دسته بندی ها

اخبار اجتماعی
اخبار حوادث
آموزش و سرگرمی
ویدئو
عکس
بازارگردی
آموزش و سرگرمی / بیوگرافی /

زندگینامه سیاسی و شخصی فرمانده سپاه پاسداران در دوران دفاع مقدس/ پسر محسن رضایی چه رابطه ای با خانواده امام خمینی دارد؟/ +فیلم و عکس‌های جذاب و دیدنی

دوشنبه، 05 شهریور 1403
کد خبر: 42495
طوطیانیوز: محسن سبزوار رضایی میرقائد، مشهور به محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام است، و در دولت سیزدهم به عنوان معاون اقتصادی سیدابراهیم رئیسی در دولت حضور یافت، او استاد دانشگاه امام حسین علیه السلام است و سابقه شرکت در انتخابات ریاست جمهوری را در کارنامه خود دارد.
فهرست []

بیوگرافی کلی


نام : محسن

نام خانوادگی : رضایی (سبزوار رضایی میرقائد)

متولد : 10 شهریور 1333 در خوزستان

تحصیلات : دکترای اقتصاد

حرفه : استاد دانشگاه امام حسین

زندگی شخصی محسن رضایی


محسن رضایی با نام اصلی «سبزوار رضایی میرقائد» هنگام کوچ پاییزه عشایر بختیاری به سوی قشلاق در روستای بنه وار بابا احمد از توابع مسجد سلیمان بدنیا آمد.

در مدارس مسجد سلیمان اهواز درس خواند تا اینکه سال 1348 در 15 سالگی بعد از قبولی در هنرستان شرکت ملی نفت در محله خزعیله شهر اهواز ساکن شد

او اما سال 1352 وقتی 17 ساله بود بخاطر فعالیت سیاسی علیه رژیم شاه توسط ساواک بازداشت و به مدت شش ماه زندانی شد.

زندگی شخصی و ازدواج محسن رضایی


محسن رضایی در سال 1353 وقتی 20 ساله بود با معصومه خدنگ ازدواج کرد که آشنایی آنها توسط همسر امام جماعت مسجد جامع نارمک شکل گرفت

ثمره این زندگی به ترتیب احمد ، سارا ، علی ، زهرا و مهدیه می باشد.

یکی از شروط همسرم این بود که گفت اگر حکومت اسلامی شکل گرفت هر سفر خارجی که می روید ، باید من را هم ببرید !

دیگه زد حکومت اسلامی شد ، حالا اوایل ما که بعنوان ماموریت به سفر خارج می رفتیم ، رضایت حاج خانم را می گرفتیم اما بعد که وارد مجمع تشخیص شدم بعضی سفرها که خارج ! می رفتم ، ایشان را هم با خودم بردم

سوابق شخصی و سیاسی محسن رضایی


میزان تحصیلات


رضایی در سال 1353 پس از قبولی در کنکور سراسری، در مقطع کارشناسی رشته مهندسی مکانیک دانشگاه علم و صنعت پذیرفته شد و به تهران نقل مکان کرد اما با شدت گرفتن مبارزات انقلابی دانشگاه را ترک و به زندگی مخفی روی آورد. رضایی به همراه محمد بروجردی از اعضا تیم حفاظت از امام خمینی (ره)، در روزهای نخست ورود به کشور بودند.

پس از پایان جنگ ایران و عراق، به دانشگاه علم و صنعت بازگشت، ولی بار دیگر تحصیلات مهندسی را نیمه‌کاره گذاشت و در سال 1369 در مقطع کارشناسی اقتصاد در مرکز آموزش سازمان برنامه و بودجه تحصیلات خود را از ابتدا آغاز کرد. وی کارشناسی ارشد اقتصاد و دکتری اقتصاد را در سال 1379 از دانشگاه تهران اخذ نمود.


فرماندهی سپاه و مبارزات سیاسی


رضایی که در فاصله سال‌های 1360 تا 1376 و در یک بازه زمانی 16 ساله فرماندهی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را بر عهده داشت، موسس دانشگاه امام حسین (ع)، موسس قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء (ص) و موسس دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله (عج) است که شکل گیری نیروی زمینی، هوایی و دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیز توسط او پی ریزی شد.

رضایی از فعالان و مبارزان سیاسی قبل از انقلاب اسلامی ایران است که در اوایل دهه 1350 به اتفاق تنی چند از دوستان گروه مبارزاتی منصورون را شکل داد و پس از پیروزی انقلاب اسلامی نیز با پیشنهاد شهید مرتضی مطهری اقدام به پایه گذاری سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی کرد.


