نگاهی به کارت دعوت خاص جشن 2500 ساله محمدرضا پهلوی/ بودجه های میلیاردی و نجومی برای بی معنی ترین جشن ها +ویدئو

انتشار 19 مهر 1403

طوطیا نیوز:کارت دعوت جلد چرمی و خاص جشن های 2500 ساله شاهنشاهی را در ادامه مشاهده میکنید.

نگاهی به کارت دعوت خاص جشن 2500 ساله محمدرضا پهلوی/ بودجه های میلیاردی و نجومی برای بی معنی ترین جشن ها +ویدئو

به گزارش طوطیا نیوز،بودجه برگزاری جشن‌های 2500 ساله شاهنشاهی ایران که ابتدا از سوی مقامات برگزار کننده 250 میلیون ریال برآورد شد و بعدا تا 450 میلیون ریال افزایش یافت طبق اعلام یک کارشناس انگلیسی نزدیک به دربار 300 میلیون دلار اعلام شد و این جشن منحصر به فرد و مجلل در سال 1980 به عنوان مجلل‌ترین جشن مهمانی در طول تاریخ بشر، جزو رکوردهای گینس ثبت شد.

امروز بیستم مهر ماه پنجاه و یکمین سالگرد برگزاری جشن‌های2500 ساله شاهنشاهی در ایران در سال 1350 است.

از بیستم تا بیست و چهارم مهر 1350 جشن‌هایی در منطقه تخت جمشید برگزار شد که به جشن‌های 2500 ساله شاهنشاهی معروف شد. این جشن‌ها حدود هفت سال بعد از تبعید سید روح‌الله موسوی خمینی، رهبر نهضت اسلامی به ترکیه در اطراف شهر مرودشت و در مجاورت ستون‌های به جا مانده از کاخ پادشاهان هخامنشی برگزار شد.

برنامه اصلی این مراسم پرهزینه در روز 22 مهر همزمان با سی و سومین سالگرد تولد فرح دیبا، سومین همسر عقدی محمدرضا شاه پهلوی ملقب به اعلیحضرت شهبانو فرح پهلوی برگزار شد.

با وجود هزینه‌کرد میلیون‌ها دلار بودجه تعدادی از مقامات ارشد آمریکایی و اروپایی از جمله ریچارد نیکسون رییس‌جمهور وقت آمریکا، ژرژ پمپیدو رییس‌جمهور فرانسه، ملکه انگلستان، ملکه هلند و رییس‌جمهور آلمان شرقی دعوت محمدرضا شاه پهلوی را رد کردند و در این ضیافت بین‌المللی حضور نیافتند.

بودجه برگزاری جشن‌ها ابتدا 250 و بعد 450 میلیون ریال اعلام شد اما طبق اعلام یک کارشناس انگلیسی نزدیک به دربار پهلوی بودجه واقعی هزینه شده در شهر شیراز و منطقه تخت‌جمشید 300 میلیون دلار بود.

دیدگاه ها
  ارسال به دوستان:
نظرات و دیدگاه های کاربران
همچنین بخوانید