: از مجموع مصدومان سال گذشته 207 نفر دچار آسیب چشمی و 227 نفر دچار سوختگی شده بودند.

سخنگوی اورژانس استان آذربایجان شرقی با بیان اینکه تجمع افراد باعث افزایش رفتارهای هیجانی و بالارفتن تعداد مصدومین می شود، اظهار کرد: 238 نفر از مصدومان سال گذشته مربوط به تماشاچیان و عابران، 198 نفر استفاده کننده و یک نفر از پرسنل امدادگر بودند.

وی با تاکید بر اینکه خانواده‌ها در این روزها بیشتر مراقب فرزندان خود در قبال استفاده از وسایل آتش‌زا باشند، بر نقش مهم والدین در پیشگیری از حوادث احتمالی چهارشنبه پایان سال اشاره کرد و گفت: مواد سوختنی و ترقه در در منزل نگهداری شود.

شادی نیا افزود: هرگونه بی‌توجهی به نکات ایمنی و سهل‌انگاری در برپایی مراسم چهارشنبه سوری می تواند زیان های جانی و مالی سنگین و غیرقابل جبرانی را در پی داشته باشد

در صورت بروز حادثه ترومای چشم از هر گونه شست‌وشو پرهیز شود!

طوطیا نیوز به نقل از ایسنا/خراسان رضوی عضو هیات علمی گروه چشم پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: در صورت بروز حادثه برای چشم در چهار شنبه پایان سال یا ایام دیگر باید از هرگونه شست وشوی چشم پرهیز کرد، زیرا امکان پارگی و آسیب بیشتر برای چشم وجود دارد.

محمدیاسر کیارودی اظهار کرد: در مراسم چهارشنبه آخر سال باید تمام نکات ایمنی رعایت شود زیرا در صورت ایجاد ترومای چشمی با وجود تلاش تیم پزشکی امکان آسیب جدی به چشم وجود دارد.

وی با بیان اینکه اگر بر اثر حادثه، پارگی و آسیب فیزیکی به چشم وارد شد، به هیچ عنوان نباید چشم فشرده، مالیده و شست و شو داده شود، اظهار کرد: همچنین باید از پانسمان فشاری بر روی چشم پرهیز کرد، بهترین راه گذاشتن شیلد چشمی و مراجعه به مراکز درمانی تخصصی چشم است .

دکتر کیارودی با اشاره به اینکه در یک مطالعه نشان داده شد که طیف سنی آسیب‌دیدگان چهارشنبه آخر سال افراد 15-20 سال و اکثریت این آسیب‌دیدگان مصرف‌کننـدگان مـواد محترقـه بودنـد، گفت: شـایعترین مـاده محترقه‌ای که باعث ایجاد آسیب شده بود به ترتیب شامل ترقه و نارنجک است که می‌تواند موجب پارگی قرنیه و شبکیه چشم شود.

وی با بیان اینکه ترقه‌هایی که ایجاد ترکش‌های ریز می‌کنند بسیار خطرناک هستند، بیان کرد: باید توجه داشت که حتی اگر یک سیگارت که دارای ماده محترقه کم خطر است در نزدیکی چشم منفجر شود هم می‌تواند آسیب‌های چشمی از نوع غیر نافذ ایجاد کند.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه در صورت در دسترس نبودن شیلد چشمی، یک لیوان یک بار مصرف را برش دهید، کوتاه کنید و به عنوان پوشش روی چشم بگذارید، تصریح کرد: به این روش، فشاری به چشم و پلک وارد نمی‌شود و در اولین فرصت ممکن باید جهت معاینات تخصص چشم پزشکی و اقدامات لازم بیمار به مراکز درمانی اعزام شود؛ بهتر است بیمار ناشتا باشد تا در صورت نیاز به جراحی وقفه نیفتد.

