دسته بندی ها

اخبار اجتماعی
اخبار حوادث
آموزش و سرگرمی
ویدئو
عکس
بازارگردی
آموزش و سرگرمی / بیوگرافی /

زندگینامه خصوصی و سیاسی حاج قاسم سلیمانی ،همسر و فرزندانشان!/ رازهای زندگی حاج قاسم سلیمانی چه بود؟/ +فیلم و عکس‌های جذاب و دیدنی

سه شنبه، 19 تیر 1403
کد خبر: 38686
طوطیانیوز: بسیاری می‌پرسند: «قاسم سلیمانی» کیست؟ چگونه قاسم سلیمانی، سرباز و بسیجی لاغر اندام، خوش‌رو و خجالتی جبهه‌ها، تبدیل شد به فرمانده خاورمیانه؟ پدر و مادرش کیستند؟ همسر، خانواده و فرزندانش کیستند؟ دوستانش کیستند؟ حال که چگونگی درگذشتت را می‌دانیم، چگونه اما زندگی کرد؟

بیوگرافی کلی


نام : قاسم

نام خانوادگی : سلیمانی

متولد : 20 اسفند 1335 در توابع استان کرمان

فوت: 13 در 1398 حمله موشکی

تحصیلات : دیپلم

حرفه : فرماندهی سپاه قدس

زندگی شخصی حاج قاسم سلیمانی


«قنات ملک»، روستای پدری شهید قاسم سلیمانی است از توابع رابر کرمان. سه روستا در کنار ‌هم، ساکنانی از طایفه سلیمانی را از ده‌ها سال پیش در خود جای داده است. تصاویری از حضور سردار سلیمانی در کنار مادر و پدرش منتشر شده است، تصاویری که گرچه زیاد نیستند، اما احترام بسیار او برای پدر و مادرش درآنها کاملا آشکار است. پدر و مادری که هر دو اهل قنات ملک و از طایفه سلیمانی هستند.

حاج‌حسن، پدر قاسم سلیمانی است ‌که سال96 در 95سالگی درگذشت. حاج حسن همه عمرش را در قنات ملک ماند. به گزارش روزنامه شهروند، اهالی روستاهای منطقه حضور حاج‌حسن و همسرش را مایه کمک بسیاری برای منطقه می‌دانند. «رضا» اهل روستای نصرت‌آباد ‌می‌گوید: «به روستای ما یک‌سال بعد از قنات ملک آب و گاز دادند، ولی اگر اصرار حاجی نبود ‌شاید هنوز هم آب نداشتیم. آنها ‌می‌توانستند راحت بروند و ساکن تهران شوند، ولی ماندند و همیشه هم از این مردم احترام و ‌عزت دیدند.‌

فاطمه سلیمانی، نام مادر سردار شهید قاسم سلیمانی است که 15 فروردین 1302 در روستای قنات ملک متولد شد و 18 شهریور 1392 درگذشت.

از جمله نکات قابل تأمل در مورد سردار شهید قاسم سلیمانی، ارادات ویژه ایشان به مادر بزرگوارشان بود که در ایام حیات مادر و علی رغم همه مشغله‌های کاری، هیچگاه سر زدن به او از دستور کار شهید سلیمانی خارج نمی‌شد.

آرامگاه مادر شهید سلیمانی در گلزار شهدای روستای قنات ملک و در فضایی ما بین بخش شهدا و بخش دیگر قبرستان قرار دارد. محبوبیت سردار سلیمانی در میان آحاد مردم ایران و نیز شیعیان عراق به قدری بود که هم در مراسم ختم مادرشان مرحومه فاطمه سلیمانی و هم در مراسم ختم پدرشان حاج حسن سلیمانی، بسیاری از مقامات لشگری و کشوری ایرانی و عراقی حاضر بودند.

18 اسفند 1396، همزمان با میلاد حضرت زهرا (س) و روز مادر تصویری از شهید قاسم سلیمانی منتشر شد که وی را در حالت قرائت قرآن بر سر مزار مادرش در روستای قنات ملک شهرستان رابر نشان می‌داد؛ تصویری که آن زمان با واکنش‌های فراوانی در شبکه‌های مجازی رو به رو شد و ارادت ویژه شهید سلیمانی به مادرش را نشان می‌داد.

