دسته بندی ها

اخبار اجتماعی
اخبار حوادث
آموزش و سرگرمی
ویدئو
عکس
بازارگردی
آموزش و سرگرمی / بیوگرافی /

زندگینامه شخصی و سیاسی آیت الله هاشمی رفسنجانی /داماد های اولین رئیس مجلس ایران چه کسانی هستند؟/ +فیلم و عکس‌های جذاب و دیدنی

دوشنبه، 01 مرداد 1403
کد خبر: 39560
طوطیانیوز: اکبر هاشمی بهرمانی (3 شهریور 1313 – 19 دی 1395) معروف به اکبر هاشمی رفسنجانی، روحانی و سیاستمدار ایرانی بود. او نخستین رئیس مجلس شورای اسلامی و چهارمین رئیس‌جمهور ایران بود. هاشمی، پس از خرداد 1360 و خلع بنی‌صدر، به عنوان نمایندهٔ سید روح‌الله خمینی، در شورای عالی دفاع، فرماندهی نیروهای مسلح و جنگ را بر عهده داشت.
فهرست []

بیوگرافی کلی


نام : اکبر

نام خانوادگی : هاشمی بهرمانی(معروف به رفسنجانی)

متولد : 3 شهریور 1313 شهرستان رفسنجان

فوت : 19 دی 1395

تحصیلات :علوم دینی حوزوی

حرفه : در قید حیات نیستند

زندگی شخصی آیت الله اکبر هاشمی رفسنجانی


اکبر هاشمی رفسنجانی در سوم شهریور 1313 (برابر با 24 اوت 1934) در روستای بهرمان شهرستان رفسنجان و در خانواده‌ای نسبتاً ثروتمند به دنیا آمد. ریشه و تبار خانوادگی او به بالاگِریوِه لرستان می‌رسد.او یکی از 8 فرزند میرزاعلی هاشمی بهرمانی و ماه‌بی‌بی صفریان بود. پدرش با اندکی تحصیلات حوزوی از باغ‌داران و تاجران پسته بهرمان از توابع بخش نوق رفسنجان بود.

هاشمی رفسنجانی سه خواهر به نام های طیبه، طاهره و صدیقه و چهار برادر به نام های محمود، قاسم، احمد و محمد دارد.

زندگی شخصی و ازدواج آیت اکبر هاشمی رفسنجانی


در سال 1337 با عفت مرعشی که دختری از خانواده روحانی و از نوادگان سید محمد کاظم طباطبایی یزدی است ازدواج نمود.

فرزندان آیت الله رفسنجانی



هاشمی رفسنجانی پنج فرزند به ترتیب به نام‌های فاطمه، محسن، فائزه، مهدی و یاسر است.

از بین دختران او تنها فائزه هاشمی وارد سیاست شد و یک بار نمایندهٔ مجلس شورای اسلامی شد. فاطمه هاشمی از ابتدای تأسیس بنیاد امور بیماری‌های خاص ریاست آن را برعهده دارد و محسن هاشمی رئیس سابق مترو تهران بوده‌است و سپس معاون عمرانی دانشگاه آزاد اسلامی گردید. مهدی هاشمی نیز مسئولیت‌هایی مانند ریاست سازمان بهینه‌سازی مصرف سوخت و ریاست مرکز تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی را برعهده داشته‌است.

دامادهای اکبر هاشمی رفسنجانی


دو دختر او با دو پسر حسن لاهوتی اشکوری امام جمعه سابق رشت و از دوستان او در زندان، (که یکی پزشک و دیگری دندان‌پزشک است) ازدواج کردند.

شخصیت علمی و فرهنگی آیت الله اکبر هاشمی رفسنجانی


تحصیل


ایشان یکی از 9 فرزند میرزاعلی هاشمی بهرمانی و ماه بی‌بی صفریان است. پدرش با اینکه تحصیلات حوزوی داشت، از باغداران و کشاورزان منطقه بود. نام خانوادگی «هاشمی» برای خانواده ایشان، با آن‏ که سیّد نیستند، به این دلیل انتخاب شده که نام جدّ پدری شان «هاشم» بوده است که در سرتا سر منطقه، املاک و امکانات زیادی داشته است. اکبر هاشمی تحصیلات را، از سن 5 سالگی در مکتب خانه آقا سید حبیب آغاز نمود و در مکتبخانه «زن ملا عبدالله» ادامه داد، اما در 14 سالگی به خاطر ظرفیت‌های کم و امکانات محدود روستا و با هدف ادامه تحصیل در حوزه علمیه، آهنگ مهاجرت به قم نمود. استادان وی در حوزه علمیه قم سید حسین طباطبایی بروجردی، روح‌الله خمینی، سید محمد محقق داماد، محمدرضا گلپایگانی، سید محمدکاظم شریعتمداری، سیدشهاب‌الدین نجفی مرعشی، سیدمحمدحسین طباطبائی، نعمت‌الله صالحی نجف آبادی و حسین‌علی منتظری بوده‌اند.


