دسته بندی ها

اخبار اجتماعی
اخبار حوادث
آموزش و سرگرمی
ویدئو
عکس
بازارگردی
اخبار اجتماعی /

ویدیو دیده‌نشده از مراسم عقد و عروسی مجلل محمدرضا پهلوی با ثریا/ از لباس عروس پر‌طمطراق تا سرویس و نیم تاج زمرد/ از جیب مردم برای عیش و نوش خودشون چه بریز و بپاش‌ها که نکردن!

شنبه، 03 شهریور 1403
طوطیا نیوز: در ادامه ویدیو و تصاویری از مراسم ازدواج محمدرضا پهلوی با همسر دومش، ثریا اسفندیاری، را مشاهده می فرمایید.

به گزارش طوطیا نیوز، ثریا اسفندیاری بختیاری (1 تیر 1311 - 4 آبان 1380) در فاصله سال‌های 1329 تا 1336 ملکه ایران بود. وی دومین همسر محمدرضاشاه به‌شمار می‌آمد. او فرزند خلیل خان اسفندیاری و نوه اسفندیار خان سردار اسعد بود. ثریا دختر خلیل اسفندیاری و اوا کارل آلمانی در اول تیرماه 1311 در یک خانواده سرشناس بختیاری در اصفهان زاده شد. او یک برادر و خواهر کوچکتر به نامهای بیژن و لعیا داشت. ثریا تا هشت ماهگی در ایران بود و پس از آن خانواده‌اش به دلیل وضعیت نامطلوب بهداشتی در ایران و شیوع آبله برای دوری از خطر بیماری او را با خود به برلین بردند.

وی کودکی را در برلین گذراند و در پاییز 1316 به‌اتفاق خانواده‌اش به ایران بازگشت. در اصفهان وارد مدرسه آلمانی‌های مقیم اصفهان شد و زبان فارسی را نزد معلم خصوصی فرا گرفت. تا 1320 در آن مدرسه به تحصیل پرداخت؛ ولی پس از اشغال ایران در جریان جنگ جهانی دوم مدارس آلمانها تعطیل شد. او در 1323 وارد مدرسه مُبلغ (میسیونر)های انگلیسی شد و تا پانزده سالگی در این مدرسه به تحصیلاتش ادامه داد تا این‌که در 1326 به‌همراه خانواده‌اش به سوئیس رفت. در آنجا زبان فرانسه آموخت و انگلیسی را نیز بعدها در مؤسسه‌ای در لندن تکمیل کرد. ثریا به زبان‌های آلمانی، فارسی، انگلیسی و فرانسوی مسلط بود و به‌دلیل زیبایی مورد توجه شاه قرار گرفت. به وی پرنسسی با چشمان زمردین نیز گفته شده‌است.

انتخاب ثریا برای همسری محمدرضا به وسیلهٔ خواهر بزرگ‌تر شاه، شمس انجام گرفت. شمس در یک مجلس مهمانی در سفارت ایران در لندن که ثریا هم دعوت شده بود، در همان نظر اول او را پسندید و مسئله را با خلیل خان اسفندیاری در میان گذارد. ثریا با آمادگی قبلی برای روبه‌رو شدن با شاه به تهران آمد. ثریا در خاطرات خود می‌نویسد که بزرگ‌ترین آرزوی او پیش از این‌که ملکهٔ ایران بشود، هنرپیشگی سینما بوده و پیش از این‌که برای اولین دیدار با شاه به کاخ سلطنتی برود، با پدرش شرط کرده بود که اگر شاه او را نپسندید یا او از شاه خوشش نیامد، او را به هالیوود بفرستد.

ولی پهلوی دوم هم مثل خواهرش در اولین نظر او را پسندید و ثریا هم تمایل به این ازدواج پیدا کرد و مراسم نامزدی آنها روز 6 دی 1329 در نظر گرفته شد. امیدواری آن‌ها این بود که مراسم ازدواج به‌زودی برگزار شود، ولی ثریا ناگهان دچار بیماری حصبه شد و روزبه‌روز هم بیماری‌اش شدت یافت و همه را دچار نگرانی کرد. ناگزیر مراسم ازدواج به‌تعویق افتاد. پس از طی دوران نقاهت، تشریفات عقد و ازدواج در 23 بهمن برگزار شد.

لباس عروس ثریا اسفندیاری

عکسی تاریخی از لباس عروس ثریا اسفندیاری، همسر دوم محمدرضا پهلوی آخرین پادشاه ایران در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است که عظمت آن را به خوبی نشان می‌دهد.

این عکس که در سال 1951 در پاریس گرفته شده، خیاطان فرانسوی را نشان می‌دهد که بر روی لباس عروس عجیب ثریا اسفندیاری همسر دوم محمدرضاشاه کار می‌کنند.

گفته می‌شود این لباس عروس 30 کیلو وزن داشته و در روز عروسی، ثریا به سختی راه می‌رفته است.

جواهرات ثریا اسفندیاری

برای مراسم عقد، ثریا یک کلاه ژولیت که در آن زمان بسیار مد بوده استفاده کرد. گفته می‌شود این کلاه مزین به جواهرات بوده اما به‌طور مستند اطلاعاتی در این رابطه پیدا نکردم.

