عکس دیده نشده از دیزاین شیک و ایرانی اتاق خواب مظفرالدین شاه قاجار/ چه روتختی ناز و قشنگی!

انتشار 30 خرداد 1403

طوطیا نیوز: عکس قدیمی که در ادامه خواهید دید با کمک هوش مصنوعی رنگی و با کیفیت شده.

عکس دیده نشده از دیزاین شیک و ایرانی اتاق خواب مظفرالدین شاه قاجار/ چه روتختی ناز و قشنگی!

به گزارش طوطیانیوز، مظفرالدین میرزا در چهاردهم جمادی‌الثانی سال 1269 هجری قمری در شهر تبریز به دنیا آمد. او پسر ناصرالدین شاه و شکوه‌السلطنه بود. مظفرالدین شاه چهارمین پسر ناصر‌الدین شاه بود. او سه برادر بزرگ‌تر از خود داشت که در خردسالی وفات یافته بودند.

ظل‌السلطان یکی از پسران ناصرالدین‌ شاه محسوب می‌شد که از مظفرالدین شاه بزرگ‌تر بود؛ اما چون مادرش عفت‌السلطنه نسب قاجاری نداشت، طبق قانون نمی‌توانست ولیعهد باشد. مظفرالدین میرزا در سال 1277 هجری قمری، زمانی که فقط هشت سال داشت به حکومت آذربایجان گماشته شد؛ اما بعد از گذشت یک سال، رسما ولیعهد پدرش، ناصرالدین شاه، شد.

مظفرالدین شاه با عزیزخان مکری به آذربایجان رفت. عزیز خان نایب مظفرالدین شاه در اداره امور آذربایجان شد. در زمان حضور شاهزاده مظفرالدین میرزا در آذربایجان، چندین نفر نیابت او را برعهده داشتند. بعد از عزیزخان، حسنعلی گروسی امیر نظام و بعد از او نیز عین‌الدوله پیشکاری آذربایجان را عهده‌دار بودند.

در دوره قاجار، هرچه زمان به جلوتر می‌رفت، از تعدد زوجات کاسته می‌شد و زنان از احترام بیشتری برخوردار می‌شدند. این اوضاع در شهرهای بزرگ، بیشتر مشاهده می‌شد. اولین همسر مظفرالدین شاه، تاج‌الملوک دختر امیرکبیر بود. او که به ام خاقان شهرت داشت، مادر محمدعلی شاه قاجار بود. تاج الملوک را برخی منابع تاریخی شبیه مهدعلیا دانسته‌اند. او زنی سر و زبان‌دار و دارای سیاست بود و از زندگی با مظفرالدین شاه راضی نبود. چنانکه زندگی او با مظفرالدین شاه دچار فراز و فرودهای زیادی شد. نام دو زن دیگر مظفرالدین شاه قاجار که در منابع تاریخی به آن‌ها اشاره شده، شرف‌الدوله و مهین‌السلطنه بوده است.

عکس رنگی شده از مظفرالدین شاه در اتاق خوابش

.

عکس قدیمی بجا مانده از مظفرالدین شاه

.

مظفرالدین شاه قاجار در سال 1324 و در سن 55 سالگی در اثر بیماری نارسایی کلیه درگذشت. جسد شاه را ابتدا در تکیه دولت و سپس طبق وصیتی که داشت، به کربلا بردند و در آنجا دفن کردند. قبر مظفرالدین شاه در رواق پادشاهان قرار دارد و روی آن با موزاییک فرش شده است. عکس فوق مربوط به آرامگاه مظفرالدین شاه در تکیه دولت است. بیماری او از نوع همان بیماری بود که عباس‌میرزا را مبتلا کرد. این بیماری که نوعی بیماری ارثی محسوب می‌شد، به‌دلیل نارسایی کلیه بود. فرد مبتلا به این بیماری نمی‌توانست سموم بدن خود را از طریق کلیه دفع کند و این سموم در بدن او جمع می‌شد. گفته می‌شود اکثر شاهان قاجاریه به این بیماری ارثی مبتلا بودند و تنها ناصرالدین شاه توانسته بود از آن جان سالم به در ببرد.

پایگاه خبری طوطیانیوز را در تلگرام دنبال کنید.
دیدگاه ها
  ارسال به دوستان:

نظرات و دیدگاه های کاربران
پربازدیدترین مطالب