آغاز کارهای فرهنگی


بعد از کودتای 28 مرداد 1332 و سقوط دولت قانونی و حصر دکتر محمد مصدق در احمد آباد مستوفی،هاشمی رفسنجانی که در جریان مسایل کلی و جزئی جامعه قرار گرفته بود، به خوبی درک کرد که درمان بسیاری از درد‌ها، آگاهی عمومی جامعه و به خصوص خواص، از برنامه‌های مشترک استعمار و استبداد برای بسط بستر جهل و اشاعه خرافات و فراگیری بی خبری است. در روزگاری که مطالعه روزنامه و نشریه، به عنوان سوغات غرب، برای طلبه‌ها، مانند بسیاری از مظاهر تجدد، چون بلندگو و رادیو، عیب بود، دست به انتشار نشریه‌ای با عنوان «مکتب تشیع» زد که در سراسر کشورپیش فروش می شد.

همزمان با تحقیق برای نگارش مقاله جهت درج در نشریه، به دو موضوع از همکاری استبداد و استعمار، یعنی موضوع فلسطین و عقب ماندگی ایران رسید که پایه‌های دو کتاب ماندگار در تاریخ ایران و اسلام شد. دو کتاب با عناوین «سرگذشت فلسطین» و «امیر کبیر» که هر دو با مقدمه هایی، چون «کارنامه سیاه استعمار» و «قهرمان مبارزه با استعمار» چنان آب در خوابگاه مورچگان داخلی و خارجی ریخت که زندان‌ها و شکنجه‌های عجیب و غریب مترجم و نویسنده کتاب ها، یعنی آیت الله هاشمی رفسنجانی را به همراه داشت. دو کتابی که امام خمینی خواندن آن‌ها را به مراجع، علما و طلبه‌های حوزه‌های علمیه توصیه می‌نمود و دکتر مصدق با بیان این جمله که «از کتاب سرگذشت فلسطین بسیار استفاده نمودم و حیفم آمد که این کتاب در گوشه‌ای بماند و مورد استفاده قرار نگیرد.» برای خرید آن چک می‌کشد تا «ز. آن بیشتر ابتیاع فرمایند و آن را در معرض استفاده عموم قرار دهند.»


دوران مبارزه پیش از انقلاب


هاشمی پیش از انقلاب، یکی از مخالفان برنامه‌های نوگرایانه شاه (انقلاب سفید) شناخته می‌شد. با تبعید امام خمینی، رفسنجانی در ایران ماند و مخالفت‌هایش با این برنامه‌ها افزایش یافت. این مخالفت‌ها سرانجام به دستگیری و زندانی شدن او منجر شد. اگرچه در بعد فردی عمده فعالیت مبارزاتی وی پیش از انقلاب را سخنرانی‌های مختلف و کارهای انتشاراتی تشکیل می‌دادند. ولی امام خمینی در دوران تبعید، نقش مدیر مالی مبارزات انقلاب و نیز ارتباط با سایر گروه‌های انقلابی را نیز بر عهده وی گذاشته بود.


سال‌های اول انقلاب


پس از پیروزی انقلاب او یکی از اعضای شورای انقلاب اسلامی شد. او از بدو تشکیل این شورا، یکی از قدرتمندترین چهره‌های آن بود. همچنین او مدتی معاونت و سپس سرپرستی وزارت کشور را بر عهده گرفت. او یکی از 28 عضو اولیه و مؤسس جامعه روحانیت مبارز (یک تشکل راست‌گرای سنتی) و همچنین یکی از اعضای مؤسس حزب جمهوری اسلامی در سال اول پس از انقلاب اسلامی بود.


ریاست مجلس شورای اسلامی


نخستین قانون انتخابات پس از انقلاب با مشارکت هاشمی رفسنجانی تدوین شد و پس از برگزاری اولین انتخابات مجلس از حوزه انتخابیه تهران به مجلس راه یافت و با آغاز کار مجلس در 7 خرداد 1359 اولین رئیس مجلس شورای اسلامی ایران بعد از انقلاب شد در بهار سال 1360 در عزل ابوالحسن بنی‌صدر از فرماندهی کل قوا و سپس تصویب طرح عدم کفایت سیاسی او نقشی تعیین‌کننده داشت.

