دسته بندی ها

اخبار اجتماعی
اخبار حوادث
آموزش و سرگرمی
ویدئو
عکس
بازارگردی
آموزش و سرگرمی /

دوست دارید عادت ماهانه بدون دردی داشته باشید؟/لیست کامل مکمل های مورد نیاز در دوره قاعدگی رو حتما امتحان کن

دوشنبه، 05 شهریور 1403
کد خبر: 42439
طوطیا نیوز:مصرف مکمل ها در دوران قاعدگی از اصولی است که همه خانم ها باید آن را رعایت کنند تا دوره پریودی راحت تری داشته باشند. اما کدام مکمل ها مناسب دوره پریودی هستند؟

به گزارش طوطیا نیوز،مصرف مکمل ها در دوران پریودی همیشه توصیه شده. علائم جسمی روانی و دردهای ناشی از قاعدگی ممکن است، حتی در میانسالی نیز رخ دهد. منشاء علائم سندرم قاعدگی ممکن است عصبی یا جسمی باشند. برای کنترل دردهای عصبی می‌توان از انواع مسکن‌ها و داروهای اپیوئیدی با نظر پزشک استفاده نمود.

به طور کلی می‌توان گفت تمامی خانم‌ها به جز آنهایی که در شرف بارداری هستند یا اختلالات خاصی از قبیل بیماری‌های هورمونی، متابولیک یا … دارند، می‌توانند از مکمل قاعدگی استفاده کنند. این مکمل‌ها با تامین مواد مغذی، مانع از بروز علائم ناشی از کمبود آنها می‌شوند. در مواردی که در شخص کمبود خاصی تشخیص داده شود، بهتر است با مشورت پزشک از مکمل تخصصی مورد نیاز خود استفاده کند.

مکمل آهن

یکی از مهم‌ترین عوارض دوره قاعدگی سنگین با خونریزی‌های شدید، کم خونی است. آنمی ناشی از قاعدگی، در نتیجه کمبود آهن در بدن پدید می‌آید. کمبود آهن در دوران قاعدگی علائمی از قبیل ضعف، سردرد، خستگی، بی حالی و … را تشدید می‌نماید. علاوه بر این در موارد شدید ممکن است، منجر به آمنوره (قطع قاعدگی) گردد. مکمل قاعدگی دارای مقادیر معین آهن، برای تامین آهن از دست رفته در دوران قاعدگی است؛ اما در افراد مبتلا به آنمی با فقر آهن، مصرف مکمل آهن هم به ویژه در دوران قاعدگی توصیه می‌گردد.

اسیدهای چرب امگا 3

اسیدهای چرب امگا3 یکی از مهم‌ترین دسته‌های اسیدهای چرب ضروری محسوب می‌شوند. امگا3 در بدن با مکانیسم‌های خاصی روند التهاب را سرکوب می‌نماید. بنابراین درد و التهاب در زمان قاعدگی را کاهش می‌دهد. کاهش التهاب در دوران قاعدگی از عوارض آن جلوگیری می‌کند. این اسید چرب با بهبود سیستم عصبی، علائم روانی و عصبی را نیز در دوران قاعدگی کنترل می‌کند. بنابراین اسید های چرب امگا3 یکی از اجزای مهم مکمل قاعدگی محسوب می‌شوند.

ویتامین B6

ویتامین B6 (پیریدوکسین) یک ویتامین اساسی در تنظیم خلق و خو است. وجود ویتامین B6 در ترکیب مکمل دوران قاعدگی، منجر به بهبود شرایط روانی در دوره عادت ماهیانه می‌شود. بروز بی‌قراری، عصبانیت، تحریک‌پذیری و افسردگی در دوران قاعدگی رایج است. ویتامین B6 منجر به تنظیم روند ساخت سروتونین می‌شود. سروتونین در بهبود خلق‌و‌خو نقش تاثیرگذاری دارد. بنابراین ویتامین B6 یکی از ترکیبات اساسی مورد نیاز در دوران قاعدگی، جهت کنترل علائم روانی است.

