(تصاویر) کلاه گیس های حیرت انگیز قبیله بومی اتیوپی که از زباله ها ساخته شدند، توجه تمام جهانیان را به خود جلب کرد/ اینهمه خلاقیت در بومیانی که از مدرنیته فرسنگها فاصله دارند

انتشار 21 خرداد 1403

طوطیا نیوز: خلاقیت قبیله ی بومی در اتیوپی باعث شد توجه جهان بیشتر و بیشتر به این قبیله جلب شود. قبیله ای که از تکنولوژی و مدرنیته بی خبر است میتواند یکی از سردمداران مُد و فشن باشد.

(تصاویر) کلاه گیس های حیرت انگیز قبیله بومی اتیوپی که از زباله ها ساخته شدند، توجه تمام جهانیان را به خود جلب کرد/ اینهمه خلاقیت در بومیانی که از مدرنیته فرسنگها فاصله دارند

به گزارش طوطیا نیوز، داساناچ یک قبیله نیمه عشایری با جمعیتی حدود 50 هزار نفر است که در دره اومو در اتیوپی چنوبی زندگی می کنند. در گذشته، این قبیله برای گله داری و دسترسی به آب با تغییر فصل ها از جایی به جای دیگر می رفتند. اما در پنجاه سال اخیر، با از دست رفتن بیشتر زمین ها، آن ها وابسته به کشاورزی شده اند. داساناچ مانند بسیاری دیگر از قبایل منطقه به مناطق نزدیک به رود اومور رفته و به پرورش محصولات کشاورزی برای بقا می پردازند.

عکاس فرانسوی «اریک لافورگ» چندین سال صرف مستند کردن زندگی و فرهنگ این مردم و چگونگی تغییر آن ها تحت تاثیر کالاهای تولیدی مدرن کرده است. یک روند مد جالب میان مردم این قبیله، گیره های مو و کلاه گیس های استادانه ای است که از مواد عجیب و غریب (در بطری، ساعت مچی، کلیپس و دیگر قطعات فلزی و پلاستیکی دور ریخته شده) می سازند.

آن ها ماه ها صرف جمع آوری این مواد می کنند تا زنان بتوانند با آن ها زیورآلات و کلاه گیس درست کنند که توسط مردان، زنان، پیر و جوان استفاده می شوند. دختران جوان و کودکان نسخه ایتدایی کلاه گیس را استفاده می کنند درحالیکه زنان مسن تر اقلام سنگین تر و تزئینی تر را استفاده می کنند. مردان تنها مجازند از کلاه گیس های در بطری استفاده کنند تا زمانیکه ازدواج کنند. از آنجا که آن ها هیچوقت این زیورآلات بازیافتی را از خود دور نمی کنند، برای اینکه هنگام خواب خراب نشود یا به آن ها آسیبی وارد نکند از بالش های گردنی چوبی مخصوصی استفاده می کنند. که ساخت آن چند هفته زمان می برد.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

پایگاه خبری طوطیانیوز را در تلگرام دنبال کنید.
دیدگاه ها
  ارسال به دوستان:

نظرات و دیدگاه های کاربران
پربازدیدترین مطالب