سرویس زمرد ثریا اسفندیاری در روز مراسم عروسی او با شاه مخلوع ایران!

انتشار 15 اسفند 1402

طوطیا نیوز: در بیشتر تصاویری که از مراسم عروسی ثریا اسفندیاری موجود است، او با یک سرویس زمرد دیده می‌شود. در واقع این سرویس زمرد برای مراسم شام و از مراسم عقد استفاده شد.

سرویس زمرد ثریا اسفندیاری در روز مراسم عروسی او با شاه مخلوع ایران!

سرویس زمرد ثریا اسفندیاری در روز مراسم عروسی او با محمدرضا پهلوی

به گزارش طوطیا نیوز، جواهراتی که خاندان سلطنتی کشورهای مختلف در سراسر دنیا، در مراسم مختلف استفاده می‌کنند همواره مورد توجه است. مراسم ازدواج هم یکی از رویدادهای مهمی هست که همواره مورد توجه قرار می‌گیرد. جواهراتی که سه همسر شاه سابق ایران در روز عروسی استفاده کردند هم ازین قاعده مستثنی نیست. سرویس زمرد ثریا اسفندیاری در این نوشته مورد بررسی قرار می گیرد.

همسران شاه

نامزدی و ازدواج ثریا اسفندیاری و محمدرضا پهلوی

در مهرماه سال 1329 طی اعلامیه‌ای نامزدی ثریا اسفندیاری و محمدرضا پهلوی اعلام شد. قرار بود که آن‌دو به سرعت با هم ازدواج کنند اما بعد از نامزدی ثریا پهلوی دچار بیماری حصبه شد و مدتی طول کشید تا بتوانند مراسم عروسی را برگزار کنند. آن‌ها در نهایت در بهمن‌ماه 1329 ازدواج کردند. گفته می‌شود در دورانی که ثریا بیمار بوده، محمدرضا پهلوی جواهرات زیادی به‌عنوان هدیه برای او می‌فرستاده و برای او آرزوی بهبودی می‌کرده‌است.

ثریا اسفندیاری در بهمن 1329 با محمدرضا پهلوی ازدواج کرد. گفته می‌شود ثریا بعد از بهبودی ضعف بسیاری داشته و به‌همین دلیل در روز عروسی حمل کردن لباس بسیار زیبای کریستین دیور او برایش دشوار بوده است. ازین‌رو مجبور شدند تا بخشی از لباس را با قیچی ببرند تا ثریا بتواند راه برود.

جواهرات روز عروسی ثریا

در بیشتر تصاویری که از مراسم عروسی ثریا اسفندیاری موجود است، او با یک سرویس زمرد دیده می‌شود. در واقع این سرویس زمرد برای مراسم شام و از مراسم عقد استفاده شد.

جواهرات روز عروسی ثریا

برای مراسم عقد، ثریا یک کلاه ژولیت که در آن زمان بسیار مد بوده استفاده کرد. گفته می‌شود این کلاه مزین به جواهرات بوده اما به‌طور مستند اطلاعاتی در این رابطه پیدا نکردم.

بعد از مراسم عقد، برای مهمانی و مراسم شام ثریا از یک سرویس زمرد استفاده کرد. سرویسی که شامل یک تاج، گردنبند،گوشواره، انگشتر و سنجاق سینه است. بسیاری بر این باورند که این سرویس برای ثریا اسفندیاری ساخته شده است اما این مساله درباره تمام قطعات سرویس صدق نمی‌کند.

جواهرات روز عروسی ثریا

درباره گوشواره و سنجاق سینه اطلاعات دقیقی در دست نیست اما گردنبند این مجموعه از قبل در خزانه ملی جواهرات بوده است. به طور قطع تاج طرح خورشید زمرد به‌طور اختصاصی برای ثریا ساخته شد. گفته می‌شود چشم‌های ثریا به رنگ زمرد بوده و به‌همین دلیل او از این سرویس برای روز عروسی استفاده کرده بود.

نیم‌تاج طرح خورشید زمرد و الماس

این تاج برای ثریا ساخته شد. درباره سازنده آن اطلاعات دقیقی در دست نیست اما دو نیم‌تاج دیگر که بسیار شیبه این نیم‌تاج هستند وجود دارد. یکی نیم‌تاج پرنسس فوزیه و دیگری نیم‌تاج گریس کلی که هر دو از ساخته‌های ونکلیف اند آرپلز بوده است. با توجه به شباهت آن‌ها با این نیم‌تاج زمرد شاید بتوان گفت این نیم‌تاج هم از ساخته‌های ونکلیف می‌باشد.ثریا از این نیم‌تاج به تنهایی و یا به همراه بقیه قطعات سرویس در مراسم و دیدارهای رسمی دیگری نیز استفاده کرد. از جمله این مراسم می‌توان به مراسمی که به دعوت بریتانیا در لندن برگزار شد و ملاقات با مقامات ایتالیایی در ایران اشاره کرد.

نیم‌تاج طرح خورشید زمرد و الماس

این نیم‌تاج بعد از طلاق ثریا از محمدرضا پهلوی در تهران باقی ماند. بعدها این تاج توسط فرح دیبا، همسر سوم محمدرضا پهلوی، و همچنین شهناز پهلوی، دختر محمدرضا پهلوی و پرنسس فوزیه، استفاده شد.

پایگاه خبری طوطیانیوز را در تلگرام دنبال کنید.
دیدگاه ها
  ارسال به دوستان:
نظرات و دیدگاه های کاربران
پربازدیدترین مطالب