ویتامین D

ویتامین D یکی از موثرترین ویتامین‌ها برای تنظیم سطوح هورمونی در بدن است. کنترل هورمون‌ها از طریق مصرف مکمل قاعدگی، از تشدید علائم در این دوره جلوگیری می‌کند. علاوه بر این ویتامین D دارای اثرات ضد التهابی است. کاهش التهاب در تخفیف دردهای قاعدگی و کاهش علائم سندروم PMS اهمیت دارد. در خانم‌های مبتلا به کمبود ویتامین D، علائم قاعدگی با شدت بالاتری بروز می‌کند. بنابراین مصرف مکمل ویتامینD + کلسیم، در کنار مکمل‌های قاعدگی در این افراد توصیه می‌شود.

ویتامین E

به طور کلی ویتامین E یکی از مهم‌ترین ویتامین‌ها با خواص ضد التهابی محسوب می‌شود. کنترل التهاب در دوران قاعدگی اهمیت فراوانی دارد. بسیاری از دردهای قاعدگی ناشی از ایجاد شرایط التهابی در بدن هستند، لذا سرکوب واکنش‌های التهابی، درد را کاهش می‌دهد و در نتیجه باعث احساس راحتی و آرامش بیشتری در دوران قاعدگی می‌شود.

مکمل‌های حاوی منیزیم

برای کنترل علائمی از قبیل نفخ، احتباس مایعات و درد، مصرف مکمل منیزیم می‌تواند کمک کننده باشد. منیزیم در برخی از مکمل‌های قاعدگی وجود دارد؛ اما شواهد کافی برای ضرورت مصرف آن در دوران قاعدگی موجود نیست. درواقع در مبتلایان به کمبود منیزیم، مصرف این مکمل، ممکن است موثر باشد. توجه به این نکته ضروری است که مکمل منیزیم در برخی موارد داری عوارض جانبی مانند اسهال یا ناراحتی معده و تغییر فشار خون است.

مکمل کلسیم

بررسی‌ها نشان داده است افرادی که علائم سندرم قاعدگی را دارند، اغلب کلسیم کافی از رژیم غذایی خود دریافت نمی‌کنند. سطح کلسیم همچنین در طول چرخه قاعدگی خانم‌ها تغییر می‌کند. یک منبع تحقیقاتی بالینی در سال 2017 نشان داد که مصرف قرص کلسیم به کاهش برخی از علائم مانند نفخ و خستگی کمک می‌کنند. علاوه بر این، محققان نتیجه گرفتند که مکمل کلسیم برای کاهش علائم روانشناختی از جمله غم، نوسانات خلقی و اضطراب این دوران نیز مؤثر است.

مکمل حاوی تمشک (زغال اخته)

Chasteberry یا تمشک (خانواده زغال اخته) یکی از مکمل‌های متداول برای سلامت باروری زنان است. بررسی مزایای آن در دستگاه تولید مثل زن در سال 2013 نشان می‌دهد که مصرف این مکمل گیاهی، مزایای بسیاری برای افراد مبتلا به سندرم قاعدگی فراهم می‌کند. این مکمل ها را می توان یکی از مؤثرترین مکمل‌های دوران قاعدگی دانست. این مکمل‌ها به ویژه برای بهبود علائم جسمی از جمله نفخ، درد سینه و سردرد مفید است. حتی به نظر می‌رسد که برای این علائم، در مقایسه با فلوکستین (یک داروی ضد افسردگی)، بهتر عمل می کند.

مکمل روغن گل مغربی

روغن به دست آمده از گل مغربی، سرشار از امگا 6 است و منبعی غنی از گاما لینولنیک اسید به شمار می‌رود. از این رو مصرف آن به شکل مکمل در کاهش علائم سندروم پیش از قاعدگی نظیر افسردگی، نفخ، تحریک‌پذیری، درد سینه و … بسیار مؤثر است.

مکمل گیاهی حاوی عصاره پنج انگشت

گیاه پنج انگشت قادر است با مهار ترشح پرولاکتین و تأثیر بر روی مرکز ترشح LH و FSH، یعنی هیپوفیز، از افزایش ناگهانی این هورمون‌ها و در نتیجه افزایش غیر عادی استروژن در بدن زنان جلوگیری کند. بنابراین با مصرف این مکمل، قبل از قاعدگی تغییر حالات فیزیکی و روحی کمتر و قابل تحمل‌تر خواهد بود.

