ناگفته های جالب و خصوصی فرزند حدادعادل از آیت الله‌ مجتبی خامنه‌ای/فریدالدین حدادعادل:با اخلاق‌ترین مردی که می‌شناسم

انتشار 5 اردیبهشت 1403

طوطیا نیوز:ایشان اخلاقی‌ترین فردی است که من در طول عمرم دیده‌ام. در این13ـ12 سالی که با ایشان هستم هیچ وقت صدای بلند یا کلمه‌ای خلاف ادب از وی نشنیده‌ام.

ناگفته های جالب و خصوصی فرزند حدادعادل از آیت الله‌ مجتبی خامنه‌ای/فریدالدین حدادعادل:با اخلاق‌ترین مردی که می‌شناسم

به گزارش پایگاه خبری طوطیا نیوز به نقل از انتخاب، خبر:بخشی از گفتگوی «فریدالدین حداد عادل» با «سالنامه مثلث» که به تازگی منتشر شده است.

رابطه شما با داماد‌تان، حاج آقا مجتبی [خامنه‌ای] چگونه است؟
ایشان اخلاقی‌ترین فردی است که من در طول عمرم دیده‌ام. در این13ـ12 سالی که با ایشان هستم هیچ وقت صدای بلند یا کلمه‌ای خلاف ادب از وی نشنیده‌ام. هیچ وقت نشد که خواهرم از ایشان نزد ما گله کنند. هیچ زمان هم منزل آنها خشک، تلخ و بی‌روح نبوده است. همانطور که می‌گوید و می‌خندد و با بچه‌ها و جوانان معاشرت می‌کند به همان اندازه جدی، پر‌کار و پر‌تلاش و درسخوان است. معمولا تا دو سه نیمه شب مطالعه می‌کند. بسیار اهل مطالعات مذهبی و اخلاقی است. در به‌ کار بردن الفاظ و اظهار‌نظر در مورد اقوال و اعمال افراد بسیار دقیق است. در مورد بدترین دشمنانش هم منصفانه حرف می‌زند.
ایشان چند فرزند دارد؟
یک پسر دارد.
تقریبا همسن هستید؟
خیر. ایشان 3ـ2 سال از من بزرگتر است.
با یکدیگر رابطه خانوادگی تنگاتنگی دارید؟
بعد از برادرانشان فکر می‌کنم رابطه ما به خاطر نسبت فامیلی‌مان زیاد است و اخیرا هم با هم در سفر خانوادگی دلچسبی بودیم.

رفت و آمد نزدیک با خانواده مقام معظم رهبری هم دارید؟
نه به آن معنی ولی در حد مناسبات فامیلی بی رابطه نیستیم اما رابطه عمیق و گسترده نداریم. مادرٰها با هم سلام و علیک خوبی دارند.

اولین بار که خبر خواستگاری فرزند مقام معظم رهبری را از خواهرتان شنیدید چه احساسی داشتید؟

من و خواهر‌هایم خیلی متعجب شده بودیم.

چرا؟
خانم آقا به طور ناشناس آمده بودند از خواهرم خواستگاری کرده بودند. مادرم گفته بود ایشان درس دارد. گفتند حالا صحبت کنیم. پدر و مادرم رفتند یک گوشه و با هم صحبت کردند. ما هم علت طولانی شدن صحبت آنها را از هم پرسیدیم. من رفتم گفتم چه خبر است؟ مادرم گفت می‌دانی برای خواهرت خواستگار آمده؟ گفتم اینکه طبیعی است. وی جواب داد نه، این بار برای پسر مقام معظم رهبری آمدند. من گفتم یعنی چه می‌شود؟ بالاخره هر برادری نسبت به آینده خواهرش حساسیت‌هایی دارد چه رسد به آنکه شوهر آینده وی بخواهد پسر مقام اول نظام باشد. از این بابت خیلی ذهنم مشغول شد.

