دسته بندی ها

اخبار اجتماعی
اخبار حوادث
آموزش و سرگرمی
ویدئو
عکس
بازارگردی
آموزش و سرگرمی / بیوگرافی /

زندگینامه سیاسی و شخصی رئیس سابق بانک مرکزی / عبدالناصر همتی کیست و با آیت الله هاشمی رفسنجانی چه نسبتی دارد؟ /+ فیلم و عکس‌های جذاب و دیدنی

دوشنبه، 11 تیر 1403
کد خبر: 38004
طوطیانیوز: عبدالناصر همتی متولد 1336 در شهر کبودرآهنگ، استان همدان است. وی مشهور به پدر بیمه خصوصی ایران و مدیر ارشد اقتصادی و سیاسی ایرانی است. او دکترای اقتصاد دارد و اکنون استاد دانشگاه تهران و کارشناس رسمی دادگستری در امور سرمایه‌گذاری، پولی و اعتباری است. همتی رئیس سابق کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران است.

بیوگرافی کلی عبدالناصر همتی


نام : عبدالناصر

نام خانوادگی : همتی

متولد : 20 فروردین 1336 در همدان

تحصیلات : دکترای اقتصاد

حرفه : اقتصاد و سیاست

زندگی شخصی عبدالناصر همتی


عبدالناصر همتی متولد 1336 در شهر کبودرآهنگ در استان همدان است. وی مشهور به پدر بیمه خصوصی ایران و مدیر ارشد اقتصادی و سیاسی ایرانی است. او دکترای اقتصاد دارد و اکنون استاد دانشگاه تهران و کارشناس رسمی دادگستری در امور سرمایه‌گذاری، پولی و اعتباری و پیش از این رئیس کل بانک مرکزی ایران بوده است.

همتی به مدت 5 سال در زمان ریاست جمهوری حسن روحانی عضو کمیته اقتصادی شورای عالی امنیت ملی بود. او برای پنج سال پیاپی مدیریت بیمه اتکایی آسیا را برعهده داشته‌ است. همتی از معدود مدیران ایرانی بوده که در دولت‌های سازندگی و اصلاحات سمت‌های مهمی داشته‌ است.

زندگی شخصی و ازدواج عبدالناصر همتی


در مورد زندگی شخصی عبدالناصر همتی هم باید گفت که وی در سن 26 سالگی در سال 1363 با سپیده شبستری که کرمانی بود ازدواج کرده که شایع شده بود از نزدیکان و اقوام علی اکبر هاشمی رفسنجانی یا بهتر بگوییم یکی از برادران وی است، ادعایی که توسط همتی و همسرش تکذیب شده است. حاصل ازدواج این دو سه فرزند است: دو پسر که در رشته معماری تحصیل کرده اند و یک دختر که متخصص کودکان است.

شایعاتی مبنی بر سکونت فرزندان عبدالناصر همتی در خارج از کشور منتشر شده بود که وی این موضوع را تکذیب کرده و مدعی شده تمام فرزندانش در داخل ایران زندگی می کنند. عبدالناصر همتی یک اصلاح طلب به شمار آمده و به گفته خودش در اوایل دهه هفتاد به حزب تازه تاسیس کارگران سازندگی پیوست که به تازگی توسط آیت الله هاشمی رفسنجانی تاسیس شده بود.

به گفته خودش، وی بعد از مدت کوتاهی از این حزب خارج شده است. همسر آقای همتی در یک مصاحبه تلویزیونی مدعی شده بود که آیت الله هاشمی رفسنجانی دو بار به آقای روحانی توصیه کرده بود که آقای همتی را به مقام ریاست بانک مرکزی منصوب کند.

سوابق کاری و تحصیلی عبدالناصر همتی


میزان تحصیلات


در مورد تحصیلات عبدالناصر همتی باید گفت که وی مدرک کارشناسی اقتصاد خود را از دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران در سال 1357 کسب کرده و در سال 1366 مدرک کارشناسی خود را در همین رشته و از همان دانشگاه کسب کرد. او در سال 1372 دکترای علوم اقتصادی خود را دریافت کرد و موضوع تز دکترای او نیز «مدل تحلیلی قیمت نفت» بود.

او پس از کسب مدرک دکترا در دروس اقتصاد کلان و اقتصاد انرژی در دانشگاه تهران و با مدرک استادیاری تدریس کرده است. همتی به ادعای خودش دوره های حسابرسی پیشرفته و مطالعات اقتصاد را به ترتیب در موسسه کوپرز اند لیبراند و لندن گذرانده است و از برخی از تالیفات ایشان می توان به کتاب های «اقتصاد کلان، مقدمه‌ای بر سیاست‌های پولی و مالی»، «توسعه اقتصادی»، «اقتصاد نفت»، «اقتصاد انرژی» و «مشکلات اقتصادی جهان سوم» اشاره کرد.