عملیات‌های کربلای 4 و 5


یکی از چالش‌های مدیریتی محسن رضایی در دوران فرماندهی جنگ، عملیات کربلای 4 و 5 است؛ محسن رضایی و اکثر فرماندهان نظامی دوران دفاع مقدس، عملیات کربلای 4 و 5 را بهم پیوسته و در مجموع آن را نسبتاً موفق می‌دانند چرا که این دو عملیات به آزادسازی 150 کیلومتر مربع خاک کشور، تصرف جزایر مهم بوآرین، فیاض، ام‌الطویل، تصرف شهرک دوعیجی، رودخانه دوعیجی، نهر جاسم و قسمتی از جاده شلمچه بصره منجر شد.

با اینکه بسیاری از تحلیلگران و صاحب نظران دوران دفاع مقدس دو عملیات بزرگ کربلای 4 و کربلای 5 را به هم پیوسته می‌دانند که در نهایت منجر به آزادسازی بسیاری از اراضی اشغالی و اجبار رژیم بعث عراق به پذیرض قطعنامه 598 شد، برخی افراد سیاسی همواره تلاش می‌کنند تا با پیش کشیدن ناکامی‌های پیش آمده در عملیات کربلای 4 نسبت به تخریب چهره سیاسی و نظامی محسن رضایی اقدام کنند؛ طرح و برنامه‌هایی که در دی ماه سال 1397 به اوج رسید و محسن رضایی را ناچار کرد با حضور در یک برنامه تلویزیونی و با حضور تلفنی قاسم سلیمانی از فرماندهان عالی رتبه سپاه پاسداران نسبت به تخریب‌ها پاسخ دهد.

در ابتدای این برنامه شهید قاسم سلیمانی فرمانده وقت سپاه قدس گفت: من یک سرباز ساده ام و از خدا می‌خواهم که خدمتگزار مردم باشم. بعضی از بحث‌ها پیرامون جنگ غیرضروری است و ممکن است دل خانواده‌های شهدا را به درد آورد. فرمانده مقتدر و حکیمی مثل امام راحل در دوران جنگ بالای سر ما بود و نباید ارزش‌ها و قداست آن دوران را زیر سوال برد.

شهید سلیمانی افزود: آقا محسن، حق بزرگی به گردن همه‌ی ما دارند. او طراح عملیات‌های بزرگی بوده است. اغلب این عملیات‌ها موفق بوده است. نباید در یک موضوعی که مطرح می‌شود، ایشان را محور عقده گشایی و مورد شماتت قرار داد. عملیات کربلای چهار عملیات اصلی ما بود. ما عملیات‌های مختلفی داشتیم که ماه‌ها برای آن تلاش کردیم، اما موفقیت انگیز نبود و به نتیجه نمی‌رسید. عملیات رمضان، والفجر مقدماتی و بدر از این دست عملیات‌ها بوده است. کربلای چهار هم عملیاتی بود که ناموفق شد. بعضی‌ها شماتت می‌کنند که چرا عملیات لو رفت؟ یک منطق نظامی وجود دارد که ما در تمام عملیات هامان نسبتی از لو رفتگی را داشتیم. اگر چنین تصوراتی را مبنا قرار می‌دادیم نباید هیچ عملیاتی را انجام می‌دادیم. در حین عملیات کربلای 4 با مواجهه شدید دشمن روبرو شدیم.

فرمانده وقت سپاه قدس گفت: ما وقتی با فاصله کمتر از 15 روز از عملیات کربلای 4، عملیات بزرگ کربلای 5 را انجام دادیم و بیشترین موفقیت را انجام دادیم، در ابتدا ما موافق نبودیم و بحث‌های مختلفی با ایشان و مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی انجام دادیم. فرمانده اصرار داشت و این اصرار درست بود. دشمن دچار فریب شد. جنگ ما مردانه‌ترین و بی نظیرترین جنگ بود. هیچ جهادی به پاکی جهاد ما نیست.

این شهید بزرگوار افزود: ما هیچ وقت در میدان جنگ، نگاه نمی‌کردیم که در صحنه‌ی مقابل چه اتفاقی می‌افتد. وقتی پیام امام می‌آمد، انگیزه‌ی ما می‌شد. ما درگیر مسائل نفسانی نبودیم و بر مبنای تقلید عمل می‌کردیم.