خواهر و برادرهای حاج قاسم

حاج قاسم سلیمانی فرزند یک خانواده پرتعداد بود. او چهار خواهر و برادر دارد و خود فرزند وسطی در این خانواده است. بزرگترین فرزند این خانواده یک خواهر متولد 1333 است. حاج قاسم فرزند وسط و سهراب سلیمانی هم برادر کوچک خانواده است. اطلاعات بیشتری از خانواده آنها در دسترس نیست. جز اینکه سهراب سلیمانی، برادر کوچکتر او روزگار بسیاری با وی کار و زندگی میکرده و جبهه می رفته. بعد ها هم رئیس سازمان زندان های استان تهران می شود.

زندگی شخصی و ازدواج قاسم سلیمانی


حاج قاسم وهمسرش سه دختر و دو پسر دارند که به تبع وضعیت امنیتی شهید سلیمانی اطلاعات خاصی از آن‌ها در دست نیست. البته زینب سلیمانی که ظاهرا دختر کوچک است برای مدتی در اینستاگرام فعال بود و حتی صفحه او، بعد از واکنشی به صبا کمالی در جریان ماجراهای مربوط به دختر آبی توسط اینستاگرام بسته شد.

البته شایعه‌های جدی نیز در خصوص این خانواده وجود داشت مثل اینکه زمانی می‌گفتند عماد مغنیه، داماد این خانواده است و زمانی دیگر می‌گفتند که پسر شهردار تهران داماد حاج قاسم سلیمانی است. اما واقعیت این است که قاسم سلیمانی و برادرش (سهراب) که مدتی مدیرکل زندان‌های استان تهران بود، با دو خواهر ازدواج کردند و در واقع باجناق هستند. فرزندان این دونفر هم که هم پسرخاله و دختر خاله و هم پسرعمو و دخترعموی هم به حساب می‌آیند نیز با هم ازدواج کردند و یک فرزند هم دارند.

تنها تصاویری که از همسر شهید در دست است تصاویر مربوط به دیدار مقام معظم رهبری و رئیس جمهوری پس از شهادت سردار سلیمانی است.

فرزندان حاج قاسم سلیمانی


سردار سلیمانی 5 فرزند دارد: نرجس، حسین، فاطمه، زینب و رضا که شاید زینب سلیمانی به خاطر حضور فعالش در شبکه های اجتماعی از بقیه مشهورتر باشد.

نصرالله جهانشاهی، پاسدار بازنشسته نیروی زمینی و راننده شهید قاسم سلیمانی درباره زینب سلیمانی می گوید: «زینب حاج قاسم شبیه ‌ترین فرد در عالم به حاج قاسم است. کوچک ترین فرزند حاجی است ولی هم در روحیه و هم در رفتار خیلی شبیه حاجی است. زینب حتی بارها با حاجی مأموریت ‌های خارج از کشور هم رفته بود و مانند حاجی به لهجه‌ های زبان عربی و زبان انگلیسی مسلط است.»

بنا بر برخی گفته ها سیدرضا صفی‌ الدین ـ که به تازگی با زینب سلیمانی ازدواج کرده ـ فرزند سید هاشم صفی الدین است. پدر شوهر زینب سلیمانی بیش از 50 سال سن دارد و از اعضا ارشد حزب الله و پسر عموی مادر سید حسن نصرالله است.

نرجس سلیمانی خواهر بزرگ تر زینب نیز عضو شورای اسلامی شهر تهران است.