هاشمی در دوران جنگ ایران و عراق


هاشمی پس از عزل بنی صدر و کشته شدن مصطفی چمران در اواخر خرداد 1360 به عنوان نماینده رهبر در شورای عالی دفاع، فرماندهی نیروهای مسلح را برعهده داشت. وی همچنین رپیس مجلس، امام جمعه موقت تهران و جانشین فرمانده کل قوا در ماه‌های پایانی جنگ بود.

ترور نافرجام اکبر هاشمی رفسنجانی


ترور نافرجام اکبر هاشمی رفسنجانی، واقعه‌ای بود که در شب 4 خرداد 1358 روی داد که طی آن اکبر هاشمی رفسنجانی در داخل منزلش توسط عاملین گروه فرقان مورد اصابت گلوله قرار گرفت و از ناحیهٔ کبد مجروح شد، هرچند به تدبیر همسر وی (عفت مرعشی)، گلوله‌های شلیک شده آسیب جدی به او وارد نکرد.

ریاست جمهوری


به دو دوره ریاست جمهوری اکبر هاشمی رفسنجانی در ایران «دوران سازندگی» اطلاق می‌شود که مشتمل بر دولت‌های پنجم و ششم نظام جمهوری اسلامی ایران می‌باشد که آغاز فعالیت آن 12 مرداد 1368 و پایان فعالیت 12 مرداد 1376 می‌باشد. اجرای اولین برنامه پنج ساله توسعه اقتصادی بعد از انقلاب در این دولت انجام گرفت. سیاست باز اقتصادی و وضع قوانین ضد انحصار از جمله اقدامات مؤثر وی بوده‌است. از مهم‌ترین دغدغه‌های پیش روی این دولت بازسازی کشور بعد از جنگ هشت ساله دشوار بود که ویرانه‌های زیادی را بر جای گذاشته بود و نیاز بود در اسرع وقت بازسازی شوند. به همین منظور هاشمی در وزارتخانه‌های اقتصادی دولت از وزیران با گرایش تکنوکراتی بهره جست. همچنین هاشمی تصمیم گرفت سهم بودجهٔ پروژه‌های عمرانی را به‌طور چشمگیری نسبت به سایر فعالیت‌های دولت بیشتر در نظر بگیرد.

فعالیت ها


  1. عضو شورای 5 نفره انقلاب
    عضو کمیته حل مشکل سوخت
    عضو کمیته استقبال از امام
    عضوشورای فقهی و از موسسین حزب جمهوری
    عضو و موسس جامعه روحانیت مبارز
    سرپرست وزارت کشور
    نماینده مردم تهران در دوره‌های اول تا سوم مجلس شورای اسلامی
    رئیس مجلس شورای اسلامی
    امام جمعه موقت تهران از سال 1360 تا 1388
    نماینده امام در شورای عالی دفاع
    سخنگوی شورای عالی دفاع
    فرمانده دفاع مقدس ازسال 1362
    جانشین فرماندهی کل قوا
    نماینده مردم تهران در دوره‌های اول تا پنجم مجلس خبرگان رهبری
    نایب رئیس مجلس خبرگان در پنج دوره
    رئیس مجلس خبرگان رهبری در دوره چهارم
    رئیس جمهور دوره‌های پنجم و ششم
    عضو هیات موسس دانشگاه آزاد اسلامی
    عضو هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی
    رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام از سال 1368 تا 1395
    خانواده


مرگ و خاک‌سپاری

هاشمی رفسنجانی در حال شنا در استخر کوشک متعلق به مجمع تشخیص مصلحت نظام واقع در نزدیکی مجموعه سعدآباد در روز یکشنبه 19 دی 1395 دچار عارضه قلبی شد. و عملیات احیا توسط محافظان حاصلی نداشت و وی در ساعت 18:20 آن روز با علائم ایست قلبی و در شرایطی که علائم حیاتی نداشت، به بیمارستان شهدای تجریش منتقل شد. مراحل احیای قلبی برای وی انجام شد؛ اما تلاش بیش از یک ساعته احیای وی ناموفق ماند و ساعت 19:30 دقیقه همان روز در 82 سالگی مرگ وی اعلام گردید.