حضور در انتخابات


محسن رضایی در سال 1378 نامزد نمایندگی مجلس شورای اسلامی در شهر تهران شد و در فهرست «ائتلاف خط امام و رهبری» (معروف به جناح راست) و جامعه روحانیت مبارز قرار گرفت، اما موفق به کسب آرای لازم نشد. او همچنین در انتخابات ریاست جمهوری 1384 نیز با شعار انتخاباتی «دولت عشق» حضور یافت، اما دو روز پیش از برگزاری انتخابات کناره‌گیری خود را اعلام کرد. رضایی یکی از نامزد‌های دوره دهم ریاست جمهوری ایران در سال 1388 نیز بود اما در این انتخابات نیز موفق به کسب آرای لازم نشد. دیگر انتخاباتی که محسن رضایی در آن شرکت کرد، انتخابات یازدهمین دوره ریاست جمهوری ایران در سال 92 بود که در این انتخابات نیز موفق نبود.


دبیری مجمع تشخیص مصلحت نظام


رهبر معظم انقلاب در سال 1376 و پس از کناره‌گیری محسن رضایی از فرماندهی سپاه، در حکم دبیری او در مجمع تشخیص مصلحت نظام نوشتند: شما حقاً در این مدت همه استعداد‌های خود را بکار انداختید تا سازمانی را که عظمت و کارایی و فداکاری و نشاط انقلابی آن، چشم تحلیل‌گران جهان را هم به خود متوجه ساخته‌است، از مجموعه‌ای از جوانان ایثارگر و عاشق اسلام و انقلاب و امام پدیدآورید و به رشد و بالندگی برسانید.

رضایی پس از انتصاب به عنوان دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، مطالعات اولیه برای تنظیم سند چشم انداز 20 سالۀ ایران را آغاز کرد. او همچنین در این دوران با تکمیل تحصیلات خود در مقطع دکتری اقتصاد دانشگاه تهران، عهده دار مسئولیت ادارۀ کمیسیون اقتصاد کلان مجمع تشخیص مصلحت نظام شد.

استخدام زمان شاه


محسن رضایی همزمان با دانشگاه در کارخانه دولتی ارج استخدام شد و سپس وارد کارخانه ایران تایر شد اما دست از فعالیت سیاسی بر نداشت.

در نهایت سال 1353 بنا بر ادعای خود با فشار ساواک بر گروه های چریکی دانشگاه و کار را رها کرد و تا سال 1357 زندگی مخفی را پیش گرفت.

او در این سال ها به کادرسازی و گسترش تشکیلات جمعیت منصورون مشغول بود.

رکوردار حضور در انتخابات

محسن رضایی تاکنون 4 بار وارد انتخابات شده است. سال 84 که دو روز مانده به رای گیری انصراف داد. 88 و 92 که تا پایان ماند و رای نیاورد. او در انتخابات ریاست جمهوری 1400 هم ثبت نام کرد و پس از رئیسی دوم شد. او تا پیش از این رکورد او و قالیباف یکسان بوده اما با نام نویسی برای انتخابات 1400 گوی رقابت را از قالیباف ربود و رکورددار حضور در کارزار انتخابات ریاست جمهوری شد. او یکبار نیز در انتخابات مجلس ششم شکست را پذیرا شد.

محافظت از امام خمینی


رضایی به همراه محمد بروجردی از اعضا تیم حفاظت از امام خمینی ، پس از ورود وی به کشور بودند. پس از وقوع انقلاب 1357 وی از پایه گذاران سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی بود ، همچنین یکی از اعضای هیئت 12 نفره تدوین اساسنامه سپاه پاسداران در زمستان 1357 بشمار می آمد.

فرزند دیگر محسن رضایی ، علی رضائی میرقائد همسر هدی طباطبایی و پدر تنها نبیره امام خمینی (محمد بنیامین رضایی) می باشد ، که در حال حاضر معاون اطلاع رسانی ، پروژهش و امور بین الملل دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام می باشد.

ایشان در حالی در شورای تشخیص با کمک پدر کار می کند که برای انتخابات مجلس شورای اسلامی در سال 1398 توسط شورای نگهبان رد صلاحیت شد.

مرگ احمد رضایی فرزند اولش

احمد رضایی، فرزند ارشد وی، در اولین دوره ی ریاست جمهوری محمد خاتمی به ایالات متحده آمریکا پناهنده شد و با انجام مصاحبه‌هایی جنجال بسیاری در ایران آفرید. چند سال بعد و در آستانه انتخابات ریاست جمهوری دهم، محسن رضایی اعلام کرد فرزندش به ایران برگشته‌است. در 22 آبان 1390 اعلام شد احمد رضایی میرقائد، در هتل گلوریا در شهر دبی به طرز مشکوکی درگذشته‌است.احمد رضایی با استفاده از یک گذرنامه آمریکایی و با نام آمریکایی خود یعنی تام جی اندرسون" وارد دبی شده بود. در بررسی پلیس دبی علت مرگ احمد رضایی مصرف بیش از اندازه از داروی ضد افسردگی اعلام شد.