حجت‌الاسلام علی شیرازی، مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه در قرارگاه ثارالله درباره فرزندان حاج قاسم گفته است: «در زمان حیات سردار سلیمانی، کتابی به نام «حاج قاسم» چاپ شد. من دو بار به ناشر تذکر دادم که این کتاب را چاپ نکنید. حتی حاج قاسم به وزارت ارشاد نامه‌ای نوشت تا جلوی چاپ کتاب را بگیرد، اما سرانجام کتاب منتشر شد. این کتاب در شان حاج قاسم نیست و ضعیف است. در این کتاب، یک مصاحبه با سردار سلیمانی از سال 69 منتشر شده که در آن زمان، سردار دو فرزند به نام‌های حسین و نرجس داشت. پس از آن هم بسیاری به آن استناد کرده و همین گونه تعداد فرزندان سردار را قید کردند؛ در حالی که حاج قاسم 6 فرزند دارد؛ یکی از آنها از دنیا رفته است و پنج فرزند به نام‌های نرجس، حسین، فاطمه، زینب و رضا دارد».

حجت الاسلام شیرازی در ادامه صحبت هایش می گوید: «بعضی‌ها به بنده گفتند سردار سلیمانی که می‌گویید ولایت‌پذیر است چرا فقط دو تا بچه دارد؟ اینها طبق کتاب، این تفسیر را مطرح می‌کردند؛ در حالی که این موضوع برای سال 69 بود و در آن زمان سردار دو فرزند داشتند. حتی به تازگی دو ـ سه کتاب چاپ شد که از آن مساله نقل قول کرده بودند و بنده تذکر دادم که باید در پاورقی توضیح داده شود این مصاحبه برای گذشته بوده و اکنون ایشان 5 فرزند دارند».

سوابق کاری و نظامی حاج قاسم سلیمانی


سوابق شغلی


قاسم سلیمانی در 18 سالگی به استخدام اداره آب کرمان درآمد. او در حوادث انقلاب اسلامی ایران با روحانی مشهدی به نام رضا کامیاب آشنا شد و او را وارد جریانات انقلاب کرد. به نقل از سهراب سلیمانی، برادرش یکی از گردانندگان اصلی راهپیمایی‌ها و اعتصابات کرمان در زمان انقلاب بود.

دوران جنگ ایران و عراق


قاسم سلیمانی پس از انقلاب اسلامی ایران، در سال 1359ش عضو سپاه پاسدارن انقلاب اسلامی شد و هم‌زمان با شروع جنگ ایران و عراق، چند گردان را در کرمان آموزش داده و به جبهه‌ها فرستاد. وی در دوره‌ای فرماندهی سپاه آذربایجان غربی را بر عهده داشت. سلیمانی در سال 1360ش با حکم محسن رضایی فرمانده وقت سپاه پاسدارن، به عنوان فرمانده لشکر 41 ثارالله منصوب شد.

وی در جنگ عراق علیه ایران، از فرماندهان عملیات‌های والفجر 8، کربلای 4 و کربلای 5 بود. عملیات کربلای 5 از مهم‌ترین عملیات‌های ایران در دوران جنگ دانسته شده که تضعیف موقعیت سیاسی و نظامی ارتش بعث عراق و تثبیت اوضاع به سود قوای نظامی ایران از نتایج آن ارزیابی شده است.

فعالیت های پس از دفاع مقدس


او پس از پایان جنگ ایران و عراق در سال 1367ش، به کرمان بازگشت و درگیر جنگ با اشراری شد که از مرز‌های شرقی ایران هدایت می‌شدند. سلیمانی تا قبل از انتصاب به فرماندهی سپاه قدس، با باند‌های قاچاق مواد مخدر در مرز‌های ایران و افغانستان می‌جنگید. او در بهمن سال 1389ش از سوی رهبر معظم انقلاب، فرمانده کل قوای نظامی ایران، درجه سرلشکری (بالاترین درجه نظامی در ایران) را دریافت کرد.

فرماندهی سپاه قدس


ایشان در سال 1379ش از سوی رهبر معظم انقلاب به فرماندهی سپاه قدس منصوب شد. بر اساس گزارش نقل شده از مرکز ویژه اطلاعات اسرائیل، سپاه قدس در سال 1990م جهت افزایش فعالیت برون‌مرزی ایران شکل گرفت و سلیمانی پس از احمد وحیدی دومین فرمانده سپاه قدس ایران شد.

