دسته بندی ها

اخبار اجتماعی
اخبار حوادث
آموزش و سرگرمی
ویدئو
عکس
بازارگردی
اخبار اجتماعی /

کشف یک کهربای حیرت‌انگیز و فوق العاده زیبا عاشقانه‌ای 38 میلیون ساله از دو موریانه!/قطعه ای نادر و کمیاب!

پنجشنبه، 02 فروردین 1403
کد خبر: 31963
طوطیا:38 میلیون سال قبل، مقداری صمغ از یک درخت ماقبل تاریخی جدا می‌شود و بر روی زمین می‌چکد؛ درست در جایی که دو موریانۀ نر و ماده در حال نشان دادن یک رفتار عاشقانه بوده‌اند؛ آن صمغ به تدریج سخت می‌شود و قاب عاشقانه دو موریانه را در درون خودش ابدی می‌کند.

به گزارش طوطیانیوز: محققان اخیرا یک قطعه نادر کهربا یافته‌اند که دو موریانۀ نر و ماده را ظاهرا در لحظاتی پیش از شروع جفت‌گیری‌شان در خود حفظ کرده است؛ آن هم به مدت بیش از 38 میلیون سال!این کهربا یا صمغِ فسیل‌شده، قدیمی‌ترین و تنها نمونه باقی‌مانده از موریانه‌های نوع Electrotermes affinis را در خود جای داده است و نشان می‌دهد که این حشرات منقرض شده احتمالاً همان رفتار جفت‌گیری موریانه‌های امروزی را داشته‌اند.

بر اساس بیانیه‌ای که توسط موسسه علم و فناوری اوکیناوا در ژاپن منتشر شده، آلش بوچک، رئیس آزمایشگاه همزیستی حشرات در آکادمی علوم جمهوری چک، این کهربا را در یک فروشگاه آنلاین فسیلی دید و فورا به اهمیت آن پی برد.

بوچک گفت: «فسیل‌های موریانه بسیار رایج هستند، اما این قطعه منحصربه‌فرد بود زیرا حاوی یک جفت است. من صدها فسیل را با موریانه‌های محصور دیده‌ام، اما هرگز یک جفت را مشاهده نکرده‌ بودم».

در این مورد، فسیل کهربا از معدنی در کالینینگراد روسیه به دست آمده است. حباب‌های موجود در کهربا قسمت خلفی شکم موریانه‌ها را پوشانده بود، بنابراین تیم تحقیق از یک تکنیک تصویربرداری سه بعدی به نام میکروتوموگرافی اشعه ایکس برای بررسی داخل فسیل و شناسایی آنها به عنوان نر و ماده استفاده کردند.

این دو موریانه کاملا در کنار هم حفظ شده‌اند و دهان موریانۀ ماده با شکم نر در تماس است. تماس نزدیک سر و شکم بخشی از یک رفتار رایج پیش از جفت‌گیری در موریانه‌ها است؛ رفتاری که به «دویدن پشت سر هم» نیز معروف است.

این موریانه‌های باستانی نیز احتمالاً قبل از تماس با صمغ درخت، در یک خط مستقیم به دنبال هم راه می‌رفته‌اند و فرو افتادن قطرۀ صمغ بر روی آن‌ها، حالتشان را تا حدی تغییر داده است.



از سراسر وب
عکس دامادی رضا اسدی، بازیکن تیم سپاهان، و همسرش/نگاه های عاشقانه اسدی به همسرش
(تصاویر) 6 تا از خیره کننده ترین حلقه های ازدواج مشهور جهان که نظیرش را هرگز ندیده اید/ از پریسلی تا ملکه زیبای موناکو
(تصاویر) 12 تا از باورنکردنی ترین مراسم کشورهای مختلف جهان که بسیار پرطرفدارن/ نظرتون درباره مراسم پرتاب گوجه چیه؟😄
(عکس) کافه گردی پارسا پیروزفر، بهنام سریال "در انتهای شب"، و پریناز ایزدیار/ چه کافه دلباز و سرسبزی هم هست
(ویدئو) خاطرات شنیدنی عادل فردوسی پور از برنامه 90 و سیروان خسروی/ سیروان کیه دیگه؟!/ با حضور محمدبحرانی (صداپیشه جناب خان)
(تصاویر) 16 حیوان خارق العاده با دو سر که تا بحال ندیده اید/مار دوسر دیده بودیم ولی گنجشک !
(ویدیو) سوال عجیب مهران مدیری از جواد رضویان در برنامه دورهمی و پاسخ هوشمندانه رضویان/ تا حلا شده بخوای خفه م کنی/ مهره مار که میگن ایشون داره😂
تصاویر نوستالژیک از پژمان جمشیدی و کبریت های دهه شصتی/من از کبریت های خاموش بعد از جنگ آمدم
(عکس) نگاهی بر مانتوی شیک و خیره کننده ی هدی زین العابدین، ماهی سریال "در انتهای شب"، با گلدوزی های سنتی
گزارش تصویری علی ضیا از دورهمی پرانرژی چهره های شاخص سینما و تلویزیون / وقتی آقای واحدی و آقای قناد مجلسو دست میگیرن، کودک درون همه فعال میشه🤣
(ویدیو) عاشقانه فوق جذاب و دهه 60 الیکا عبدالرزاق و پوریا پورسرخ در میانه جنگ و موشک باران/ خودم که عاشق مقنعه سر کردن الیکا شدم😂
(تصاویر) آیا میدانید کدام گیاهان برایتان خوش شانسی میاورند!/ 9 گیاه آپارتمانی که خوش یمن هسنتد را شناسید... | شما درخت پول تو خونتون دارید؟
(ویدئو) 11 تا از عجیب ترین توالت های جهان
(عکس) اولین تصویر منتشر شده از دسته گل عروسی شیک و جذاب همسر باسلیقه سپند امیر سلیمانی"مونا کرمی" / چقدر رنگ ملیح و زیبایی داره
(تصاویر) نگاهی به استایل مردانه و ساده حرص درارترین مرد این روزها/ پارسا پیروزفر، ثابت کرد هرچی مسن تر جذابتر !
(ویدیو) غوغای صدای بینظیر استاد علی نصیریان در دورهمی پیشکسوتان تمام حاضران را شگفت زده کرد/ ماشالله با صدای گرمشون به ترانه "امشب شب مهتابه" روح جدیدی بخشیدن👌
پارافریز تخصصی متن
ویرایش تخصصی نیتیو
ترجمه تخصصی مقاله
دارالترجمه رسمی ترکی استانبولی
دارالترجمه رسمی آنلاین
آموزش گام به گام نحوه سابمیت مقاله در مجلات ISI (آی اس آی)
پذیرش و چاپ مقاله در مجلات علمی پژوهشی داخلی
چاپ مقاله در مجله (ISI, SCOPUS, ISC, PUBMED و علمی پژوهشی) معتبر+ صفر تا صد+ ویدئو آموزشی
اکسپت فوری مقاله برای دوره دکتری
مراحل تالیف و چاپ کتاب
تبدیل پایان نامه به مقاله
تعرفه استخراج مقاله از پایان نامه
سابمیت مقاله چیست؟
چاپ فوری مقالات علمی پژوهشی