یادگاری از گذشتگان:قدیمی ترین صدای ضبط شده در تاریخ ایران که با شنیدنش شگفت زده میشید/شاهی که فقط یک صدا از او باقی ماند+ویدئو

انتشار 27 مهر 1403

طوطیا نیوز:در این ویدئو، اولین صدای ضبط شده در تاریخ ایران را می‌شنوید. این صدا، صحبت‌های مظفرالدین‌شاه قاجار خطاب به اتابک اعظم است، که در سال 1284 ضبط شده است.

یادگاری از گذشتگان:قدیمی ترین صدای ضبط شده در تاریخ ایران که با شنیدنش شگفت زده میشید/شاهی که فقط یک صدا از او باقی ماند+ویدئو

به گزارش طوطیا نیوز،مظفرالدین‌شاه قاجار (3 فروردین 1232 – 12 دی 1285) از 1275 تا 1285 پنجمین شاه ایران از دودمان قاجار بود. وی پس از کشته‌شدن پدرش ناصرالدین‌شاه به دست میرزا رضا کرمانی و پس از نزدیک به 40 سال ولایت‌عهد، به پادشاهی رسید و از تبریز به تهران آمد. در جریان جنبش مشروطه، برخلاف کوشش‌های صدراعظمش عین الدوله، با مشروطیت موافقت کرد و فرمان مشروطیت را امضا نموده و تنها ده روز پس از امضای قانون اساسی درگذشت. وی به خاطر همین اقدامات در تاریخ ایران به «شاه مشروطه» مشهور است. وی آخرین پادشاه ایران است که در داخل کشور درگذشته است.

در برخی منابع تاریخی آمده که مظفرالدین شاه از سن چهار سالگی که به ولیعهدی ناصرالدین شاه برگزیده شد، بیمار بوده است. بیماری او از نوع همان بیماری بود که عباس‌میرزا را مبتلا کرد. این بیماری که نوعی بیماری ارثی محسوب می‌شد، به‌دلیل نارسایی کلیه بود. فرد مبتلا به این بیماری نمی‌توانست سموم بدن خود را از طریق کلیه دفع کند و این سموم در بدن او جمع می‌شد. گفته می‌شود اکثر شاهان قاجاریه به این بیماری ارثی مبتلا بودند و تنها ناصرالدین شاه توانسته بود از آن جان سالم به در ببرد.

دیدگاه ها
  ارسال به دوستان:
نظرات و دیدگاه های کاربران