بعد که ماجرا جلو رفت چه شد؟

اولین دیدار ما خیلی خوب بود، چون وقتی حاج آقا مجتبی آمدند با خواهرم صحبت کردند من اتاق دیگر بودم. ایشان از اتاق آمد بیرون. مادر گفت بنده خدا آقای مجتبی خامنه‌ای تنهاست، برو با ایشان صحبت کن. دیدم حاج آقا مجتبی کت و شلوار به تن دارد – آن وقتا ایشان هنوز معمم نشده بود- بعد از احوالپرسی، دیدم چیزی که در ایشان نیست روحیه‌ آقازادگی و تکبر و غرور است. لذا خیلی زود با هم صمیمی شدیم. همان روز هم یک بحث داغ و سنگین در مورد شخصیت‌های معروف اصلاح‌طلبان انجام دادیم.

چه سالی بود؟
76 بود.

تا پیش از این وصلت حضرت آقا را از نزدیک دیده بودید؟
یکی، دو مورد پیش آمده بود. عموی من در کرمانشاه معاون سیاسی استاندار بود و بعد‌ها سرپرست استانداری شد. در این مدت به خاطرِ غائله کردستان و بعد جنگ، حضرت آقا زیاد به آنجا سفر کرده بودند و با هم خیلی آشنا بودند. ارادت فامیلی ما به مقام معظم رهبری از همان جا شروع شد. یک بار در باغ پدربزرگ مرحومم دور هم جمع بودیم، ایشان گفت آیت‌الله خامنه ‌ای بادیگران فرق می‌کنند. اصلا یک خصلت اضافه دارد. همان موقع به عمو هم گفت ایشان را دعوت کند. یک بار بیاید منزل ما که در همان ایام ایشان دعوترا قبول کردند. بعد هم که این لطف شامل حال ما شد. روزی که عروسی خواهرم بود به من گفتند آقا می‌خواهند عروس را ببینند.

تا آن موقع خواهر شما را ندیده بودند؟
نه. در مراسم عروسی رسم است که داماد همراه یک نفر سر سفره عقد برود و گفتند کسی باشد که به عروس و مادر عروس محرم باشد. من به مدت پنج دقیقه در کنار حضرت آقا تنها بودم بدون انکه محافظی باشد. پدرم آن موقع نبود. ما رفتیم به منزل مقام معظم رهبری. خانه ایشان را دیدم. کف اتاق فرش ماشینی بود. ظاهرش خیلی ساده بود و یک گوشه ایستادیم و ایشان خوشامدی گفتند و به اقوام وی تبریک گفتند. یک نکته جالب اینجاست که وقتی رهبری آمدند خیلی از خانم ها آمدند جلو. خیلی التماس دعا گفتند و خیلی عرض ارادت کردند. چند نفر از خانم‌ها با دیدن ایشان منقلب شدند و گریه کردند. شما تصور کنید خانمی که آمده عروسی و بعد اشک بریزد چه وضع بدی در چهره او پیدا می‌شود. بعد از عروسی به یکی از محارم گفتم چرا چهره‌ات اینطور شده است؟ گفت آقا را دیدیم گریه کردیم. آن روز کف خانه فرش ماشینی بود. روز بعد که خانم من هم حضور داشت گفتم چطور بود؟ گفت موکت بود. یعنی همان یک شب خانه رهبری مملکت فرش ماشینی پهن بود.
از آن سال تا به حال حاج آقا مجتبی در آپارتمانی زندگی ‌می‌کنند. ایشان سه بار در طول زندگی‌شان اسباب‌کشی کرده‌اند. همیشه یک کامیون وسایل منزل را جابه‌جا می‌کند.

منزل مقام معظم رهبری از آن تاریخ نرفتید؟
تنها باری که رفتم روز عروسی خواهرم بود. بعد‌ها به اتفاق پدرم به کتابخانه‌ شخصی ایشان رفتم. فقط می‌توان بگویم ما نمی‌توانیم اینطور زندگی کنیم. یعنی ‌خواهید دید خدا چگونه با آقای مخملباف رفتار خواهد کرد. چون دروغ‌هایی را نسبت می‌دهد که هیچ کدام آنها صحت ندارد. ای کاش یک دانه از حرف‌های وی در یک سال اخیر درست بود.

