رایج ترین اشتباه تلفظی میان ایرانیان، تخمه جابانی یا ژاپنی؟!/ این تخمه ها در کجا و چگونه بوجود می آید؟!+ ویدئو

انتشار 20 مهر 1403

طوطیا نیوز: اینروز ها در آجیل فروشی ها و میان عامه مردم کلمه تخمه ژاپنی برای نوعی تخمه قرمز رنگ با پوستی سفت رواج دارد. این درحالی است که اصلا این تخمه ها ژاپنی نبوده و اصالتی ایرانی دارد. در ادامه مشاهده کنید.

رایج ترین اشتباه تلفظی میان ایرانیان، تخمه جابانی یا ژاپنی؟!/ این تخمه ها در کجا و چگونه بوجود می آید؟!+ ویدئو

به گزارش طوطیا نیوز، همان طور که شاید بدانید، تخمه‌ ژاپن با تخمه هندوانه فرق دارد؛ زیرا درشت و سرخ رنگ و مغز بیشتری دارد. در واقع تخم نوعی هندوانه است که به «هندوانهٔ آجیلی» مشهور است. این هندوانه را پس از برداشت میشکنند یا با میله و چوب سوراخ میکنند که بعد از چند روز به حالت گندیدگی درآمده و جداسازی تخمه‌ها راحت تر انجام شود.

گفته میشود که این نوع هندوانه فقط به خاطر تخمه اش کاشته میشود و گوشت آن اغلب به دلیل طعم و مزه تلخ‌اش استفادهٔ خوراکی برای انسان ندارد و پوستش به عنوان خوراک دام مورد استفاده قرار می‌گیرد و‌یا خشک شده و کود صنعتی می‌شود. حال قضیه وقتی جالبتر میشود که بدونیم تخمه ژاپنی در واقع تخمه جابُنی / جابونی بوده و اصلا ژاپنی نیست .
این نوع هندوانه در قدیم فقط در یکی از روستاهای اطراف دماوند، جابان که همسایه غربی سربندان بوده، کشت می‌شده و تخمه‌جابونی نام داشته که بعدا به غلط به عنوان تخمه ژاپنی معروف شده . البته روستایی به نام جابون هم در خراسان وجود دارد که بعضی ها معتقدند تولید این تخمه اول از آنجا آغاز شده است. هرچند که واقعا فرقی ندارد و مهم این است که بدانیم هیچ ارتباطی با ژاپن که به اشتباه در محاوره رایج شده نداشته و ندارد .

دیدگاه ها
  ارسال به دوستان:
نظرات و دیدگاه های کاربران