بعد از مراسم عقد، برای مهمانی و مراسم شام ثریا از یک سرویس زمرد استفاده کرد. سرویسی که شامل یک تاج، گردنبند،گوشواره، انگشتر و سنجاق سینه است. بسیاری بر این باورند که این سرویس برای ثریا اسفندیاری ساخته شده است اما این مساله درباره تمام قطعات سرویس صدق نمی‌کند.

درباره گوشواره و سنجاق سینه اطلاعات دقیقی در دست نیست، اما گردنبند و نیم تاج این مجموعه از قبل در خزانه ملی جواهرات بوده است.

گردنبندی که ثریا اسفندیاری در روز عروسی استفاده کرد، برخلاف تصور عموم برای او ساخته نشد. این گردنبند از قبل در خزانه ملی جواهرات ایران وجود داشت.

در سال 1347 ه.ش. تیمی از طرف دانشگاه سلطنتی تورنتوی کانادا برای بررسی و تحقیق روی گنجینه جواهرات خزانه ملی، وارد ایران شدند. نتایج این تحقیقات در قالب یک کتاب با نام جواهرات سلطنتی ایران به چاپ رسید. اطلاعاتی که در این قسمت درباره گردنبند نوشته شده بر اساس مطالب این کتاب می‌باشد.

برای ساخت این گردنبند از ترکیب نقره و طلا و سنگهای زمرد و الماس استفاده شده است. سابقه این گردنبند به قرن 13 ه.ش. برمی‌گردد. این گردنبند متعلق به قمرالسلطنه، چهل و ششمین دختر فتحعلیشاه بوده است. بر اساس اسناد موجود فقط زنان رده بالای خانواده سلطنتی اجازه استفاده از این گردنبند را داشته‌اند. شکوه‌السلطنه، یکی از همسران ناصرالدین‌شاه و مادر مظفرالدین‌شاه هم از این گردنبند استفاده کرده است. بعد از آن هم ثریا اسفندیاری در روز عروسی ازین گردنبند استفاده کرد.



(ویدئو) با خوش شانس ترین انسانی که تا بحال پا روی کره زمین پا گذاشته آشنا شوید
(ویدیو) تفریح لاکچری شهربانو منصوریان و پسرش، ارشام، در آبهای آزاد کیش/ دیدین چجوری خودشو به آب و آتیش زد که مادرش اینا رو نبره دبی🤣
این جنگل در پاییز و بهار به شما لبخند میزند!/ یکی از زیباترین و نادرترین پدیده ایجاد شده توسط انسان!
(عکس) جشن تولد گرم و صمیمی مازیار لرستانی در کنار پدر قاضی و مادرش/ چهره خندان و خوشحال مادر آقای بازیگر
(ویدیو) مازیار لرستانی داماد شد؟!/ ساقدوش مراسم عروسی مازیار لرستانی مشخص شد
(ویدئو) رونمایی مهران مدیری از هواپیمای شخصی اش در برنامه دورهمی / تماشاگر چه خوب مچشو گرفت؛ دنبال سوئچ هواپیماش میگرده 🤣
(ویدیو) واکنش سوسن پرور در برنامه "جوکر2" به کسانی که به چهره‌اش فحش میدهند/ سوسن پرور؛ حسودین! نباشین! حالا بذار تو جوکر 2 میفهمین کی خوشگله!/ یعنی چه برنامه ای داره واسش؟
گلایه نعیمه نظام دوست از محدودیت های بانوان در جوکر!/ علت عدم حضور ایشان در این برنامه پر طرفدار مشخص شد!
اصول مهم ویراستاری تخصصی کتاب چیست؟
آموزش گام به گام نحوه سابمیت مقاله در مجلات ISI (آی اس آی)
پذیرش و چاپ مقاله در مجلات علمی پژوهشی داخلی
چاپ مقاله در مجله (ISI, SCOPUS, ISC, PUBMED و علمی پژوهشی) معتبر+ صفر تا صد+ ویدئو آموزشی
اکسپت فوری مقاله برای دوره دکتری
تبدیل پایان نامه به مقاله
هزینه تبدیل پایان نامه به کتاب + ویدئو آموزشی
استخراج مقاله از پایان نامه کارشناسی ارشد و دکتری و چاپ در مجلات isi، علمی پژوهشی، Scopus + پاورپوینت آموزشی
تعرفه استخراج مقاله از پایان نامه
مراحل سابمیت مقاله + فرم‌های مورد نیاز
پذیرش تضمینی مقاله علمی پژوهشی
پذیرش و چاپ مقاله در مجلات خارجی ISI، SCOPUS، PUBMED، ISC
اکسپت فوری مقاله علمی پژوهشی
پایان نامه خود را چگونه به مقاله تبدیل کنیم؟
چگونه پایان نامه را به کتاب تبدیل کنیم؟
استخراج فوری مقاله از پایان‌نامه برای مجلات ISI با بهترین کیفیت
تعرفه نگارش مقاله از پایان نامه
ترجمه تخصصی کتاب
شبکه مترجمین اشراق
بهترین ترجمه با بهترین مترجم آنلاین + معرفی 8 پلتفرم برتر ترجمه