حضور در عراق و سوریه و مبارزه با داعش


از فرماندهان مبارزه علیه داعش در عراق و سوریه است. داعش گروهی سلفی بود که پس از سقوط صدام در عراق و خلاء قدرت در این منطقه، پدید آمد. ایران برای حفظ امنیت و کنترل منطقه، مبارزه با این گروه را آغاز کرد. به نقل از خبرگزاری ایسنا، در سال 2011م نیرو‌های تحت فرمان سلیمانی از جمله لشکر فاطمیون و تیپ زینبیون جهت مبارزه با داعش و نیرو‌های شورشی راهی سوریه شدند. همچنین در سال 2014 شهر موصل به تصرف داعش درآمد و بغداد، پایتخت عراق نیز تا مرز سقوط پیش رفت؛ قاسم سلیمانی با سازماندهی بخشی از نیرو‌های حشد الشعبی نقش مؤثری در اخراج داعش از عراق داشت. حیدر العبادی نخست‌وزیر وقت عراق، از قاسم سلیمانی به عنوان یکی از اصلی‌ترین متحدان عراق در مبارزه با داعش نام برد. سلیمانی در نامه‌ای خطاب به مقام معظم رهبری که 30 آبان 1396ش در رسانه‌های ایران منتشر شد، پایان داعش را اعلام کرد و از برافراشته شدن پرچم سوریه در البوکمال از شهر‌های سوریه در نزدیکی مرز عراق خبر داد.

فعالیت های سپاه قدس ایران در کنار دیگر مبارزان ضد گروه های تروریستی در نهایت سبب شد تا داعش در کشورهای عراق و سوریه نابود شود.

بخشی از پاسخ مقام معظم رهبری به نامه قاسم سلیمانی درباره پایان سیطره داعش:
شما با متلاشی ساختن تودۀ سرطانی و مهلک داعش نه‌فقط به کشور‌های منطقه و به جهان اسلام بلکه به همۀ ملت‌ها و به بشریت خدمتی بزرگ کردید.

دریافت نشان ذوالفقار

در 19 اسفند 1397ش رهبر معظم انقلاب، نشان ذوالفقار - عالی‌ترین نشان نظامی ایران - را به سردار سلیمانی اهدا کرد. طبق آئین‌نامه اهدای نشان‌های نظامی جمهوری اسلامی ایران، این نشان به فرماندهان عالی‌رتبه و رؤسای ستاد‌های عالی‌رتبه در نیرو‌های مسلح اهدا می‌شود که تدابیر آن‌ها در طرح‌ریزی و هدایت عملیات‌های رزمی موجب حصول نتایج مطلوب شده باشد

شهادت سردار قاسم سلیمانی


بامداد جمعه 13 دی ماه 1398 در حمله آمریکایی به دو خودرو در اطراف فرودگاه بغداد، سردار قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس و ابومهدی المهندس معاون حشدالشعبی و تنی چند از اعضای حشدالشعبی در این حمله هدف قرار گرفتند و به شهادت رسیدند.

رازهای زندگی حاج قاسم سلیمانی به روایت برادرش


حاج قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران در اقدامی تروریستی به شهادت رسید، اما زندگی این سردار بزرگ همراه با راز و رمزهایی بوده است. سردار قاسم سلیمانی در سال‌های اخیر به نامی تبدیل شده بود که لرزه بر اندام آمریکا و اسرائیل و داعش انداخت، سرداری که عکس او با برق نگاه پر صلابتش تصویر اصلی یکی از شماره‌های مجله newsweek شده با تیتری تحت این عنوان: «ابتدا با آمریکا جنگید، الان در حال له کردن داعش است».

حال این سردار فاتح و مقتدر جمهوری اسلامی ایران در اقدامی بزدلانه و تروریستی از سوی آمریکایی‌ها به شهادت رسید، اما زندگی این سردار بزرگ همراه با راز و رمزهایی بوده است که بخشی از آن‌ها از زبان برادر کوچکتر این سردار فاتح بیان شده است.