پیکر او پس از اقامه نماز میت توسط سید علی خامنه‌ای رهبر ایران در دانشگاه تهران در 21 دی 1395، از خیابان انقلاب تهران تا حرم سید روح‌الله خمینی تشییع و در آنجا به خاک سپرده شد. مراسم چهلمین روز مرگ وی در عصر پنجشنبه 28 بهمن 1395 در آرامگاه سید روح‌الله خمینی برگزار شد.

اینستاگرام اکبر هاشمی رفسنجانی


آیت الله اکبر هاشمی رفسنجانی در اینستاگرام از طریق صفحه خود با نام کاربری hashemirafsanjani_ir با مخاطبان خود در ارتباط است.

تصاویر جذاب و دیدنی

مستندی از آیت الله هاشمی رفسنجانی



از سراسر وب
(تصاویر) 9 تا از جذاب ترین بازیگران مرد ایرانی از نظر گوگل/ اصلا باورتون نمیشه کی نفر اول شده/ اصلا اصلا هم باورتون نمیشه گلزار و شهاب حسینی چندم شدن
(ویدیو) سام درخشانی تمام رازهای مگوی زندگی شخصی‌اش را لو داد/ همکلاسی‌هاش بهش میگفتن فریبکار دوستداشتنی/ اگه گفتین به پارسا پیروزفر چه لقبی داده بودن؟
(ویدئو) حضور سرزده دکتر پزشکیان در محل کار سابقش بدون تشریفات و واکنش جالب رئیس مجلس، محمدباقر قالیباف
(ویدیو) حال پذیرایی پرنور و دلباز خانه کمند امیرسلیمانی با پنجره های بزرگ، پرده های توری، ملبمان سبز پاستیلی و تراس پر از گل و باصفا/ پرده‌هاشونو چه شیک و خاص نصب کردن!
(تصویر)دلخراش ترین عکس که یک ایرانی را بهترین عکاس سال 2023 کرد!/در هر جا هنر یک ایرانی میدرخشد
تصویر جگرسوز از آخرین بوسه‌ی نسرین مقانلو، عمره سریال "مختارنامه"، به پیکر بی‌جان پسر جوانش، ارشیا
(تصاویر) خلاقیت عجیب و وحشت انگیز در طراحی کیف‌ های مجلسی زنانه با الهام از چهره انسان!
(تصاویر)معروف ترین رکوردهای ایرانیان در کتاب گینس!
(عکس) گوشه ای از خانه پدری الناز ملک، بازیگر چشم‌رنگی سریال "زخم کاری"، با مبلمان قرمز و پرده های سبز/ چه خونه باصفا و خوش آب و رنگی
(تصاویر)خاص ترین و نادرترین رنگ پوست ها در جهان!/چه چهره های خاصی هم دارن
(تصاویر) 12 تا از منحصر بفرد‌ترین دیزاین‌‌های پلوی ایرانی که سفره غذاتون رو مجلسی و شیک جلوه میده/ دست و پنجه‌ی بانوان ایرانی طلا
خوشگذرانی سهیلا منصوریان در آب های آزاد کیش / وقتی دختران سرزمین مان ناخدای زندگی خود باشند نام قهرمان ایران در همان جا میدرخشد !
(عکس) کد مورس همستر 1 مرداد+ آموزش دریافت یک میلیون سکه رایگان در برنامه فقط تا ساعت 22 دوشنبه 1 مرداد
(ویدیو) زیباترین نگاه‌های عاشقانه پارسا پیروزفر و هدی زین العابدین، بهنام و ماهی سریال "در انتهای شب"/ سکانس پایانی سریال "در انتهای شب"
پارافریز تخصصی متن
ویرایش تخصصی نیتیو
ترجمه تخصصی مقاله
دارالترجمه رسمی ترکی استانبولی
دارالترجمه رسمی آنلاین
آموزش گام به گام نحوه سابمیت مقاله در مجلات ISI (آی اس آی)
پذیرش و چاپ مقاله در مجلات علمی پژوهشی داخلی
چاپ مقاله در مجله (ISI, SCOPUS, ISC, PUBMED و علمی پژوهشی) معتبر+ صفر تا صد+ ویدئو آموزشی
اکسپت فوری مقاله برای دوره دکتری
مراحل تالیف و چاپ کتاب
تبدیل پایان نامه به مقاله
تعرفه استخراج مقاله از پایان نامه
سابمیت مقاله چیست؟
چاپ فوری مقالات علمی پژوهشی
پذیرش و چاپ مقاله علمی پژوهشی در کمترین زمان
مراحل اکسپت مقاله