نگاهی به ساختمان اصیل و زیبا، محل کار فرح دیبا در تهران!کاش اینجا یکم به داد مردم میرسید+تصاویر

انتشار 17 مهر 1403

طوطیا نیوز:تصاویری از دفتر کار فرح پهلوی را که الان با نام موزه آبگینه در خیابان سی تیر تهران واقع شده است را مشاهده میکنید.

نگاهی به ساختمان اصیل و زیبا، محل کار فرح دیبا در تهران!کاش اینجا یکم به داد مردم میرسید+تصاویر

به گزارش طوطیا نیوز،قوام السلطنه از پرنفوز ترین سیاست مداران ایرانی که در اواخر دوره قاجار و زمانی که نخست وزیر احمد شاه بود دستور داد در یکی از بهترین نقاط تهران برای او خانه ای بسازند.

آنچه امروزه از آن به عنوان موزه آبگینه و سفالینه تهران یاد می‌شود، در گذشته عمارتی منسوب به قوام‌السلطنه بود. این خانه مجلل و زیبا سال‌ها محل سکونت و کارهای اداری و سیاسی احمد قوام بود، اما تمام عمارت و سایر اموال قوام السلطنه توسط مجلس وقت مصادره شد و در سال 1311 این خانه به سفارت مصر فروخته شد. خانه قوام چند سالی به عنوان سفارت مصر در تهران فعالیت کرد، اما رابطه دوستانه ایران و مصر در دهه 40 قطع شد و چند سالی این خانه خالی ماند.در سال 1351 بانک بازرگانی ایران، خانه قوام را با مبلغ 5 میلیون تومان خرید و به عنوان باشگاه کارکنان بانک مورد استفاده قرار گرفت. در نهایت در سال 1355 دفتر فرح دیبا خرید این عمارت قاجاری را برای راه‌اندازی موزه پیشنهاد کرد و این خانه در اختیار دفتر فرح پهلوی قرار گرفت.

گروهی از طراحان و معماران ایرانی، فرانسوی و اتریشی کار طراحی این موزه را به عهده گرفتند. در سال 1377 موزه آبگینه و سفالینه به عنوان یکی از آثار با ارزش‌ترین بناهای ایران به شماره 2014 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.موزه آبگینه و سفالینه یکی از جذاب‌ترین دیدنی ‌های تهران چه برای ایرانیان و چه برای گردشگران خارجی است. شاید با خود بگویید موزه، موزه است دیگر! اما موزه آبگینه جایی است که هوش از سرتان می‌پراند و شما را همراه خود به سفری تاریخی در تاریخ شیشه و سفال ایران می‌برد. در این موزه آثار ارزشمند تاریخی زیادی نگهداری می‌شود که اشیای بده دست آمده از اکتشافات باستان‌شناسی چغازنبیل، جزو معروف‌ترین آن‌هاست.

14

1414

14

14

دیدگاه ها
  ارسال به دوستان:
نظرات و دیدگاه های کاربران