آقا خیلی کتاب دارند، خیلی کتاب به ایشان هدیه می‌شود و خیلی کتاب هم می‌خرند و خیلی کتاب هم می‌خوانند. اما این محیط کاملا ساده است. کف آنجا موکت است. هیچ تجملات خاصی در آن نیست. نه اینکه امکان آن نباشد بلکه رهبری اجازه ورود تجملات به زندگی خودشان را نمی‌دهند. یک وقت هم به مناسبت تولد پسرم، آقا را دیدم و ایشان در گوش یحیی ما ( محی‌الدین) اذان گفتند. حاج آقا مجتبی به ایشان گفتند آقا فرید دوست دارند از شما یک چیزی به یادگار داشته باشند. مقام معظم رهبری گفتند یادگاری چه باشد؟ حاج آقا مجتبی چون می دانست من دوست دارم یک انگشتری از آقا بگیرم توصیفاتی کرد. ایشان فرمودند: فهمیدم و انگشترشان را دادند.

من خیلی از گرفتن این انگشتر خوشحال شده بوده و هستم. به خواهرم گفتم عجب انگشتری! همشیره‌ام گفت می‌دانی قصه‌اش چیست؟ یکی از شیعیان یمن یک شیشه بلورین بزرگ عقیق درجه یک یمنی برای آقا فرستاد. اول که آمده بود کسی از قیمت آن خبر نداشت و به مناسبت یکی از اعیاد مقدس ایشان به عروس‌ها و پسران خود یک نگین هم داده بودند. بعد به طریقی کسی توانسته بود قیمت عقیق را بفهمد و از گران قیمت بودند آن آگاهی پیدا کند. بعد که آقا این قضیه را فهمید برای آنکه نرم زندگی تغییر نکند بقیه آن عقیق‌ها را دیگر وارده زندگی نکرده بودند و گذاشته بودند تا به خانواده شهدا بدهند. حالا انگشتر عقیق چیست که بخواهد نگین آن ارزش داشته باشد، بعد شیعه‌ای از یمن به مرجع تقلید خود آن را هدیه داده بود ولی مقام معظم رهبری اینقدر تحفظ دارند.

البته خاطره‌های مفصل دیگری دارم، ولی چون می‌دانم ایشان از بازگویی این مطلب مکدر می‌شوند نمی‌گویم. دقت‌های زیادی در این زندگی انجام می‌شود. مثلا در سفری همشیره‌ام با مقام معظم رهبری به سفر استانی رفته بود. بعد که آمد گفتم نکته جالب چه داری؟ وی گفت: آقا چندین جا را به صورت سرزده و به دور از چشم دیگران برای بازدید رفتند اما نکته عجیب این است که بعد از سفرآقا گفتند همه هزینه‌های سفر شما را از جیب خودم پرداخت کردم اگر جایی با وسیله‌ نقلیه دولتی برای کار خودت رفتی یا خریدی کردی که کسی حساب کرده یا جایی مورد پذیرایی ویژه‌ای قرار گرفتی بگو تا هزینه ان را بپردازم.

یا اینها یک جایی رفته بودند تا آثار تاریخی آن منطقه را بازدید کنند و متوجه شده بودند که مسئولان امنیتی و انتظامی آمدند یکسری بازدیدکننده‌ها را زودتر خارج کردند و جلوی ورود بقیه را نیز گرفته‌اند تا خانواده رهبری راحت بتوانند محوطه را بازدید کنند. رئیس دفتر آقا و خانواده مقام معظم رهبری از شنیدن این خبر آنقدر ناراحت شده بودند که هم از محافظین خود گله کرده و هم با مسئولان انتظامی برخورد کردند وبعد به خاطر خاصه خرجی آنها زودتر برگشتند. اینها تصویری کوچک از این زندگی است.

