دسته بندی ها

اخبار اجتماعی
اخبار حوادث
آموزش و سرگرمی
ویدئو
عکس
بازارگردی
ویدئو /

(ویدئو) آموزش قدم به قدم تمیز کردن فیلتر کولر گازی

دوشنبه، 12 شهریور 1403
طوطیانیوز: ‎‎می‌دانستید فیلتر کثیف کولر گازی می‌تواند باعث کاهش راندمان دستگاه، افزایش مصرف انرژی و حتی بیماری های تنفسی شود؟ با تمیز کردن فیلتر کولر گازی، از این مشکلات جلوگیری کنید و از هوای پاک و خنک لذت ببرید.

به گزارش طوطیا نیوز، کم‌ترین فایده تمیز کردن فیلتر کولر گازی، جلوگیری از مسدود شدن جریان عادی هوای دستگاه و ارتقای کارایی آن است. بسته به شرایط مختلف، سرویس کولر گازی به طور اساسی لازم نیست و کار ساده‌ای مانند شستن فیلتر کولر گازی می‌تواند عملکرد آن را به حالت اول برگرداند.

با ما همراه باشید تا ببینیم چگونه فیلتر کولر گازی را تمیز کنیم، با نکات ریز اینکار آشنا شویم و همچنین ببینیم که هرچند مدت یکبار باید آنها را شست‌وشو داد و تعویض کرد.

چگونه فیلتر کولر گازی را تمیز کنیم؟

با تمیز نگه داشتن فیلتر کولر گازی، خانه شما بوی بهتری خواهد داشت، گردوغبار کمتر می‌شود و حتی آلرژن‌ها کاهش هم می‌یابد.

وقتی فیلترها مسدود شوند، ممکن است به اندازه گذشته باد مطبوع و قدرتمند هم نباشد. در نتیجه مدام درجه را پایین‌تر می‌آورید و کولر هم سخت‌تر کار می‌کند، اما نتیجه‌ای حس نمی‌شود. بنابراین می‌توان گفت اینکار حتی می‌تواند به کاهش مصرف برق کولر گازی هم کمک کند.

مراحل تمیز کردن فیلتر کولر گازی را در ادامه می‌بینید:

1. دستگاه را در حالت Dry قرار دهید

اگر پیش از اینکه تصمیم به شستن فیلتر کولر گازی بگیرید، در حال استفاده از آن بوده‌اید، پس در سیستم رطوبت وجود دارد. رطوبتی که پیش از دست به کار شدن باید خشک شود و از بین برود.

برای اینکار، کافی‌ست دستگاه را روی حالت فن قرار دهید. حدود 30 تا 40 دقیقه طول می‌کشد تا رطوبت موجود در کولر گازی کاملا تبخیر شود.

2. کولر گازی را خاموش کنید

وقتی رطوبت دستگاه از بین رفت، پیش از انجام هرکار دیگری آن را برای ایمنی بیشتر خاموش کنید. به همین خاطر، توصیه می‌کنیم برای شستشوی فیلتر کولر گازی روزی را انتخاب کنید که خاموش کردن آن برای مدت کوتاهی آسایش شما را بهم نزند.

3. پوشش یونیت داخلی را باز کنید

لبه پایینی درب یونیت داخلی را به آرامی بلند کنید تا باز شود (برخی پنل‌ها هم کنار خود یک قفل دارند که باید آن را باز کنید.). داخل آن دو فیلتر هوای پلاستیکی را خواهید دید که بالای کویل‌های اواپراتور قرار گرفته‌اند.

همین‎‌جا می‌توانید میزان گردوغبار و آلودگی فیلترها را مشاهده کنید و ببیند تمیز کردن فیلتر کولر گازی لازم است یا خیر.

نکته: برای اینکه بدون کمترین دردسر متوجه شوید چطور باید پوشش پنل را باز کنید، به دفترچه راهنمای محصول سر بزنید.

4. فیلترهای هوا را به آرامی بیرون بیاورید

دو طرف فیلترهای هوا شیارهایی هست که آنها را در جای خود نگه می‌دارد. معمولا با فشار دادن از پایین به بالا و خارج، فیلترها آزاد می‌شوند و می‌توانید به آرامی آنها را بیرون بیاورید. مراقب باشید گردوغبار فیلتر (که در مراحل بعد باید تمیز شوند) را تکان ندهید.

نکته: چون دستگاه خاموش است می‌توانید پوشش یونیت را باز بگذارید.