اما در ایران بازپرس ویژه پرونده بر این نظر بود که وی به دلیل داشتن اطلاعات به قتل رسیده‌است و احتمالاً دستگاه جاسوسی اسرائیل در این میان نقش داشته‌است.

تألیفات


ایران آینده در افق چشم‌انداز، آئین فتح؛ سخنرانی محسن رضایی پیرامون استراتژی جنگ در شرایط کنونی و اهمیت غافلگیری، ایران منطقه ای، چشم انداز ایران فردا، پاسخ به چند پرسش در مورد جنگ ایران و عراق، تئوری ارزش و قیمت، رویارویی سوم و جهان اقتصادی، فدرالیسم اقتصادی و... از جمله آثار اوست.


تصاویر جذاب و دیدنی

صحبت های دکتر محسن رضایی مبارزه با فساد



از سراسر وب
ویدیویی از درد و دل تلخ و غم‌انگیز زهره حمیدی با احسان علیخانی در رابطه با مرگ ناگهانی پسر 27 ساله‌اش/ چه غمی رو تحمل کرده بوده!
جدیدترین عکس هدی زین العابدین و هوتن شکیبا در کنار هم با لباس ست سفید رنگ و زیبا/ انشالله همیشه همین‌قدر پر انرژی باشین!👌
(ویدئو) یک‌دنیا تامل در این جمله حکیمانه کاراکتر محبوب دهه شصتی ها نهفته‌است!
(عکس) کارت عروسی تاریخی و نوستالژیک متعلق به سال 1319
(تصاویر)وزیر امور خارجه پزشکیان در برنامه "محله گل و بلبل" عمو پورنگ!/ عکس دورهمی صمیمانه عراقچی با عوامل از نعیمه نظام دوست تا مرحوم آرش احمدی
(ویدئو) سریال قطب شمال اگه فیلم هندی بود چی میشد؟! خلاقیت یک کاربر برای شوخی با فیلم ایرانی / این طنزو اصلا نباید از دست بدی خداس🤣
(ویدئو) مچ گیری جالب و دیدنی حسین رفیعی توسط مهران مدیری در مسابقه دورهمی (با دقت گوش کنید جالبه!)😁😂
(ویدیو) درخواست جنجالی دختر یک زوج پزشک از مبینا نعمت‌زاده
ابراز احساسات به سبک ایران باستان/ استوری احساسی الناز شاکردوست برای امیر آقایی
فوری!! صدا و سیما بار دیگر داغدار شد!/ زهره حمیدی دردسر های عظیم فوت کرد
اصول مهم ویراستاری تخصصی کتاب چیست؟
آموزش گام به گام نحوه سابمیت مقاله در مجلات ISI (آی اس آی)
پذیرش و چاپ مقاله در مجلات علمی پژوهشی داخلی
چاپ مقاله در مجله (ISI, SCOPUS, ISC, PUBMED و علمی پژوهشی) معتبر+ صفر تا صد+ ویدئو آموزشی
اکسپت فوری مقاله برای دوره دکتری
تبدیل پایان نامه به مقاله
هزینه تبدیل پایان نامه به کتاب + ویدئو آموزشی
استخراج مقاله از پایان نامه کارشناسی ارشد و دکتری و چاپ در مجلات isi، علمی پژوهشی، Scopus + پاورپوینت آموزشی
تعرفه استخراج مقاله از پایان نامه
مراحل سابمیت مقاله + فرم‌های مورد نیاز
پذیرش تضمینی مقاله علمی پژوهشی
پذیرش و چاپ مقاله در مجلات خارجی ISI، SCOPUS، PUBMED، ISC
اکسپت فوری مقاله علمی پژوهشی
پایان نامه خود را چگونه به مقاله تبدیل کنیم؟
چگونه پایان نامه را به کتاب تبدیل کنیم؟
استخراج فوری مقاله از پایان‌نامه برای مجلات ISI با بهترین کیفیت
تعرفه نگارش مقاله از پایان نامه
ترجمه تخصصی کتاب
شبکه مترجمین اشراق
بهترین ترجمه با بهترین مترجم آنلاین + معرفی 8 پلتفرم برتر ترجمه