دسته بندی ها

اخبار اجتماعی
اخبار حوادث
آموزش و سرگرمی
ویدئو
عکس
بازارگردی
عکس /

راز عجیب‌ ترین موجودات جهان «میمون‌ های دماغ دراز» کشف شد+ عکس

شنبه، 12 خرداد 1403
طوطیانیوز: میمون های دماغ دراز جزو موجودات عجیبی هستند که به آن ها لقب زشت ترین حیوان دنیا را دادند. اما این حیوانات رازی داشتند که به تازگی کشف شده است.

به گزار طوطیانیوز: میمون های دماغ دراز یا میمون‌ های پروبوسیس (proboscis)، از عجیب‌ ترین موجودات جهان حیوانات هستند. این میمون های دماغ دراز در نوع نر، بینی های بزرگ با ظاهر عجیبی دارند. در حالی که میمون‌ های ماده بینی‌ های نوک‌ تیز دارند. به تازگی دانشمندان راز بینی های بزرگ این میمون های دماغ دراز را کشف کردند.

دانشمندان دانشگاه ملی استرالیا می‌گویند بینی‌های بزرگ این میمون‌ها بیش از یک ویژگی ظاهری نامتعارف است. این بینی های عجیب و غریب مزایای عمده‌ای را به ویژه در زمینه جفت گیری به همراه دارند.

میمون‌ های دماغ دراز بومی جزیره بورنئو هستند و به خاطر بینی‌های زشت خود یکی از زشت‌ترین حیوانات جهان نامیده شده‌اند. در این مطالعه جدید، محققان قصد داشتند دلیل تکامل این ویژگی غیرمعمول را درک کنند.این تیم با استفاده از اسکن سه بعدی از جمجمه میمون‌ها، اندازه و شکل ساختار داخلی حفره بینی آن‌ها را بررسی کردند. اسکن‌ها نشان داد که شکل حفره بینی به گونه‌ای تکامل یافته که به میمون‌های نر اجازه می‌دهد صداهای بلندتر و گیراتری را تولید کنند.

دکتر کاترین بالولیا، محقق ارشد این پروژه، می‌گوید: «ما می‌خواستیم بفهمیم چرا بینی‌های میمون‌ های پروبوسیس نر اینقدر بزرگ است و آیا حفره بینی‌های آن‌ها شکل منحصربفردی دارد یا نه. ما دریافتیم که میمون‌های نر حفره بینی بسیار بزرگ‌تری نسبت به میمون‌های ماده دارند و شکل حفره بینی آن‌ها نیز با ماده‌ها متفاوت است.»توانایی تولید صداهای بلندتر و گیراتر با داشتن حفره بینی بزرگ‌تر و بلندتر، به میمون‌های نر کمک می‌کند تا سلامتی و برتری خود را نشان دهند. این امر به جذب میمون‌های ماده و دور کردن رقیبان نر کمک می‌کند. هر چه یک میمون نر بتواند ماده‌های بیشتری را جذب کند، از نظر تولیدمثل موفق‌تر خواهد بود. بنابراین داشتن بینی بزرگ و توانایی تولید صداها با حفره بینی منحصربفرد، به میمون‌های نر کمک می‌کند تا توانمندی ها و جایگاه خود را به شرکای بالقوه ماده نشان دهند.

بنابر گفته دکتر بالولیا، محیط جنگلی بورنئو می‌تواند توضیح دهد که چرا بینی‌های این میمون‌ها چنین بزرگ شده‌اند. او می‌گوید: «میمون‌های پروبوسیس در جنگل‌های ساحلی و محیط‌های جنگلی زندگی می‌کنند و اغلب از پشت درختان قادر به دیدن یکدیگر نیستند. بنابراین صداهای بلند و بینی برای ارتباط، به‌ویژه میان میمون‌های نر، بسیار مهم است.»