از لحاظ تفکر و دید سیاسی با حاج آقا مجتبی چقدر نزدیک هستید؟
خیلی دید سیاسی ما نزدیک است. چون ایشان نگاه و بینش‌ش کاملا با رهبری همگون و همسو است و ما ازاین حیث احساس آسودگی خاطر و اطمینان صد‌در‌صد داریم. هر جا تکلیف باشد و دستور رهبری، ایشان به وظیفه خود عمل می‌کنند.

ایشان به این شکل فعالیت سیاسی ندارند. ایشان خیلی درس می‌خوانند و خارج فقه تدریس می‌کنند و در کار خود نیز موفق هستند و خیلی پیچیده‌تر از دروس متداول درس خارج طرح مطلب می‌کنند.

پایگاه خبری طوطیانیوز را در تلگرام دنبال کنید.
163 دیدگاه
  ارسال به دوستان:

نظرات و دیدگاه های کاربران
به ترتیب
بازدیدکننده
بازدیدکننده
2 هفته پیش
سلام بر رهبر بزرگ آقای خامنه ای
بازدیدکننده
منصوره سادات
2 هفته پیش
خداوند متعال، رهبر عزیزمون این سلاله پاک اهلبیت علیهم السلام رو در پناه امن خود محفوظ و مصون بدارد. فرزندان پاکش هم مثل وجود مقدس خودشون برای ما مردم عزیز و محترم اند
بازدیدکننده
بازدیدکننده
2 هفته پیش
در پاسخ به:
مگه رهبری نظرشان این نبود که به هیچ وجه فرزندانشان رسانه ای نشوند
سلام به رهبرم انشاالله خداوند متعال سلامتی کامل و عمر با عزت به رهبرم و خانواده محترم شأن عنایت کند تا ایران ما وملت ایران ومظلومان جهان در آسایش با شند امین. آنقدر آرزو دارم یک بار هم شده صورت امام گونه ایشان را ببوسم خدایا قسمتم کن
بازدیدکننده
بازدیدکننده
2 هفته پیش
در پاسخ به:
در پناه خداوند بزرگ باشیند
انشاالله ای رهبر آزاده آماده ایم آماده
بازدیدکننده
بازدیدکننده
2 هفته پیش
خدایا عمر طولانی به رهبرم وخانواده معظم ایشان عطا بفرما تا زیر سایه ایشان به ارامش برسیم
بازدیدکننده
بازدیدکننده
2 هفته پیش
در پاسخ به:
در پناه خداوند بزرگ باشیند
امام زمان حافظ رهبرم خدایا از جان دشمنانانشان بکاه وبه جان ایشان بیفزا افتخار تمام مردم ایران زمین وتمام مسلمانان جهان هستند
بازدیدکننده
ناشناس
2 هفته پیش
جانم فدای آقا جانم رهبر عزیز تر از جانم خداوند به شما عمر با برکت وعزت بیشتر عنایت بفرماید انشاالله
بازدیدکننده
بازدیدکننده
2 هفته پیش
سخن کز دل برآید لاجرم بر دل نشیند. احساس خوب و خوشایندی رو گرفتیم ، خدا حافظ ونگهدارتان.
بازدیدکننده
بیدل
2 هفته پیش
زنده باد سید علی ،ازرهبر فرزانه باید انتظار چنین فرزندانی را داشت.خداحفظشون کند انشااله
بازدیدکننده
اسدی
2 هفته پیش
در پاسخ به:
خدایا حافظ ونگهدار رهبرم باش
در پناه خداوند بزرگ باشیند
بازدیدکننده
قاسم
2 هفته پیش
خدا عمر طولانی وبا عزت به رهبر بدهد انشاالله
بازدیدکننده
بازدیدکننده
2 هفته پیش
مگه رهبری نظرشان این نبود که به هیچ وجه فرزندانشان رسانه ای نشوند
بازدیدکننده
سید اسماعیل
2 هفته پیش
در پاسخ به:
خدایا حافظ ونگهدار رهبرم باش