مدیر پخش اخبار صدا و سیما


در سال 1359 و در سن 23 سالگی به عنوان مدیر پخش اخبار صدا و سیما شروع به کار کرد و تا سال 1373 در این سازمان مشغول فعالیت بود.

معاون سیاسی سازمان صدا و سیما


همتی از سال 1368 تا 1373 عهده‌دار معاونت سیاسی این سازمان بود.

عبدالناصر همتی در عرصه بیمه


یکی از عناوینی که همتی را با او می‌شناسند پدر بیمه خصوصی ایران است که به دلیل فعالیت‌های وی در این حوزه است. همتی بین سال‌های 1373 تا 1385 به مدت 12 سال به عنوان رئیس بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران مشغول فعالیت بود.

او از سال 1380 رئیس هیئت مدیره بیمه اتکایی آسیایی بانکوک بود.

مدیرعامل بانک سینا و ملی


بانک سینا اولین بانک کشور بود که عبدالناصر همتی به مدیریت آن دست یافت و هفت سال پس از مدیریت در این بانک همتی به پیشنهاد وزیر امور اقتصاد و دارایی وقت، مدیریت بانک ملی ایران را بر عهده گرفت.

همتی در انتخابات ریاست جمهوری 1403 و 1400

یکی از کاندیداهای انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری ایران عبدالناصر همتی بود که در این انتخابات پس از محسن رضایی در جایگاه سوم قرار گرفت. و در انتخابات دوره چهاردهم بعد از شهادت رئیس جمهور رئیسی همتی یکی از نخسیتین افرادی بود که برای حضور در این انتخابات ثبت نام کرد.

نسبت عبدالناصر همتی با آیت الله رفسنجانی هاشمی


شاید تشابه مختصر چهره عبدالناصر همتی با هاشمی رفسنجانی دلیل برخی از کاربران برای ابراز این نظر بوده اما برخلاف تصور بسیاری همتی با آیت الله رفسنجانی هیچ نسبتی ندارند.

فعالیت های اجرایی دیگر عبدالرضا همتی


  • استادیار دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران از سال 1372 تا 1385

  • کارشناس رسمی دادگستری مسئول کمیته اقتصادی جهاد دانشگاهی

  • رئیس کل بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران

  • رئیس شورای عالی بیمه

  • سفیر ایران در چین


دوران حضور عبدالناصر همتی در بانک مرکزی


دوره ریاست عبدالناصر همتی در بانک مرکزی با جهش نجومی نرخ ارز، صعود غیرطبیعی بورس و سپس سقوط آن همراه بود. زمانی که عبدالناصر همتی ریاست بانک مرکزی را پذیرفت دلار کمی بیش از 9 هزار تومان قیمت داشت و در مهر 99 به عددی نزدیک به 32 هزار تومان رسید.

عبدالناصر همتی بارها در آن دوران پر از فراز و فرود ارز اعلام کرد که کنترل بازار را در اختیار داشته و بارها نیز تایید کرد دلار از یک عدد خاص بالاتر نخواهد رفت که البته چنین نبود. وی در جریان مناظرات انتخاباتی 1400 اعلام کرد که این صحبت ها را به خاطر آرام کردن جو روانی و شوک وارد نکردن به بازار ارز زده است. با وجود رشد شدید قیمت ارز در دوران ریاست عبدالناصر همتی بر بانک مرکزی، وی مدعی شده که اگر تلاش های وی و بانک مرکزی نبود قیمت دلار به بیش از 50 هزار تومان رسیده و تورم به بالای 120 درصد می رسید.

همتی در مناظرات انتخاباتی همچنین مدعی شد که مجموعه بانک مرکزی و دولت روحانی از تبدیل شدن ایران به ونزوئلا جلوگیری کرده اند. یکی دیگر از انتقادات به عبدالناصر همتی موضوع رشد پایه پولی و چاپ اسکناس بی رویه برای جبران کسری بودجه دولت است که به گفته منتقدان نقش اصلی را در تورم و بالا رفتن قیمت ها و کاهش ارزش پول ملی داشته است.