دکتر کیارودی با اشاره به اینکه برپایی جشن و شادمانی در چهارشنبه آخر سال نیاز به فرهنگ‌سازی دارد، گفت: متاسفانه در حوادث چهارشنبه آخر سال کودکان و نوجوانانی بینایی خود را از دست می‌دهند که می‌توانستند سالیان زیادی از نعمت بینایی بهره ببرند.

به گزارش دانشگاه علوم پزشکی مشهد، وی تصریح کرد: هر چقدر فاصله انفجار با چشم فرد نزدیکتر باشد به دلیل بافت نرم و حساس چشم، آسیب بیشتری برای چشم رخ می‌دهد از همین رو توصیه می‌شود مواد محترقه را نزدیک صورت و چشم نبرید، یک قطعه بسیار کوچک از ترکشهای ناشی از انفجار که با سرعت بالا پرتاب می‌شوند، با ورود به چشم می‌تواند به تمامی بافت‌های چشم آسیب برسانند.

دکتر کیارودی تاکید کرد: از انجام شوخی با عابران پیاده و یا دوستان با ترقه و مواد منفجره به شدت پرهیز شود زیرا درصد قابل توجهی از بیماران ترومای چشمی افراد بی‌گناهی هستند که صرفا در لحظه انفجار در محل حضور داشتند.

  برچسب ها: حادثه ترقه


(عکس) فخر فروشی ایلان ماسک با دلارها در اتاق خانه اش/اتاق مخصوص برای دلارها توی خونش داره
(ویدئو) روش متفاوت نعیمه نظام دوست برای تسلیت گفتن به مهدی یغمایی/ ویدئویی از هنرنمایی مهدی یغمایی و برادر مرحومش
(عکس)وحید جلیلی چه کسی است؟/شباهت باورنکردنی نامزد انتخاباتی به برادرش همه را شوکه کرد...
عکس آخرین جشن تولد مرحوم آزاده نامداری در کنار دختر ناز و خوشگلش با لباسهای ناز و حریر
(فیلم) لحظه کشف یک کوزه پر از سکه های قدیمی و مار محافظی که حاضر نبود از کوزه دور بشه/ دیدین چجوری چنبره زده بود روی طلاها؟
(تصاویر) چیدمان لوکس و باکلاس خانه هدی زین العابدین، ماهی سریال "در انتهای شب"، با مبلمان طرح خاص ، آینه و شمعدانی شیک
عکس عاشقانه غزل شاکری،بازیگر سریالهای "شهرزاد" و "جیران" ، و همسر قدبلند و خوش لباسش در مراسم اکران فیلم "روایت ناتمام سیما"
(ویدئو) مهدی یغمایی داغدار شد / بی تابی خواننده معروف در سوق برادرش + عکس
(عکس) ماشین های شیک و باکلاس سهیلا منصوریان، بانوی قهرمان ووشو و دارنده مدال طلای بازیهای آسیایی 2024/ نوش جونتون👌
پارافریز تخصصی متن
ویرایش تخصصی نیتیو
ترجمه تخصصی مقاله
دارالترجمه رسمی ترکی استانبولی
دارالترجمه رسمی آنلاین
آموزش گام به گام نحوه سابمیت مقاله در مجلات ISI (آی اس آی)
پذیرش و چاپ مقاله در مجلات علمی پژوهشی داخلی
چاپ مقاله در مجله (ISI, SCOPUS, ISC, PUBMED و علمی پژوهشی) معتبر+ صفر تا صد+ ویدئو آموزشی
اکسپت فوری مقاله برای دوره دکتری
مراحل تالیف و چاپ کتاب
تبدیل پایان نامه به مقاله
تعرفه استخراج مقاله از پایان نامه
سابمیت مقاله چیست؟
چاپ فوری مقالات علمی پژوهشی
پذیرش و چاپ مقاله علمی پژوهشی در کمترین زمان
مراحل اکسپت مقاله
مراحل چاپ کتاب
نحوه تبدیل پایان نامه به کتاب
قیمت استخراج مقاله از پایان نامه
مراحل سابمیت مقاله
پذیرش تضمینی مقاله علمی پژوهشی