زندگی خصوصی این سردار ایرانی قطعاً برای خیلی از مردم به ویژه جوان‌های ایرانی جالب توجه است. سهراب سلیمانی، برادر کوچک‌تر سردار سلیمانی که در سال های گذشته مدیرکل زندان‌های استان تهران هم بوده در مورد روحیات و نحوه زندگی این سردار در گفت‌وگویی که سال 94 با فارس داشته است، می‌گوید: سردار سلیمانی تنها متعلق به خانواده ما نیست، حاج قاسم در خانواده ما متولد شده، اما متعلق به خانواده ما نیست بلکه متعلق به کشور و مردم شیعه است.

سلیمانی در ادامه به روزهای ورود حاج قاسم به سپاه اشاره می‌کند و می‌گوید: پدرم کار کشاورزی می‌کرد و ما به نوعی عشایر محسوب می‌شویم البته من و حاج قاسم از استان کرمان کوچ کردیم.

سلیمانی در خصوص روحیات سردار سلیمانی می‌گوید: حاج قاسم خیلی وقت نمی‌کند به خانواده برسد، اما بسیار آدم عاطفی است.

برادر این ژنرال ایرانی می‌گوید که حاج قاسم مسئولیت‌های زیادی داشت و حتی بعد از جنگ به منطقه شرق کشور آمد و ناامنی‌هایی را که در آن منطقه بود رفع کرد، الان هم علی‌رغم اینکه در نیروی قدس است و به سختی به زندگی خود می‌رسد، اما توجه‌اش به اطرافیان کم نشده و به همین جهت هم به لطف خدا خانواده ما حاشیه‌ای ندارد.

پیام تسلیت رهبر معظم انقلاب در پی شهادت سردار شهید سپهبد قاسم سلیمانی

ملّت عزیز ایران!
سردار بزرگ و پرافتخار اسلام آسمانی شد. دیشب ارواح طیّبه‌ی شهیدان، روح مطهّر قاسم سلیمانی را در آغوش گرفتند. سال‌ها مجاهدت مخلصانه و شجاعانه در میدان‌های مبارزه با شیاطین و اشرار عالم و سال‌ها آرزوی شهادت در راه خدا، سرانجام سلیمانی عزیز را به این مقام والا رسانید و خون پاک او به دست شقی‌ترین آحاد بشر بر زمین ریخت. این شهادت بزرگ را به پیشگاه حضرت بقیّه الله ارواحنا فداه و به روح مطهّر خود او تبریک و به ملّت ایران تسلیت عرض می‌کنم. او نمونه‌ی برجسته‌ای از تربیت‌شدگان اسلام و مکتب امام خمینی بود، او همه‌ی عمر خود را به جهاد در راه خدا گذرانید. شهادت پاداش تلاش بی‌وقفه‌ی او در همه‌ی این سالیان بود، با رفتن او به حول و قوّه‌ی الهی کار او و راه او متوقّف و بسته نخواهد شد، ولی انتقام سختی در انتظار جنایتکارانی است که دست پلید خود را به خون او و دیگر شهدای حادثه‌ی دیشب آلودند. شهید سلیمانی چهره‌ی بین‌المللی مقاومت است و همه‌ی دل‌بستگان مقاومت خونخواه اویند. همه‌ی دوستان و نیز همه‌ی دشمنان- بدانند خطّ جهاد مقاومت با انگیزه‌ی مضاعف ادامه خواهد یافت و پیروزی قطعی در انتظار مجاهدان این راه مبارک است. فقدان سردار فداکار و عزیز ما تلخ است ولی ادامه‌ی مبارزه و دست یافتن به پیروزی نهایی کام قاتلان و جنایتکاران را تلخ‌تر خواهد کرد.