5. فیلترها را تمیز کنید

حالا می‌خواهیم ببینیم دقیقا چگونه فیلتر کولر گازی را تمیز کنیم. نحوه تمیز کردن فیلتر اسپیلت اتفاقا بسیار ساده است.

همه جای فیلترها و گوشه و کنار آنها را زیر شیر آب بگیرید (اگر شیر آب حالت اسپری داشته باشد، چه بهتر) تا تمام گردوغبار و آلودگی‌هایی که فیلترها جمع کرده‌اند در عرض چند دقیقه شسته شوند. اگر کثیفی سرسختی دیدید، با دست یا اسفنج به آرامی آن را پاک کنید.

سپس آنها را روی آب‌چکان بگذارید تا کاملا خشک شود. البته جای آن خیلی تفاوتی نمی‌کند، فقط زیر نور مستقیم خورشید خشک‌شان نکنید.

همچنین می‌توانید از جاروبرقی (با سری برس‌دار) برای پاک کردن گردوغبار جمع‌شده استفاده کنید. اما این روش چندان توصیه نمی‌شود، چون مکش زیاد جاروبرقی یا زمختی برس آن می‌تواند به فیلترها آسیب بزند. اتفاقی که هنگام تمیز کردن فیلتر کولر گازی با فشار معقول آب نمی‌افتد.

نکته: برخی مدل‌ها فیلترهای باکتریایی هم دارند که باید تمیز شوند. برای شستشوی آنها می‌توانید طبق نحوه تمیز کردن فیلتر کولر گازی عمل کنید.

6. فیلترها را نصب و کولر را روشن کنید

پس از خشک شدن کامل فیلترها، می‌توانید دوباره آنها را نصب کنید. وقتی مطمئن شدید که به درستی در جای خود قرار گرفته‌اند، درب یونیت داخلی را ببندید. حالا می‌توانید دستگاه‌تان را دوباره روشن کنید و ببینید آیا به درستی کار می‌کند یا خیر. در صورتی که برای کار با کولر نیاز به راهنمایی دارید، پیشنهاد می‌کنیم راهنمای کنترل کولر گازی جنرال لبخندی را ببینید.

نکات تمیز کردن فیلتر کولر گازی

  • همیشه هنگام تمیز کردن فیلترها از ماسک استفاده کنید، چون استنشاق ذرات گردوغبار و آلودگی می‌تواند برای سلامتی شما مضر باشد یا برای شما حساسیت ایجاد کند.

  • هنگام تمیز کردن فیلتر اسپلیت در خانه، مطمئن شوید که کف یا هرچیزی زیر یونیت داخلی را بپوشانید، چون ممکن است ذرات گرد و غبار روی آن‌ها بریزند.

  • اگر بعد از اینکه فیلترها را به درستی تمیز کردید، اما مشکل همچنان ادامه داشت (مثلا قدرت نداشتن باد)، شاید پنل خارجی مشکلی داشته باشد. برای عیب‌یابی و تست خرابی کمپرسور کولر گازی با یک تعمیرکار خبره ارتباط بگیرید.



(ویدیو) معروفترین دیالوگ‌های خنده‌دار فیلم و سریال‌های ایرانی که خیلی زود تبدیل به تکیه کلام شدند🤣
ویدیوی دیده نشده از ابراز عشق پاشا رستمی، حامد سریال "لحظه گرک و میش" ، به گلاره عباسی با خرد کردن پیاز / نخ دادن به سبک یک دهه شصتی🤣
(ویدئو) میلیاردر‌هایی که بچه‌هاشون از ارث و میراث پدرشون محروم شدند!
(عکس) متن تلخی که حمید گودرزی به مناسبت چهلم مادرش منتشر کرد 🖤
تصاویری زیبا از میوه آرایی شیک و ظروف مدرن مینا مختاری،همسر بهرام رادان/ چه فضای بهشتی و نیمکت خوشرنگ و زیبایی
(ویدئو) استند آپ زیرخاکی و بمب خنده حامد آهنگی؛ میگه ماشالله دور و نزدیک شما فرق نداره😂
(ویدیو) صحنه تلخ و دردناک / بی قراری و گریه های پسر شهربانو منصوریان لحظه خداحافظی با مادرش/ امیدوارم بزرگ بشی و منو ببخشی
ضرب المثل یا شکنجه وحشتناک دوران صفوی؟!/ ماجرای ترسناک ضربالمثل کله ات بوی قرمه سبزی میده که شماراحیرت زده میکند!
(ویدئو) شعبده بازی های دهه شصتی اینبار در خارج از کشور!/ مردی که بدون ابزار شعبده های زیبایی را انجام میدهد!