جانم فدای رهبرم ، از این خانواده پاک سرشت جز این انتظار نیست ، خدا بحق حضرت مهدی این انقلاب را به انقلاب حضرتش پیوند دهد ... و طول عمر پر برکت به رهبرم ازرانی دارد ....
بازدیدکننده
سید محمد
2 هفته پیش
جانم فدای رهبر آقا زاده یعنی فرزندان آقا مردوم ما هنوز رهبر را نشناختند
بازدیدکننده
بازدیدکننده
2 هفته پیش
آقاها اینجور آقا زاده تربیت می‌کنند
بازدیدکننده
بازدیدکننده
2 هفته پیش
یاعلی سید علی
بازدیدکننده
رضا
2 هفته پیش
خدا نگهدار آقا وفززندان با غیرت شرف شان باشد
بازدیدکننده
احسان
2 هفته پیش
واقعاً رهبری مظلومه و مردم ما هنوز نشناختنش از خدا می خوام از عمرم کم کنه به عمر رهبری اضافه کنه
بازدیدکننده
زینب اکبریان
2 هفته پیش
خدایا محافظ پسر آقای خامنه‌ای باش
بازدیدکننده
سید مجتبی
2 هفته پیش
من هم فدای اقام مقام معظم رهبری و اقا سید مجتبی خامنه ای بشم خیلی دوستون دارم و افتخار میکنم که مرید ایشانم از مال دنیا چیزی ندارم که فداشون کنم ولی افتخار میکنم از وجود نازنینت وهزاران بوسه ودسته گل محمدی و.... نثارشون میکنم مشتاق دیدار شونم
بازدیدکننده
بازنشسته فرهنگی
2 هفته پیش
خدایا قلبا صدقا خالصا درخواست میکنم عمر طولانی همراه با سلامتی کامل به رهبر عزیزم عنایت بفرما و دشمنانش مایوس ذلیل خوار و نابود بفرما. الهی امین .
بازدیدکننده
سعادت
2 هفته پیش
الهی همیشه سالم وتندرست باشه
بازدیدکننده
ح.ع
2 هفته پیش
خداوند حفظشان کند
بازدیدکننده
حسینعلی اندیشه
2 هفته پیش
در پاسخ به:
خدایا حافظ ونگهدار رهبرم باش
فقط در یک کلمه می گویم جان و مالم فدای رهبرم
بازدیدکننده
بازدیدکننده
2 هفته پیش
خدا حفظ شوند کنه وانشالله ماهم دراون دنیا روسفید بشیم خدا این انقلاب و حامیان اوراکمک کنه که به امام زمان عجل تحویل دهند
بازدیدکننده
سید
2 هفته پیش
جانم فدای سیدعلی
بازدیدکننده
قاسم خسروشاهی
2 هفته پیش
سلام خداوند سایه پر برکت رهبری معظم انقلاب را بر سر ملت ایران مستدام وطولانی نماید
بازدیدکننده
حسین
2 هفته پیش
اللهم احفظ قائدنا امام الخامنه ای
بازدیدکننده
بازدیدکننده
2 هفته پیش
خداوند رهبر و خانوادهش حفظ کند
بازدیدکننده
علی
2 هفته پیش
سلام خدایا به به رهبرم طول عمر با برکت وسلامتی عنایت فرمایند انشالله
بازدیدکننده
بازدیدکننده
2 هفته پیش
از خداوند مهربان میخوام بحق حضرت زهرا سلام الله علیها پشت و پناه رهبر معظم انقلاب اسلامی باشند.
بازدیدکننده
بازدیدکننده
2 هفته پیش
انشالله خداوند سایه رهبر معظم انقلاب را حفظ بفرماید
بازدیدکننده
حامی ولایت
2 هفته پیش
امام. انقلاب. ❤️. مائی
بازدیدکننده
بازدیدکننده
2 هفته پیش
به پای هم پیر شن
بازدیدکننده
بازدیدکننده
2 هفته پیش
خدایا حافظ ونگهدار رهبرم باش
پربازدیدترین مطالب