احتمالا بافت گوشتی بینی با گذشت زمان بزرگ‌تر شده تا توانایی تولید صداهای بینی را افزایش دهد. میمون‌ های دماغ دراز زمان تولید این صداها، بینی خود را به صورت کاملا صاف و ثابت نگه می‌دارند. احتمالا پس از مدتی، ماده‌ها شروع به جذب شدن به بینی‌های بزرگ برای انتخاب جفت کرده‌اند، چرا که نشانه ای از سلامت و برتری است.»

اسکن‌ها همچنین نشان می‌دهند که حفره بینی با افزایش سن بزرگ‌تر می‌شود که توضیح می‌دهد چرا میمون‌های مسن‌تر بینی بزرگ‌تری دارند.

منبع: روزیاتو



ویدئویی از شگفت انگیز ترین اسب های دریایی کوتوله/ فقط قیافشونو ببین توروخدا
(ویدئو) اجرای زنده و بی نظیر علیرضا قربانی قطعه پریشانی در کنسرتش / با شنیدن صداش روح آدم به پرواز درمیاد
(عکس) سنگ تموم خواهر چشم رنگی علیرضا نیکبخت واحدی به مناسبت تولد برادرش
(ویدئو)کودکانی که ادعا میکند زندگی قبل از تولدشان را به یاد دارند؟!/ بوریسکا:پسر نیلی از مریخ
توجه توجه/ کد مورس 1 میلیون سکه رایگان بازی همستر، فقط و فقط ویژه امروز 9 تیرماه
(ویدیو) حاضرجوابی خنده دار امیرمهدی ژوله در پاسخ به سوال خصوصی محسن کیایی در جدیدترین قسمت برنامه "صداتو" 🤣
فوری فوری/ سرنوشت انتخابات ریاست جمهوری 1403 مشخص شد/ آخرین نتایج رسمی آرا اعلام شد
(تصاویر) شگفت انگیزترین پرندگان نایاب جهان با خاصترین ظاهر و رنگ هایی که شبیهشان را نمیتوان یافت
مرگبارترین تلاشهای زنان برای زیبا بودن در اوایل قرن 19/ وحشتناکترین ملاک زیبایی در میان زنان غرب+ عکس
ویدیو دیده نشده از بازی فاطمه گودرزی با نوه شیرینش، دایار/ چه مادربزرگ مهربونی، چه قربون صدقه وروجکشم میره توران خانم سریال "لحظه گرگ و میش"
جدیدترین تصاویر المیرا دهقانی، یاسمن سریال "لحظه گرگ و میش"، و فرهاد آییش با گریم راهبه در پشت صحنه تئاتر گالیله
قاب زیبایی از نعیمه نظام دوست و 3 خواهر و مادرش در سفر/ هر 4 تا خواهر چقدر شبیه همن!
(فیلم) دومین نوید بزرگ برای دوستداران محیط زیست / بعد از همای سعادت، بز کوهی اروندان پس از دو قرن به البرز بازگشت!/واقعا باشکوهه
5 میلیون سکه رایگان امروز یکشنبه 9 تیر ماه/ سه کارت جادویی بازی تلگرامی همستر
(عکس) حیاط حوض دار و پر دار و درخت خانه پاشا رستمی، حامد سریال "لحظه گرگ و میش"
پارافریز تخصصی متن
ویرایش تخصصی نیتیو
ترجمه تخصصی مقاله
دارالترجمه رسمی ترکی استانبولی
دارالترجمه رسمی آنلاین
آموزش گام به گام نحوه سابمیت مقاله در مجلات ISI (آی اس آی)
پذیرش و چاپ مقاله در مجلات علمی پژوهشی داخلی
چاپ مقاله در مجله (ISI, SCOPUS, ISC, PUBMED و علمی پژوهشی) معتبر+ صفر تا صد+ ویدئو آموزشی
اکسپت فوری مقاله برای دوره دکتری
مراحل تالیف و چاپ کتاب
تبدیل پایان نامه به مقاله
تعرفه استخراج مقاله از پایان نامه
سابمیت مقاله چیست؟
چاپ فوری مقالات علمی پژوهشی
پذیرش و چاپ مقاله علمی پژوهشی در کمترین زمان