مکمل گیاهی حاوی عصاره رازیانه

رازیانه حاوی استروژن گیاهی است که همان هورمون زنانه محسوب می‌شود. از این رو مصرف آن در رفع اختلالات قاعدگی نظیر تاخیر در قاعدگی، قطع قاعدگی یا برخی اختلالات تخمدان مفید است و باعث برقراری قاعدگی می‌شود. همچنین به دلیل اثر ضد اسپاسم، این گیاه در کاهش دردهای قاعدگی و دردهای گوارشی نیز می‌تواند استفاده شود.



ویدیویی از درد و دل تلخ و غم‌انگیز زهره حمیدی با احسان علیخانی در رابطه با مرگ ناگهانی پسر 27 ساله‌اش/ چه غمی رو تحمل کرده بوده!
جدیدترین عکس هدی زین العابدین و هوتن شکیبا در کنار هم با لباس ست سفید رنگ و زیبا/ انشالله همیشه همین‌قدر پر انرژی باشین!👌
(ویدئو) یک‌دنیا تامل در این جمله حکیمانه کاراکتر محبوب دهه شصتی ها نهفته‌است!
(عکس) کارت عروسی تاریخی و نوستالژیک متعلق به سال 1319
(تصاویر)وزیر امور خارجه پزشکیان در برنامه "محله گل و بلبل" عمو پورنگ!/ عکس دورهمی صمیمانه عراقچی با عوامل از نعیمه نظام دوست تا مرحوم آرش احمدی
(ویدئو) سریال قطب شمال اگه فیلم هندی بود چی میشد؟! خلاقیت یک کاربر برای شوخی با فیلم ایرانی / این طنزو اصلا نباید از دست بدی خداس🤣
(ویدئو) مچ گیری جالب و دیدنی حسین رفیعی توسط مهران مدیری در مسابقه دورهمی (با دقت گوش کنید جالبه!)😁😂
(ویدیو) درخواست جنجالی دختر یک زوج پزشک از مبینا نعمت‌زاده
ابراز احساسات به سبک ایران باستان/ استوری احساسی الناز شاکردوست برای امیر آقایی
فوری!! صدا و سیما بار دیگر داغدار شد!/ زهره حمیدی دردسر های عظیم فوت کرد
اصول مهم ویراستاری تخصصی کتاب چیست؟
آموزش گام به گام نحوه سابمیت مقاله در مجلات ISI (آی اس آی)
پذیرش و چاپ مقاله در مجلات علمی پژوهشی داخلی
چاپ مقاله در مجله (ISI, SCOPUS, ISC, PUBMED و علمی پژوهشی) معتبر+ صفر تا صد+ ویدئو آموزشی
اکسپت فوری مقاله برای دوره دکتری
تبدیل پایان نامه به مقاله
هزینه تبدیل پایان نامه به کتاب + ویدئو آموزشی
استخراج مقاله از پایان نامه کارشناسی ارشد و دکتری و چاپ در مجلات isi، علمی پژوهشی، Scopus + پاورپوینت آموزشی
تعرفه استخراج مقاله از پایان نامه
مراحل سابمیت مقاله + فرم‌های مورد نیاز
پذیرش تضمینی مقاله علمی پژوهشی
پذیرش و چاپ مقاله در مجلات خارجی ISI، SCOPUS، PUBMED، ISC
اکسپت فوری مقاله علمی پژوهشی
پایان نامه خود را چگونه به مقاله تبدیل کنیم؟
چگونه پایان نامه را به کتاب تبدیل کنیم؟
استخراج فوری مقاله از پایان‌نامه برای مجلات ISI با بهترین کیفیت
تعرفه نگارش مقاله از پایان نامه
ترجمه تخصصی کتاب
شبکه مترجمین اشراق
بهترین ترجمه با بهترین مترجم آنلاین + معرفی 8 پلتفرم برتر ترجمه