تصاویر جذاب و دیدنی

بازی کردن حاج قاسم سلیمانی با نوه اش



سه کارت جادویی بازی تلگرامی همستر/ فقط تا ساعت 15 فردا 26 تیر فرصت دارید با انتخاب این 3 کارت، 5 میلیون سکه رایگان دریافت کنید/ +آموزش وارد کردن کارت و گرفتن سکه رایگان
رونمایی محسن کیایی از دختر ناز و همسر جوانش به مناسبت 22مین سالگرد ازدواجشان/ مجری برنامه "صداتو"، برای اولین بار، خاطره ای از ازدواج زودهنگامش تعریف کرد
(تصاویر) استایل های محرمی بازیگران معروف و محبوب ایرانی/ از المیرا شریفی و بهنوش طباطبایی تا احسان علیخانی و ساعد سهیلی
تصاویرحیرت انگیز از 5 حیوان جهان که توانایی راندن ماشین را دارند/ باورتون میشه نیمی از قلمرو حیوانات هم مثل انسان‌ها راننده‌های خوبی هستند؟
تصاویری از 10 حیوان که شگفت انگیز ترین زبان هارا در دنیا دارند/از قورباغه گرفته تا سقنقور زبان آبی
(ویدیو) عصبانیت مهراوه شریفی‌نیا در سریال پرطرفدار "زخم کاری"، سوژه‌ی کاربران مجازی خوش‌ذوق شد/ چیکار کنه خوب، عصبانیت بهش نمیاد اصلا
(تصاویر) سلیقه مثال زدنی شیلا خداداد و همسر جراحش، در انتخاب شیکترین رنگ مبلمان به رنگ زرشکی و شکلاتی/ قبول دارین سلیقه شونم مثل خودشون خاص و درجه یکه؟
حضور زهرا پزشکیان دختر رئیس جمهور،کنار مردم عادی در بیت رهبر معظم انقلاب !
(عکس) استوری قدردانی ویژه سردار آزمون از همشهری اش، ستاره والیبال، فرهاد قائمی، /معلم غیرت و پشتکار
تصاویر پربازدید از سینه زنی مهدی طارمی، بازیکن تیم اینتر، در هیئت عزاداری امام حسین/ دورهمی چهره های شاخص ورزشی و سینمایی در خانه مداح مشهور اهل بیت
(تصاویر) اکرم محمدی، رفعت سریال "شب دهم"، در کنار همسر و تنها دخترشان/ ماشالله خانم محمدی شیکتر و جوونتر از همیشه، بیشتر شبیه دوتا خواهرن تا مادر و دختر
(تصاویر) مانتوهای تابستانی خوش نقش و نگار الهام حمیدی، شیرین سریال "مختارنامه"/ الهام حمیدی اول سلیقه بوده بعدا دست و پا درآورده👌
(تصاویر) نگاهی به خانه 4 در 4 متری یک خانواده 3 نفره در ژاپن/ بطرز باورنکردنی جادار و دلبازه و هیچ کم کسری هم نداره
تصاویر سفر نیکی کریمی، فریماه فرجامی و تهمینه میلانی به آمریکا/ سه بانوی هنرمند کنارهم
(عکس) عاشقانه منحصربه‌فرد شاهرخ استخری برای سپیده بزمی‌پور، و پاسخ عاشقانه‌تر همسرش/ صحبتهای عاشقانه و اینستاگرامی شاهرخ استخری و همسرش
پارافریز تخصصی متن
ویرایش تخصصی نیتیو
ترجمه تخصصی مقاله
دارالترجمه رسمی ترکی استانبولی
دارالترجمه رسمی آنلاین
آموزش گام به گام نحوه سابمیت مقاله در مجلات ISI (آی اس آی)
پذیرش و چاپ مقاله در مجلات علمی پژوهشی داخلی
چاپ مقاله در مجله (ISI, SCOPUS, ISC, PUBMED و علمی پژوهشی) معتبر+ صفر تا صد+ ویدئو آموزشی
اکسپت فوری مقاله برای دوره دکتری
مراحل تالیف و چاپ کتاب
تبدیل پایان نامه به مقاله
تعرفه استخراج مقاله از پایان نامه
سابمیت مقاله چیست؟
چاپ فوری مقالات علمی پژوهشی
پذیرش و چاپ مقاله علمی پژوهشی در کمترین زمان