رویداد تاریخ 31 سال قبل:تصویری زیرخاکی از آیت الله رفسنجانی در لباس خاص استادی کشور قرقیزستان!+عکس

انتشار 29 مهر 1403

طوطیا نیوز: خاطرات روزانه آیت الله رفسنجانی این بار تاریخ پنج‌شنبه 29 مهر 1372 که مصادف با اعطای دکترای افتخاری دانشگاه قرقیزستان به هاشمی رفسنجانی را با ما همراه باشید.

رویداد تاریخ 31 سال قبل:تصویری زیرخاکی از آیت الله رفسنجانی در لباس خاص استادی کشور قرقیزستان!+عکس

به گزارش طوطیا نیوز،در اخبار صدای فارسی و انگلیسی و آمریکا و ایران مطالب مهم تازه‌ای نبود. بعد از صبحانه به محل دفتر رئیس ‌جمهور رفتیم. ابتدا مذاکرات خصوصی بود و سپس در جلسه رسمی، مذاکرات انجام شد و نکات مورد نظر گفته شد. مقرر شد کارشناسان مذاکرات را تکمیل و تفاهم نامه‌های را برای امضا آماده کنند.

از آنجا به دانشگاه ملی قرقیزستان رفتیم. رییس دانشگاه خوشامد گفت و گزارش وضع دانشگاه را با چهارده هزار دانشجو و سه هزار استاد و پروفسور و نود کرسی داد. سپس از سالن کتاب‌های ایرانی و فارسی که عمدتاً از طرف ایران اهدا شده بود، بازدید کردیم. یک نسخه کتاب «امیرکبیر یا قهرمان مبارزه با استعمار»را امضا کردم و به رئیس ‌جمهور که همراهم بود، دادم.

سپس از موزه تاریخ طبیعی دانشگاه و کارهای هنری‌شان بازدید کردم. چیز مهمی ندارند و در تلاش‌اند که چیزی برای اثبات سوابق تاریخی پیدا کنند. در خیمه‌ای که به سبک بیابانگردها درست کرده بودند، روی زمین نشستیم و بر میزگردی پذیرایی کردند و برنامه هنری اجرا نمودند؛ شبیه بساط نقالی‌های قهوه‌خانه‌های خودمان که داستان حسین‌کرد‌شبستری و رستم‌نامه اجرا می‌کنند، رزم‌نامه ماناس می‌خوانند و سازی هم با حرکاتی شبیه خودمان می‌نوازند.

سپس برای مراسم اعطای دکترای افتخاری دانشگاه به من، به سالن آمفی تئاتر رفتیم. رییس دانشگاه صحبت‌های احترام‌آمیزی کرد و از خدمات فرهنگی، سیاسی، دینی و انقلابی و ضداستعماری من گفت و اسم بعضی از نوشته‌هایم را بُرد. سپس متن رأی هیأت داوران دانشگاه، مبنی بر ادله استحقاق من برای مناسب‌ترین درجه پروفسوری را خواند و حضار با کف‌زدن‌های ممتد تشویق می‌کردند. من هم سخنرانی تشکرآمیز و تعریف از دانش و نظر اسلام به علم و ضرورت کسب دانش برای امت اسلامی ایراد کردم و لباس استادی را پوشیدم.

14

از آنجا برای افتتاح سفارتخانه خودمان رفتیم. رئیس ‌جمهور قرقیزستان هم آمده بود. خانه‌ای است که در اختیارمان گذاشته‌اند. بازسازی کرده‌ایم و خانه‌های اطراف را برای توسعه خریده‌ایم. شهردار بیشکک، سفیر ایران، رئیس ‌جمهور و من صحبت کردیم.

برای ناهار و استراحت به اقامتگاه برگشتیم. رییس مجلس و نخست‌وزیر برای ملاقات آمدند. رییس‌مجلس از طرفداران ایران است. با هر دو صحبت گرمی داشتیم. رییس مجلس پیشنهاد داشت که سازمان اکو، مثل جامعه اروپا، یک پارلمان هم داشته باشد. رییس‌مجلس اُزبکستان هم این پیشنهاد را داشت.

به کاخ ریاست‌جمهوری رفتیم؛ ساختمانی که سه قوه در آن است. مذاکراتی درباره تاجیکستان داشتیم. این‌ها هم مثل اُزبک‌ها از ما می‌خواهند برای حل مشکل دخالت کنیم. قول دادند که براساس دموکراسی و آزادی باشد، با این تفاوت که اسلام کریم‌اُف معتقد است روسیه تحریک‌کننده دو طرف است و [عسکر] آقایف این را قبول ندارد.

کتاب «هاشمی رفسنجانی، سخنرانی‌های سال 1372»، دفتر نشر معارف انقلاب،1394.

دیدگاه ها
  ارسال به دوستان:
نظرات و دیدگاه های کاربران
از سراسر وب
همچنین بخوانید
پربازدیدترین مطالب