(ویدیو) کشف پادزهر توسط دانشمندان برای مقابله با انواع مارگزیدگی/ دیگر نگران مارگزیدگی نباشید!

انتشار 30 شهریور 1403

طوطیا نیوز: محققان موفق شدند آنتی‌بادی قوی تولید کنند تا در مقابل چهار نوع از زهر مقاوم باشد. این پادزهر قوی می‌تواند برای اکثر مارگزیدگی‌ها موثر عمل کند. فیلم بیشتر در این مورد توضیح داده است.

(ویدیو) کشف پادزهر توسط دانشمندان برای مقابله با انواع مارگزیدگی/ دیگر نگران مارگزیدگی نباشید!

به گزارش طوطیا نیوز، مارها از جمله خزنده های زیبا هستند که گونه‌های مختلفی در سرتاسر جهان دارند اما به طور کلی مارها به دو دسته مارهای سمی و مارهای غیرسمی تقسیم می شوند.

اقدامات فـوری پـس از مار گزیـدگی:

برای شروع کمک‌های اولیه منتظر ظاهر شدن علایم مارگزیدگی نباشید و از اقدام‌هایی که به آسیب دیدن بیشتر بیمار منجر می‌شود، پرهیز کنید. به علت ایجاد تورم در ناحیه گزش وسایلی مانند انگشتر و ساعت ... را در آورید. محل گزیدگی را با آب و صابون بشویید و سپس با پارچه تمیز بپوشانید، فرد را در موقعیت عادی و راحت دراز کشیده یا نشسته، قرار دهید. اطراف محل گزش را با خودکار خط بکشید و زمان مارگزیدگی را ثبت کنید. برای به تأخیر انداختن جذب سیستمیک زهر و حفظ حیات بیمار و پیشگیری از بروز عوارض پیش از رسیدن بیمـار به بیمارستان یا سایر مراکز درمانی و کـاهش سـرعت جـذب زهـر از محـل گزیدگی اقدامات زیر را انجام دهید:

  • بــستن و بانــدکشی بــر روی محــل گـزش به طوری که فقط بر روی پوست احساس فشار وجود داشته باشد و نبض مصدوم احساس شود، یکی از روش‌ها است.

  • همچنین در موارد مارگزیدگی، به منظور ایجاد تأخیر در جریان لنفاوی می‌توان از بستن تورنیکه (رگ‌بند) به طوری که فشار تورنیکه کمتر از فشار وریدی باشد، استفاده کرد. البته نبض‌های محیطی باید حفظ شود و هر 10 تا 15 دقیقه محل باند باید عوض شود. البته این اقدام برای افعی‌ها به علت بـروز عـوارض موضعی توصیه نمی‌شود.

  • بانداژهای انجام شده برای بیماران تا زمان رسیدن به مراکز بهداشتی درمانی منتخب ادامه یابد. در صورت امکان از مار عکس بگیرید و از هر گونه تماس و دستکاری آن بپرهیزید؛ حتی اگر مار کشته شده باشد.

پایگاه خبری طوطیانیوز را در تلگرام دنبال کنید.
دیدگاه ها
  ارسال به دوستان:

نظرات و دیدگاه های کاربران
پربازدیدترین مطالب