اما عبدالناصر همتی در دفاع از خود گفته که با توجه به کسری شدید بودجه چاره ای جز چاپ پول نداشته است و مصوبات ستاد ملی کرونا نیز باعث شده بانک مرکزی به ناچار بر حجم چاپ پول افزوده و تزریق نقدینگی را تداوم بخشد. نرخ تورم نیز در دوره ریاست همتی بر بانک مرکزی رشد قابل توجهی داشته و از مرز 40 درصد سالانه و 60 درصد نقطه به نقطه نیز گذشت. وی تصمیمات خارج از بانک مرکزی، تحریم ها، کاهش درآمد ارزی و شیوع کرونا را عوامل تورم شدید دانسته است
در مورد بورس نیز عبدالناصر همتی از جمله کسانی بود که مردم را به حضور در بورس تشویق می کرد و بازار سرمایه را بازار خوبی برای سرمایه گذاری توصیف کرد. در همین دوره بود که عرضه سهام شرکت ها و بانک های دولتی در بورس شدت گرفت و مردم نیز به بورسی که به شدت در حال رشد بود هجوم بردند. اما از مرداد 99 بازار بورس شروع به سقوط کرد و بسیاری از مردم سرمایه های خود را از دست دادند در حالی که دولت ظاهراً از سرمایه قابل توجه به دست آمده برای جبران کسری بودجه خود استفاده کرد.

علیرغم این اقدامات، اما همتی در مناظره های انتخاباتی سال 1400 مدعی بود که عامل موثر در مشکلات اقتصادی کشور نبوده و این شرایط حاصل سیاست‌گذاری های خارج از بانک مرکزی بوده است و قصد دارد با رسیدن به مقام ریاست جمهوری این مشکلات را حل کند. همتی از ناتوانی بانک مرکزی در سیاست‌گذاری های کلان اقتصادی گفته و مدعی شده که شفافیت مالی ایجاد خواهد کرد.

کتابهای عبدالناصر همتی


تالیف و ترجمه کتاب‌هایی همچون اقتصاد کلان

همتی در کارنامه خود تالیف و ترجمه کتابهایی همچون :

  • مقدمه‌ای بر سیاست‌های پولی و مالی

  • بازتاب‌های توسعه اقتصادی

  • مشکلات اقتصادی جهان سوم

  • اقتصاد نفت

  • مبانی نظری و علمی بیمه


تصاویر جذاب و دیدنی



(عکس) فخر فروشی ایلان ماسک با دلارها در اتاق خانه اش/اتاق مخصوص برای دلارها توی خونش داره
(ویدئو) روش متفاوت نعیمه نظام دوست برای تسلیت گفتن به مهدی یغمایی/ ویدئویی از هنرنمایی مهدی یغمایی و برادر مرحومش
(عکس)وحید جلیلی چه کسی است؟/شباهت باورنکردنی نامزد انتخاباتی به برادرش همه را شوکه کرد...
عکس آخرین جشن تولد مرحوم آزاده نامداری در کنار دختر ناز و خوشگلش با لباسهای ناز و حریر
(فیلم) لحظه کشف یک کوزه پر از سکه های قدیمی و مار محافظی که حاضر نبود از کوزه دور بشه/ دیدین چجوری چنبره زده بود روی طلاها؟
(تصاویر) چیدمان لوکس و باکلاس خانه هدی زین العابدین، ماهی سریال "در انتهای شب"، با مبلمان طرح خاص ، آینه و شمعدانی شیک
5 میلیون سکه رایگان سه شنبه 12 تیر ماه/ سه کارت جادویی بازی تلگرامی همستر +آموزش وارد کردن کارت و گرفتن سکه رایگان
عکس عاشقانه غزل شاکری،بازیگر سریالهای "شهرزاد" و "جیران" ، و همسر قدبلند و خوش لباسش در مراسم اکران فیلم "روایت ناتمام سیما"
(ویدئو) مهدی یغمایی داغدار شد / بی تابی خواننده معروف در سوق برادرش + عکس
(عکس) ماشین های شیک و باکلاس سهیلا منصوریان، بانوی قهرمان ووشو و دارنده مدال طلای بازیهای آسیایی 2024/ نوش جونتون👌
پارافریز تخصصی متن
ویرایش تخصصی نیتیو
ترجمه تخصصی مقاله
دارالترجمه رسمی ترکی استانبولی
دارالترجمه رسمی آنلاین
آموزش گام به گام نحوه سابمیت مقاله در مجلات ISI (آی اس آی)
پذیرش و چاپ مقاله در مجلات علمی پژوهشی داخلی
چاپ مقاله در مجله (ISI, SCOPUS, ISC, PUBMED و علمی پژوهشی) معتبر+ صفر تا صد+ ویدئو آموزشی
اکسپت فوری مقاله برای دوره دکتری
مراحل تالیف و چاپ کتاب
تبدیل پایان نامه به مقاله
تعرفه استخراج مقاله از پایان نامه
سابمیت مقاله چیست؟
چاپ فوری مقالات علمی پژوهشی
پذیرش و چاپ مقاله علمی پژوهشی در کمترین زمان
مراحل اکسپت مقاله
مراحل چاپ کتاب
نحوه تبدیل پایان نامه به کتاب
قیمت استخراج مقاله از پایان نامه
مراحل سابمیت مقاله