(ویدئو) چگونه سیب زمینی بوگندو با یک شایعه پراکنی تبدیل به یکی از خوراکی های اصلی امروزه جهانی شد؟!/ تاریخچه این غده زمینی و ماجرای محبوب شدنش در‌جهان!

انتشار 14 مهر 1403

طوطیا نیوز: امروزه سیب زمینی یکی از پر مصرف ترین ماده خوراکی در جهان است. به گونه ای که هرجوره از آن برای درست کردن انواع غذاها استفاده میکنند و یا حتی آنرا به تنهایی سرخ کرده و سرو میکنند. اما چگونه این غده زمینی به ناگهان تبدیل به یک خوراکی پر طرفدار شد؟ در ادامه مشاهده کنید.

(ویدئو) چگونه سیب زمینی بوگندو با یک شایعه پراکنی تبدیل به یکی از خوراکی های اصلی امروزه جهانی شد؟!/ تاریخچه این غده زمینی و ماجرای محبوب شدنش در‌جهان!

به گزارش طوطیا نیوز، سیب‌زمینی برای نخستین بار در حدود 7000 تا 10000 سال پیش در جنوب پرو و شمال غربی بولیوی توسط کشاورزان در اطراف دریاچهٔ تیتیکاکا کاشته شد. کهن‌ترین بقایای غدهٔ سیب‌زمینی که از نظر باستان‌شناسی تأیید شده است در کرانه ساحلی آنکون (مرکز پرو) یافت شده است که دیرینگی آن به 2500 سال پیش از میلاد می‌رسد.

در سال 1750 میلادی کشور پروس همزمان با 3 کشور های فرانسه، ایتالیا و اتریش در جنگ بود و در محاصره کامل قرار گرفته بود؛ از این رو مواد غذایی کافی برای سیر کردن افراد در این کشور وجود نداشت. در نتیجه پادشاه وقت فردریک بزرگ دستور داد تا در مزارع کشور، سیب زمینی را کشت و به مردم عرضه کنند. متاسفانه این سیب زمینی به دلیل ظاهر گل آلود و بوی ناخوشایند و بی مزه بودنش اصلا برای مردم آن زمان جالب نبود. طولی نکشید که پادشاه دستور داد که در باغ های سلطنتی سیب زمینی کشت شود و شایعه پراکنی شود که هیچکس جز پادشاه حق خوردن سیب زمینی را ندارد، همچنین او دستور داد که برای مزارع سیب زمینی نگهبانان 24 ساعته قرار داده شود تا در ظاهر از آن ها محافظت کنند؛ با این وجود که نگهبانی خیلی سر سختی نبوده و به صورت فرمالیته برای تحریک هوس دزدی مردم از آن باغ ها انجام شود.

سیب زمینی

طولی نکشید که مزارع سیب زمینی مورد سرقت قرار گرفته و در بازار های سیاه این خوراکی به قیمت های بالا به فروش رسید؛ عده ای برای سود بیشتر خودشان اقدام به کاشت سیب زمینی به دور از چشم ماموران حکومتی کرده و آنرا در بازار های مختلف به فروش میرسانیدند. این اتفاق باعث شد که در کشور پروس سیب زمینی جزو زنجیره اصلی غذایی مردم شده و به مرور به کشور های همسایه و کم کم در کل اروپا رواج پیدا کرد. بعد ها در زمان فتحعلی خان قاجار این غده زمینی وارد ایران شد و امروزه به پر طرفدار ترین خوراکی جهان تبدیل شده است.

پایگاه خبری طوطیانیوز را در تلگرام دنبال کنید.
دیدگاه ها
  ارسال به دوستان:
نظرات و دیدگاه های کاربران
پربازدیدترین مطالب