مراحل چاپ کتاب با بهترین کیفیت
مراحل چاپ کتاب با بهترین کیفیت
استخراج فوری مقاله از پایان نامه برای مجلات ISI با بهترین کیفیت
استخراج فوری مقاله از پایان نامه برای مجلات ISI با بهترین کیفیت
پایان نامه خود را چگونه به مقاله تبدیل کنیم؟
پایان نامه خود را چگونه به مقاله تبدیل کنیم؟
سکانس خنده  دار برنامه "اسکار" با مهران غفوریان🤣/ قبول دارین غفوریان چه چاق چه لاغر بانمک ترین بازیگر مرد ایرانه؟
سکانس خنده دار برنامه "اسکار" با مهران غفوریان🤣/ قبول دارین غفوریان چه چاق چه لاغر بانمک ترین بازیگر مرد ایرانه؟
عکس قدیمی و دلنشین از 12 سالگی رهبر معظم انقلاب در کنار همکلاسی هایش/لباس روحانیت در هر سنی برازنده شونه
عکس قدیمی و دلنشین از 12 سالگی رهبر معظم انقلاب در کنار همکلاسی هایش/لباس روحانیت در هر سنی برازنده شونه
(تصاویر)ماجرای وحشتناک از پل مرموزی که توسط شیطان ساخته شده !!/این آلمانی هام چه تفکرات ترسناکی دارن
(تصاویر)ماجرای وحشتناک از پل مرموزی که توسط شیطان ساخته شده !!/این آلمانی هام چه تفکرات ترسناکی دارن
(فیلم) تزئینات زیبا و شیک اتاق پسر بهرام رادان به دست مینا مختاری/چقدر باسلیقه و خاص!
(فیلم) تزئینات زیبا و شیک اتاق پسر بهرام رادان به دست مینا مختاری/چقدر باسلیقه و خاص!
(ویدئو) رونمایی دنیز دایی، دختر بزرگ علی دایی، از ویوی تماشایی محل کار جدیدش در لندن/ بابا عجب جاییه؟ بهشته که!
(ویدئو) رونمایی دنیز دایی، دختر بزرگ علی دایی، از ویوی تماشایی محل کار جدیدش در لندن/ بابا عجب جاییه؟ بهشته که!
(عکس) مبلمان خاص و سنتی خونه عروس شیرازی محمود پاک نیت به سبک نچرالیسم/ ای جانم چه نوه زیبایی!
(عکس) مبلمان خاص و سنتی خونه عروس شیرازی محمود پاک نیت به سبک نچرالیسم/ ای جانم چه نوه زیبایی!
(فیلم) کلیپ خنده دار از حسن ریوندی / تبلیغات ماهواره از ریزش مو/امکان نداره ببینیو نخندی!
(فیلم) کلیپ خنده دار از حسن ریوندی / تبلیغات ماهواره از ریزش مو/امکان نداره ببینیو نخندی!
خلاقیت یک مادر ایرانی برای تعمیر کفش پاره فرزندش/ چه مدل هنری جذابی هم شده! پسرش کلی کیف میکنه
خلاقیت یک مادر ایرانی برای تعمیر کفش پاره فرزندش/ چه مدل هنری جذابی هم شده! پسرش کلی کیف میکنه
عکس های تاثیر گذار دیده نشده از زیبایی ذاتی  و لباسهای خاص دختران ایرانی که 120 سال پیش توسط پدر عکاسی ایران گرفته شده
عکس های تاثیر گذار دیده نشده از زیبایی ذاتی و لباسهای خاص دختران ایرانی که 120 سال پیش توسط پدر عکاسی ایران گرفته شده
(ویدئو) اتفاقی عجیب در صداتو که همه را غافلگیر کرد /شرکت کننده برنامه صداتو با تلاوت قرآن اشک داوران رو درآورد!
(ویدئو) اتفاقی عجیب در صداتو که همه را غافلگیر کرد /شرکت کننده برنامه صداتو با تلاوت قرآن اشک داوران رو درآورد!